Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908417 kertaa)

Helmikuu 11, 2022, 18:01:00 ip
Vastaus #3435

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos vaikka Joensuuhun avattaisiin kaasuasema, vaikkapa Raate/Käpykankaan teollisuusalueen kulmille.
Lisäisikö se asema Joensuun seudun kaasuautojen määrää niin paljon, että sen aseman kustannukset voisi kuolettaa järkevässä ajassa ja kaasunmyynnistä tulisi voittoa...

Pelkästään yksi asema, niin Joensuu on kuitenkin aika iso kaupunki esim. Vehkalahdelta olisi tankille matkaa yli 6km.

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 11, 2022, 18:40:52 ip
Vastaus #3436

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aiheeseen liittyy myös väliraha.
Jos on joka tapauksessa vaihtamassa sitä kolmevuotiasta pirssiä uuteen, niin miksi ei silloin miettisi sähkövaihtoehtoa.
Silloin voi hankintahinnan kuoletus ollakin ihan järkevissä rajoissa.

Mie laskin ennen hintojen pompsausta, että n. 2400€ tai jotain olisi vuodessa työmatkailu halvempaa sähköautolla.
Ja vielä halvempaa, jos saisi työnantajan hommamaan latauspaikan työmaalle.
Sitten voisi "tankata" muutaman kympin verotusarvolla.

Kaasu ei täällä periferiassa ole kovin järkevä vaihtoehto, kun lähimmälle kaasuasemalle on matkaa 52,8 km ja kaiken lisäksi "väärään" suuntaan, kun kaikki muut ajot (työ, kesämökki) suuntautuu siitä pois päin.

Helmikuu 11, 2022, 19:11:47 ip
Vastaus #3437

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Toinen matemaattinen pähkinä: kauanko kestää sähködildolla ajaa ”halvalla” sähköllä että saa kuoletettua sen. 40K€ hankintahinnan ennen kuin alkaa säästää? Olen laskenut sähkövatkaimen versus 6L satkulla vievän vanhan auton joka on jo oma taloudelliset realiteetit. Mihinköhän sää tai joku muu pääsee?
Petri tuossa jo asiaa sivusikin, joten jatketaan samalla linjalla, eli laskelmasi on jo lähtiissään vääränlainen. Vanha kuuden litran dildo ei ole vaihtoehto uuden dildon ostajalle, joten tekisitkö uudet laskelmat 40 t€ sähködildolle ja 35 t€ jonkun muun käyttövoiman dildolle vaikka nyt viiden vuoden ajalle.

Kiinnostaisi myös laskelma vanhan viidentoista litran kuormadildon ja uuden 40 t€ sähködildon kesken sille viiden vuoden ajalle.
Kahden pytyn loukussa.

Helmikuu 11, 2022, 20:52:02 ip
Vastaus #3438

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
eu tappoi kaasuauton kun määrättiin että bensatankki saa olla vaan 10 litraa ja kun grammat lasketaan epäedullisimman vaihtoehdon mukaan huomioimatta biokaasua tämähän poikkeaa täysin siitä miten lataus hybrideihin suhtaudutaan, lisäksi suomessa vielä käyttövoimavero kaasuautolla alennettu tosin dieseliin verrattuna, jakeluverkosto tulis kyllä kuntoon kun valtio määrää että joka kylässä pitää olla kaasu asema samalla tavalla kun taloyhtiöille ja parkkipaikoille määrätään latauspisteitä

jos olisi ostamassa vaikka 60 tuhannen euron volvoa niin vaihtoehtona on diesel jossa verot ja isot grammat tai samaan hintaan hybridi missä ei veroa ja olemattomat grammat ja voi ajaa bensalla jos haluaa ei se ihme miltä myyntitilastot näyttää, alle kympin budjetilla ongelma on vielä jossain 10 vuoden päässä

Helmikuu 12, 2022, 09:30:11 ap
Vastaus #3439

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Helmikuu 12, 2022, 15:46:44 ip
Vastaus #3440

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sähkö/hybridiautoilun tulevaa arkea:

https://www.is.fi/autot/art-2000008595993.html

t. Markku

Niin, pitääkö korkeajännitejohto olla ehjä vai ei...

Käytännössä kyse olisi suurimmilta osin silmämääräisistä tarkistuksista, jotka koskisivat esimerkiksi sähköauton voimalinjaa muuntajineen, johtoineen, moottoreineen, ajoakkuineen sekä muine korkeajännitekomponentteineen.
Hylätyksi ajoneuvo tulisi, jos kyseisissä kohteissa olisi havaittavissa esimerkiksi mekaanisia vaurioita, kuten kiinniajojälkiä tai murtumia.

