Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908188 kertaa)

Toukokuu 04, 2021, 13:39:21 ip
Vastaus #2790

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Jos nyt oikein yksinkertaistetaan rautalangasta vääntäen:

Sähköauto sopii (hyvin/vain/yleensä) käyttäjälle joka voi ladata kotona (ja) työpaikalla.

Mihin sitä laajaa, nopeaa ja kattavaa latausverkostoa luullaan ehdottomasti tarvittavan?

Varmaan niille käyttäjille jotka ovat vieraantuneet todellisuudesta ja jotka kuvittelevat että niillä pääsee pitkiäkin reissuja, kovillakin pakkasilla, isoillakin kuormilla.

Työpaikalla lataaminen ollee verollista tuloa koska maksuttomista pysäköintipaikoista on näin mainittu olevan. Se on vaan hinattava jollain vetokykyisellä polttisautolla se riittävän iso diesel aggrekaatti siihen työmaan pihaan ja ladattava sillä se sähkövatkain.

Jos ihan vaan lyhyitä matkoja sillä sähköautolla kulkee että voi aina ladata kotona niin onko se edes tarpeellinenkaan kaikissa tapauksissa se kulkine?
Ja tähän vois vielä lisätä sen että jos ja kun joutuu työn takia kiertämään pitkin lääniä ja välillä vähän ylikin, vaihtuvissa kohteissa, niin ei lataus onnistu joka paikassa. Hyvin harvassa paikassa, jos keskustojen alueelta ylipäätään ees löytyy parkkipaikkaa? Siksi huoltoajoa lappu kun parkkimahdollisuudet on välillä tasan nolla. Saati se mahdollinen latauspaikka. Toki jos menee siihen yhteen ja samaan paikkaan missä on latausmahdollisuus, ja mahdollisuus olla siellä koko päivän, niin mikä ettei.

Toukokuu 04, 2021, 13:42:03 ip
Vastaus #2791

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mutta mikä on matkan pituus ja kuorma?
Minulla on ollut peräkärri käytössä tänä vuonna neljä kertaa ja pisin matka kärrin kanssa oli yhteensä 12km.
Työmatka on reilu 100km
Pisin matka autolla tänä vuonna on ollut käynti mökillä 170km.
Mökillä onnistuu lataus töpselistä.

Jos sähköauton kantama olisi pakkasella, ylämäessä, vastatuulessa ja lumisateessa 250km, niin se kattaisi miun ajoista 99%
En vissiin ajele autolla ihan jonninjoutavia "kun on niin mukava käydä kahvilla 200km päässä" ajeluita.

Kuten jo monta kertaa, niin olen Herra Malisen kanssa eri mieltä, että sähköauton ostajat olisi vieraantuneet todellisuudesta.
He käyttävät vain omaa tahtoa ja vapautta tehdä itsenäisiä päätöksiä heidän omista lähtökohdista ja tarpeista.
Jokainen ostaa sellaisen auton kuin itse kokee tarvitsevansa.

Ja kyllä se on tullut selväksi, että Herra Kovasin ei sähköautoa osta, koska kiky pilasi elämän.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 04, 2021, 14:27:14 ip
Vastaus #2792

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Mutta mikä on matkan pituus ja kuorma?
Minulla on ollut peräkärri käytössä tänä vuonna neljä kertaa ja pisin matka kärrin kanssa oli yhteensä 12km.
Työmatka on reilu 100km
Pisin matka autolla tänä vuonna on ollut käynti mökillä 170km.
Mökillä onnistuu lataus töpselistä.

Jos sähköauton kantama olisi pakkasella, ylämäessä, vastatuulessa ja lumisateessa 250km, niin se kattaisi miun ajoista 99%
En vissiin ajele autolla ihan jonninjoutavia "kun on niin mukava käydä kahvilla 200km päässä" ajeluita.

Kuten jo monta kertaa, niin olen Herra Malisen kanssa eri mieltä, että sähköauton ostajat olisi vieraantuneet todellisuudesta.
He käyttävät vain omaa tahtoa ja vapautta tehdä itsenäisiä päätöksiä heidän omista lähtökohdista ja tarpeista.
Jokainen ostaa sellaisen auton kuin itse kokee tarvitsevansa.

