Kirjoittaja Aihe: IC350 type 49 v. 1957: paljonko öljyä bensan joukkoon?  (Luettu 10238 kertaa)

Elokuu 06, 2017, 17:31:25 ip
Luettu 10238 kertaa

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Enollani on tuollainen peli. Mikä mahtaa olla oikea seossuhde, kun käytetään nykyaikaista kaksitahtiöljyä? Kokeilin hakua, mutta ei tullut mitään asiaan viittaavaa näkyviin.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Elokuu 06, 2017, 18:30:18 ip
Vastaus #1

paavosuorsa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • kaikki selviää tavalla tai sillä toisella.
Laita 4 prossaa niin ei tule ongelmia. Toiset voi olla toista mieltä.

Elokuu 06, 2017, 18:33:39 ip
Vastaus #2

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laita 4 prossaa niin ei tule ongelmia. Toiset voi olla toista mieltä.
Vanhasta muistista suosittelin samaa, mutta sitten yksi tuttu oli sitä mieltä, että nykyöljy on parempaa kuin mineraalit ja ehdotti laihempaa seosta.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Elokuu 06, 2017, 18:43:50 ip
Vastaus #3

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pääasia ettei ole liian vähän, kuulee kyllä jos alkaa kynsimään mäntää kiinni.

L&K.

Elokuu 14, 2017, 22:32:21 ip
Vastaus #4

erno jaakola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Holy smoke
Sen verran että varmasti savua tulee !  Köyhät käyttää alle 4 rosenttia😆

Elokuu 15, 2017, 12:00:06 ip
Vastaus #5

Mikko Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mielestäni neliprosenttinen seos on tuhlausta ja turhaa ilman pilaamista. Olen ajanut yli 30 tuhatta kilometriä  kaksitahtisilla ,siitä kymppitonnin issikalla, toisinaan pitkiäkin taipaleita reippaalla vauhdilla. Nykyiset öljyt ovat aivan eri luokkaa kuin puoli vuosisataa sitten , miltä ajalta ko seos suositukset ovat. Kaksitahti öljyjä ei ollut keksittykään, öljyinä käytettiin  tavallista moottoriöljyä, joka sekoittui bensaan  huonosti.
Mikko Hänninen

Elokuu 15, 2017, 14:53:19 ip
Vastaus #6

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
2-T öljyn määrä on herättänyt suuria tunteita muilla keskutelufoofumeilla. Jokaisella on omasta mielestään parhaat argumentit oman totuutensa tueksi ja jokainen on vahva uskossaan.   :P

Itsellä veneissä 2,5% (suositus 1%) kallioporassa 8%, kaikissa muissa 3%.
Ja autossa 0,5%(diesel)

Elokuu 16, 2017, 11:53:34 ap
Vastaus #7

Juhani Salminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää olen käyttänyt IC:ssä ja Jawassa 4 % öljybensaa, joka lienee yleisin käytetty % vanhoissa 2-tahtipeleissä. Öljynä on mulla ollut nykyisin Teboilin 2-T Mix ja hyvin on sillä toiminut. Tosiaan sekä öljylaadusta että öljy-%:sta ollaan monta mieltä eikä ainoaa oikeaa välttämättä olekaan.
Juhani

Elokuu 16, 2017, 12:54:39 ip
Vastaus #8

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Voitelun puolesta nykyöljyillä riittäisi vähemmätkin prosentit,mutta öljyn yksi tehtävä on myös tiivistää,etten nyt hirveästi pihtaisi sitä öljyn määrää,Nykyiset palaa hyvin,ettei sauhuakaan tule siinä määrässä kuin vanhoina hyvinä aikoina!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2017, 09:04:56 ap kirjoittanut Risto Sollo »

Elokuu 16, 2017, 22:13:39 ip
Vastaus #9

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse käytän issikassa myös 4% sekoitusta.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Elokuu 17, 2017, 13:00:56 ip
Vastaus #10

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Asiaan höllästi liittyen.. mitä eroa on perämoottoreihin tarkoitetulla 2-t öljyllä ja sitten tällä toisella? Eihän niissä moottoreissa kait muita eroja ole kuin että peräprutkuissa vesijäähdytys. Voiko siis huoletta käyttää vaikka mopossa tuota perämoottoriöljyä? ..suuremmalla prosentilla tms.?