Helmikuu 12, 2022, 16:00:13 ip
Vastaus #3441

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ehkäpä kohta todella tiedetään,paljonko akkujen vaihdot
maksavat- kun katsuri toteaa- akku säröillä...vaihdetaan.

Sitten kun se on kolhittuna vaihdettu- eipä sinä takuuta ollutkaan.
Joo- artisti maksaa.

Sitten taitaakin alkaa näiden hylsyn saaneiden s-aútojen kuskaus Latviaan tai
sinne jonnekin,jossa näppärät nuorukaiset paklaavat ne halkeamat piiloon- auto kilvitetään sinne
ja myydään takaisin Suomeen halvalla- jossa ne narahtavat sitten seuraavassa
katsastuksessa jälleen.

Sitä varttuessamme... t. Markku

Helmikuu 12, 2022, 16:01:45 ip
Vastaus #3442

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onneksi polttomoottoriautopuolella ei vilungilla ole autoja katsastettu... ;D

Helmikuu 12, 2022, 16:12:32 ip
Vastaus #3443

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On varmaan paljonkin-van aina ei ole kiinni jääty.

Mutta missään polttomoottoriautossa ei kyllä saa
kymmenien tuhansien hylsyä- se ei vaan ole mahdollista,
jos se auto ei ihan umpilaiton varastettu ole.

t. Markku

Helmikuu 12, 2022, 16:43:51 ip
Vastaus #3444

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On varmaan paljonkin-van aina ei ole kiinni jääty.

Mutta missään polttomoottoriautossa ei kyllä saa
kymmenien tuhansien hylsyä- se ei vaan ole mahdollista,
jos se auto ei ihan umpilaiton varastettu ole.

t. Markku
Näin on.  Esimerkiks katalysaattorit ja moottorinohjausjärjestelmät jos todetaan katsastuksessa viallisiksi, niin niitähän saa ihan muutamalla kympillä uusia... mutta piä Markku pintas, älä osta sähköautoa!  En miekään osta.  Ainakaan tänä vuonna...

Helmikuu 12, 2022, 17:40:12 ip
Vastaus #3445

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tai joku EURO 6 diesel 09.2014-->  SCR + LNT –tekniikalla...

Helmikuu 12, 2022, 18:18:56 ip
Vastaus #3446

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Saahan niitä sähköauton akkujaki käytettynä.
Kahden pytyn loukussa.

Helmikuu 12, 2022, 18:55:07 ip
Vastaus #3447

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Paljon puhutaan sähköauton akusta yhtä sun toista.Luulen että monikaan meistä ei ole nähnyt sitä "akkua" livenä,laitoin lainausmerkkeihin sen takia että monikin jos moisen näkee ei tiedä mikä se on.Itse olen nähnyt sellaisen maasturin näköisen Volvon akun irroitettuna ja ei se akkua muistuta missään mielessä.Akku on koko sen keski pohjan kokoinen etupyöristä takapyöriin ja jotain 15 cm paksu erikoisen muotoinen alumiini laatikko / kotelo.Siinä on ilmeisesti jotain törmäys suojia sun muuta spesiaalia ja paino on muistaakseni jotain 700 kg,hinta varmaan tähtitieteellinen.Tollasen rahtikin jos sen jostain käytettynä hankkii maksaa aikas paljon ja ei kaikki sellaisia ota edes kuljetettavaksaan ja asennus ei ole ihan joka pojan tehtävissä,taitojen ja varusteiden suhteen.Korjaamoilla on ihan omat osastonsa missä sähködildoja repeteerataan eikä niitä remonttihemmoja varmaan vielä Suomenmaassa montaa taida olla.
Kyllä katureiden pitää jokunen päivä koulunpenkillä istua kun kaikkien merkkien akkuihmeellisyydet opiskellaan ja kaippa niihin jonkinlaisia mittauksiakin jossain vaiheessa tehdään.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Helmikuu 12, 2022, 19:26:17 ip
Vastaus #3448

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jossei olis niin kiire ni olis pitäny juosta mulkku kii.

Ei polvi taida ihan kauhean kipeä olla... ;D

Helmikuu 12, 2022, 20:30:16 ip
Vastaus #3449

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Melkoisen aggression sai se sähködildo teille aikaan...