Ja kyllä se on tullut selväksi, että Herra Kovasin ei sähköautoa osta, koska kiky pilasi elämän.
No et oo sitten kumminkaan ostanut sähköautoa jos se täyttää sinun tarpeet ja se on kaiken lisäksi vielä erinomainen kulkuväline tähän päivään?

Toukokuu 04, 2021, 14:35:19 ip
Vastaus #2793

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

No et oo sitten kumminkaan ostanut sähköautoa jos se täyttää sinun tarpeet ja se on kaiken lisäksi vielä erinomainen kulkuväline tähän päivään?

En ole ja siihen on todella hyvä syy.
Minä nimittäin omaan jollain tavalla talouden hallinnan ja kyvyn laskea numeroita usealla eri tavalla.

Nykyinen ajoneuvo on 16 vuotta vanha, yli 300 000km ajettu bensaooppeli.

Uudessa autossa, riippumatta sen käyttämästä "polttoaineesta" minua hirvittaa se yksi kulu, jota en suostu maksamaan.
Se kulu on arvonaleneminen.
Sähköauton yhden vuoden arvonalenemalla kustannan nykyisen autoilun kokonaan (auto, polttoaineet, verot vakuutukset, huolto ja korjaukset).
Koska minulla ei ole vaihtoautoa, joutuisin sitomaan uuteen autoon aivan liikaa pääomaa, joka olisi sitten muualta pois.
Joten en vaihda pääomatuloja ihan vielä sähköautoon.

Mistä muuten lähtee ajatus, että jonkun asian kehuminen aiheuttaa sen, että se pitäisi itse omistaa?
Tykkään musiikista ja kehun hyvää musiikkia, mutta en omista kuin akustisen kitaran, sähkökitara on vielä ostamatta... ;)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Toukokuu 04, 2021, 14:46:12 ip
Vastaus #2794

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

En ole ja siihen on todella hyvä syy.
Minä nimittäin omaan jollain tavalla talouden hallinnan ja kyvyn laskea numeroita usealla eri tavalla.

Uudessa autossa, riippumatta sen käyttämästä "polttoaineesta" minua hirvittaa se yksi kulu, jota en suostu maksamaan.
Sähköauton yhden vuoden arvonalenemalla kustannan nykyisen autoilun kokonaan (auto, polttoaineet, verot vakuutukset, huolto ja korjaukset).
Koska minulla ei ole vaihtoautoa, joutuisin sitomaan uuteen autoon aivan liikaa pääomaa, joka olisi sitten muualta pois.

Mistä muuten lähtee ajatus, että jonkun asian kehuminen aiheuttaa sen, että se pitäisi itse omistaa?
Tykkään musiikista ja kehun hyvää musiikkia, mutta en omista kuin akustisen kitaran, sähkökitara on vielä ostamatta... ;)
Juu, ja mä luulen vahvasti että parilla miljoonalla Suomalaisella on kutakuinkin samat syyt miksi eivät osta sähköautoja. Osalla on raha ja osalla joku muu syy.
 Niin että ajetaanko tässä asiassa nyt sitä kiärmettä piippuun, vai tungetaanko villikissan perseeseen sitä keitettyä makaronia?
 Toivetila vai oikein toteutus, sähköautojen kanssa?

Toukokuu 04, 2021, 15:10:53 ip
Vastaus #2795

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kun nyt sattuu olemaan kokemusta tuosta uusien ja vanhojen uusien autojen kaupasta toistakymmentä vuotta ihan päätyökseen kylläkin kymmenen vuotta sitten niin ainakaan silloin mielikuvien perusteella jotka muodostuvat työkaverien, naapureiden ja hevosmiesten tietotoimiston sekä mainostajien mukaan se päätös vaihdosta ja mihin autoon muodostui. Järjellä sitä ei selitetty tai olisi varmaan valtaosa kaupoista tekemättä. Enkä usko että ihmisen evoluutiossa olisi merkittävää kehitystä tapahtunut järjen juoksun kohdalla sittemmin.