Elokuu 17, 2017, 14:53:15 ip
Vastaus #11

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Asiaan höllästi liittyen.. mitä eroa on perämoottoreihin tarkoitetulla 2-t öljyllä ja sitten tällä toisella? Eihän niissä moottoreissa kait muita eroja ole kuin että peräprutkuissa vesijäähdytys. Voiko siis huoletta käyttää vaikka mopossa tuota perämoottoriöljyä? ..suuremmalla prosentilla tms.?

En nyt osaa sanoa, mitä varsinaista eroa on, mutta yleisesti perämoottorit käyvät kylmempänä, ( merivesi ja hapellinen vesi yleensäkin syövyttää metalleja sitä kovemmin, mitä kuumempaa vesi on), ovat melko matalaviritteisiä ( keskimäärin 20hp kone, noin 350cc, omc tietyt mallit jopa 521cc) ja varmaan jotain ympäristötekijöitäkin, koska pakokaasut menevät veteen.

Elokuu 17, 2017, 18:25:56 ip
Vastaus #12

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

En nyt osaa sanoa, mitä varsinaista eroa on, mutta yleisesti perämoottorit käyvät kylmempänä, ( merivesi ja hapellinen vesi yleensäkin syövyttää metalleja sitä kovemmin, mitä kuumempaa vesi on), ovat melko matalaviritteisiä ( keskimäärin 20hp kone, noin 350cc, omc tietyt mallit jopa 521cc) ja varmaan jotain ympäristötekijöitäkin, koska pakokaasut menevät veteen.

Minä olen perämoottoriöljyn eroa kysynyt parilta eri kauppiaalta. Toinen arveli eroksi nuo ed.m ympäristöjutut. Mutta luulisin että aika lähellä totuutta oli myyjä joka kertoi eron olevan öljyjen tuhkaantumisominaisuuksissa. Koska perämoottorin käyntilämpötila on matala ei normaali 2-t -öljy tuhkaannu tarpeeksi hyvin  (tai siitä tulee liikaa tuhkaa tms. en tunne asiaa tarpeeks hyvin???) ja siitä kai seurannee karstoittumista.

Mutta soveltuuko nämä Outboard-laadut esim. motskareihin ja voiteleeko hyvin myös kuumemmassa koneessa, sitä en ole selvitellyt mistään. Mökillä olen laittanut moottorisahaan perätupariöljyä eikä vielä o leikannut kiinni. Luulisi että normaalissa kevyessä ajossa menisi mopo ihan hyvin sekä tavallisella että perämoottoriöljyllä. Pikkupoikana tsupsuttelin tippakannusta jotain vanhaa moottoriöljyä "ton verran"mopobensan sekaan eikä silläkään leikannu. Joku rankka maastoajo kuumassa varmaan sitten asia erikseen.

Pikkupoikana mulla oli itsesävellytyssä mikroautossa 250 kuutioinen Yamahan 2-t kone. Sen sylinterit tuli kokonaan selkänojan taa peittoon, melkein penkkiin kiinni. Ja bensana oli jotain nuukan isän mitälie moottorisahasekotuksia. Eikä sekään leikannu vaikka hellekesänä päästeltiin mikrolla ristiin rastiin maatalon pihateillä.  Siitä olen päätellyt ettei 2-t kone ihan hirmu helpolla leikkaa jos välykset on järkevät.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2017, 18:45:46 ip kirjoittanut Jorma Korolainen »

Elokuu 25, 2017, 18:10:47 ip
Vastaus #13

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys,

Enemmän liian laihalla seoksella on rikottu 2-T koneita, kun liian vähällä öljyllä.

Vanhemmissa 2-T moottoreissa se "kriittisin paikka" taitaa olla kiertokangen yläpään hela, jos se on pronssilaakeroitu. Siellä saattaa 3% olla aika rajamailla riippuen pronssiseoksesta ja helan kunnosta.

Uudemmissa koneissa taitaa pääsääntöisesti olla yläpäässä neulalaakeri helan sijasta, joten niissä se ei ole mikään arka paikka.

//Frank

Elokuu 25, 2017, 18:16:23 ip
Vastaus #14

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Noin taitaa asia olla. Nyky peli kai toimii jo 1,5%??
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...