Kirjoittaja Aihe: Käyttöauton hankinta  (Luettu 34517 kertaa)

Heinäkuu 26, 2017, 09:52:46 ap
Vastaus #75

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pitäisin kyllä aika pienenä kulutuksena, ku uuvenkarhian T2 V40 mitattu matkakulutus on 6,5 l/100km ja mittauksen oo teheny kahella autolla. Tai sitte meillä on aika iso ero matkavauhissa ja mää en aja sakkovauhtia. Mutta D2 V40 on kyllä aika pihin olonen, ku sen mitattu matkakulutus on 5,1 l/km ja tuo on ikunaan kuuna päivänä pienin kulutus mitä oon saanu mitatuksi millään autolla kesänoppeuksilla. Muutenki tuo tiisselin on palijo mukavampi ajjaa, ku pensiiniversio. Son viritetty palijo rauhallisemmaksi ajjaa, ku T2.
Tasaisella ajolla dieselin kulutukset ovat yllättävän pieniä.
Minulla on BMW 3.0dsl neliveto ja tasaisessa maantieajossa kulutusmittari näyttää 5,6-6,0 l/100 km.
Nuo lukemat tulee, kun ajelen Lahdesta Tampereen läpi Jalasjärvelle. Näin kesäaikaan tulee enemmän karavaanarien aiheuttamia jonojen yms ohituksia. Niissä käytän kyllä raskasta jalkaa.
Olen ajellut saman matkan muutaman kerran myös vaimoni Audilla (1,8 dsl).
Kulutus on lähes samoissa lukemissa.
Joten ei iso moottori itsessään kuluta juurikaan enempää, ajotyyli ilmeisesti vaikuttaa enemmän.
Vai onko auton kulutusmittarit trimmattu?

Heinäkuu 26, 2017, 11:04:43 ap
Vastaus #76

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
-06 mallisen volvon kulutusmittari heittää ruutupaperilaskelmiin nähden kesällä 0.5 - 1 l/100 km

talvella ei voi sanoa kun löpölämppärin kulutus sotkee laskelmat

Heinäkuu 26, 2017, 19:58:03 ip
Vastaus #77

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Tietysti isolla moottorilla kaasun asento ja ohttelut vaikuttaa palijo, kuten myös ennakointi. Oma 530 xd Pemari näyttää aika samanlaisia lukemia ja matka-ajossa se jopa pittää aika hyvin paikkansa. Oiskohan emäntä päässy sillä 5,4 l/100 km todelliseen mitattuun kulutukseen parraimmillaan, mutta mulla kyllä kulutus nousee heti pari desiä. Taajamassa sitte mittari valehtellee litran verran kulutuksessa ja kovalla pakkasjaksolla pelekällä taajama-ajolla sain 8,0 l/100 km todellisen kulutuksen. Sitä oon pitäny outona, ku edellinen auto oli myös f10, mutta takatuuppari 535d ja sen kulutus oli muutaman desin pienempi, ku tuon nykyisen. Kait se 100 kg lisäpaino ja nelivejon häviöt tekkee sen, vaikka autossa onki 40 hv vähempi voimaa.

Juuri kävin tankkaamassa tuon D2 V40 Volgan ja nyt sain 4,8 l/100 km todellisen kulutuksen. Tuossa tosin on aika palijo 80 km/h rajoituksella ajelua, kun 5,1 l/100 km kulutus oli meleko puhtaasti 100 km/h rajoituksella ajettu. Molemmat mittaukset on ollu n.800 km matkalla. Tuo alakaa tuntua jo tosissaan pikkuruokaselta autolta. Laatikosta en oo päässy seleville, että onko se momentinmuuntimella vaiko kaksoiskytkimellä.

Kahden pytyn loukussa.

Heinäkuu 29, 2017, 21:29:37 ip
Vastaus #78

Pasi Katava

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oltiin muutama päivä reissussa ja en ole ehtinyt seurata keskustelua yhtään. Huomaan että juttua on riittänyt ja hyvässä hengessä on menty.

Lomareissulta palatessa poikkesimme autokauppaan ja sieltä lähti mukaan Nissan X-trail 2.0 bensa manuaalilla. Eli muutos vanhaan oli minimaalinen.

Tuli muuten se farmari Astrakin koeajettua kun kohdalle sattui eikä sekään pahempi ollut.
Pahin on vielä edessä.