Arvostan että ihmisellä on mielipiteitä ja varsinkin että ne osaa perustella. Vaikka olen Petrin kanssa erimieltä välillä niin en tee sitä vittuillessani. Jos miehellä ei ole mielipiteitä, se on munaton.
Onhan tässä taas kerran, tällein kevään kynnyksellä ollut autokaupat mielessä. Jos sitä (taas) päivittäisi vivaron uudempaan? Niinko se on ollut suunnitelmissa jo ainakin viimeiset viisi kevättä.
 Vaan enpä oo päässyt vielä autokauppaa asti. Ja taitaa tulla taas se syksykin vastaan, näissä tämänkin kevään auton vaihdossa?
 Niin ja tulihan se just huollettua, eli taas mennään seuraavat 20 tkm.

Toukokuu 04, 2021, 17:04:21 ip
Vastaus #2796

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mini Countryman ladattavalla  hybriidillä pääsee max 42km sähköllä. Talvella n. puolet vähemmän. Auton vajaa parin vuoden keskikulutus on 4,2l. Jos akku on latingissa Minissä on noin 220 hv. Niin kaua kun sähköä riittää. Ja autohan on myös nelivetoinen. Lähtee talvella kitkarenkailla kun Ville potalta. Tykkään kun hullu puurosta

Toukokuu 04, 2021, 23:07:16 ip
Vastaus #2797

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan noissa jo kaikki edellytykset ekoautoon, tai ainakin veroetuun.
Hyvä, että tulee näitä omakohtaisia viherkokemuksia ;D

Toukokuu 05, 2021, 00:25:45 ap
Vastaus #2798

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Juuri näin, sama tilanne.

Olen juuri vaihtamassa Omegaani toista konetta, maksoi 450,- euroa. Vaihtotyöhän ei mitään maksa kun itse teen :) Sillä on kilometrejä vielä edessä sen verran, mitä ehkä enään tulen ajamaan.

Aika monta tonnia pitäisi maksaa, että saisin edes yhtä hyvän uudemman auton. Omegasta (CD varustus) ei oikeastaan puutu muuta kuin ajonvakautus uudempiin verrattuna, eikä 2.0 16V Ecotec kuluta kuin 7 - 9 litraa/km. Ja kyyti on vakaata ja hiljaista...
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Toukokuu 05, 2021, 07:13:44 ap
Vastaus #2799

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Mulle on ihan yks haelee ajjaako muut immeiset vanahalla Viiatilla vae uuvella Verrarilla, ja toemiiko ne sähköllä vaeko juoksevalla polttoaeneella.
Ite oesin valamis sijottammaan huomattavan summan (minun mittakaavassa) tämmöseen kahenohjattavvaan kulukimeen, nii että loppus ne Rouvan ussein toestuvat ohjeet "kato vähä minne ajat".  ::)
-pena-

Toukokuu 05, 2021, 08:16:27 ap
Vastaus #2800

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tehdään nyt komia ja raju yleistys ja jaetaan auton ostajat kolmeen ryhmään:
ekaksi on ne jotka ostaa uuden auton ja ajaa sillä sen kolme neljä vuotta 70 - 100 tonnia, aikamoinen arvon alemenmis kulu mutta ei juuri muita kuluja on takuu ja ehkä ekat huollot hinnassa mukana uudet renkaat alla, teoriassa aika kallista mutta kun on kerran päässy uuteen kiinni tasanen lainan lyhennys joka kuukausi,
sitten on se seuraava/sitä seuraava joka ajaa sen 100 - 200 tkm välin, arvon aleneminen on laantunut mutta sitten menee jo jarrulevyä pakoputkea akkua jakohihnaa ja muuta kulutusosaa aika kallista helpottaa jos tekee ite
sitten on se kolmas - neljäs - viides jota ei haittaa että mallisarja on pari pykälää vanha ja joka ajaa sen 200+, arvon aleneminen vaatimatonta mutta riskinä kaiken näköstä vaivaa pitää vähän hitsaa saattaa tulla monen näköstä vikaa voi mennä konetta tai laatikkoa mutta hyvällä tuurilla pärjää mainiosta ja edukkaasti sen parempi mitä enemmän pystyy itte hoitamaan ja tekemään, nopea nousu kolmos ryhmästä ykköseen on sen verran kallis siirto että ottaa vuosikymmenen/iä

