Nyt minullakin on automaattivaihteinen auto, jo toinen itse asiassa ( ensimmäinen oli Nissan Maxima, ja nyt Mersu )
Nuorena kun jenkkiautoja harrastin, niin en ikinä uskaltanut ostaa automaattia kun niitten autojen myyjät kehuivat aina että ameriikkalainen automaattilaatikko ei ikunaan mene rikki, ja samaan hengenvetoon sitten sanoivat että ko myyntikohteeseen on just tomaattilaatikko rempattu naapurin jaskan toimesta ja se kyllä osaa.
Juttu sitten jatkuin niin että se ameriikan tomaattilaatikko ei nyt just ihan täydellisesti toimi, mutta jaska ( se korjaaja ) sanoi kaipaa vain pientä säätöä, joka on itse asiassa viiden minuutin homma ja sitten se on kunnossa, jäin sitten usein aprikoimaan että miksei sitä ole säädetty kun oli tiedossa että ostajakin on tulossa ? Kun ei se viittä minuuttia enempää ota aikaa, se säätö.
Tosin tuohon mersuun piti korjata vaihteistoa, se kun kylmänä hitaasti ajaessa "humpasi" kierroksia ylös ja alas, koneen ja laatikon lämmettyä humpaus loppui.
Syy oli vaihteiston sisällä sijaitseva KYB-venttiili ( momentinmuuntimen lukitusventtiili ) se on solenoidiventtiili joka oli kulunut ja takerteli kylmänä, uusi osa maksoi 85 € Vehon marmorirtiskillä, ja tuttu mersuasentaja vaihtoi sen samalla kun vaihdettiin öljyt laatikkoon, työpalkkaa hän otti 90 €, tosin samalla vaihdettiin myös raidetangon pää ja etummainen alatukivarsi oikealle puolelle, myös moottoriöljyt sekä suodatin vaihtuivat samaan hintaan, aikaa hommaan kului puolitoista tuntia kaikkiaan.
Osat ja öljyt ostin tietysti itse.