itte olen tossa kolmosryhmässä ja siinä on nyt huolena että mitä tapahtuu 10 vuoden kuluessa, jos esim. noita hybridejä myydään kolmas osa autoista niin miten niitten akut on 10 vuoden päästä maksaako ne vielä kymppitonnin vai toimiiko markkinatalus ja hinta putoaa vai poisttuuko ne väsynyt akkuset liikenteestä, siinä on meinaan vaarana että puhtaasti bensa yms. autojen hinnat nousee pilviin kun käytettyjä ei ole tarpeeksi, vai puretaanko hybrideistä akut pois ja jollain veromaksulla ne koodataan akuttomiksi, toki voi omalle kohdalle olla että ei ole korttiakaan kymmenen vuoden päästä, jos olis viksu ostais mahd. vähän ajetun uusimman mahdollisen D5 volvon ja sen kanssa kohti auringonlaskua . . ..

Toukokuu 05, 2021, 08:59:33 ap
Vastaus #2801

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos noista romutuspalkkioista rupeaa tulemaan jatkuva käytäntö-
se kolhaisee oikein halpaa autoa tarvitsevia kun se "tonniluokka" ostetaan
varakkaampien toimesta pois ja laitetaan jemmaan sitä palkkiota odottamaan.

Kyllä se vaan usealle eläkeläisellekin tulee vastaan tuosta kakkosluokasta kolmoseen
siirtyminen- semmoisia eläkkeitä useimmat ovat saaneet tässä kovassa
maailmassa kerrytettyä itselleen.

Voipa joku pudota suoraan ykkösestä kolmoseen,kun se työsuhdeauton avaimet
kädestä on pudotettava...

Nythän vielä voi helpostikin ostaa onnella ja mikse hiukka taidollakin halvan ja toimivan
ajopelin. Pikkuisen huoltoa- ja taas mennään.

Onneksi ei tarvitse naapurin kateellisuutta varjella näissä autoasioissa.

Vaan en usko,että noiden hybridien -ja etenkään täyssähköjen- kanssa enää helpolla onnistuu "tonniluokan
autoilu" ,kun niillä alkaa olla kymmenenkin vuotta ikää. Vaan näkee sen sitten,kuka näkeekin.

t. Markku

Toukokuu 05, 2021, 09:07:26 ap
Vastaus #2802

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
itte olen tossa kolmosryhmässä ja siinä on nyt huolena että mitä tapahtuu 10 vuoden kuluessa, jos esim. noita hybridejä myydään kolmas osa autoista niin miten niitten akut on 10 vuoden päästä maksaako ne vielä kymppitonnin vai toimiiko markkinatalus ja hinta putoaa vai poisttuuko ne väsynyt akkuset liikenteestä, siinä on meinaan vaarana että puhtaasti bensa yms. autojen hinnat nousee pilviin kun käytettyjä ei ole tarpeeksi, vai puretaanko hybrideistä akut pois ja jollain veromaksulla ne koodataan akuttomiksi, toki voi omalle kohdalle olla että ei ole korttiakaan kymmenen vuoden päästä, jos olis viksu ostais mahd. vähän ajetun uusimman mahdollisen D5 volvon ja sen kanssa kohti auringonlaskua . . ..

Sitähän me ei tiedetä mikä on pelkän bensa-autoilun tilanne ylipäätään 10v kulutua.
Kuinka kallista bensa on ja missä sillä saa ylipäätän ajaa. Kuka sillä saa ajaa ja millä perusteella.

Nämä on kaikki kiinni ilmastopolitiinkan konjunktuureista ja rirektiiveistä.

Toukokuu 05, 2021, 09:16:50 ap
Vastaus #2803

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Arvata sentään aina voidaan. Eikä se arvauksen tulos mieltä ylennä.

Taitaa tulla kilometriverot,tiemaksut,ruuhkamaksut...käyttövoiman lisämaksut,
polttoaineen hinnankorotukset ja lisämaksu siihen, vihervero, paheksumisvero...

Juu- ei mahda muuttua halvemmaksi. Yksityisdieselit on varmaan silloin jo kokonaan kielletty.

t.Markku

Toukokuu 05, 2021, 09:19:24 ap
Vastaus #2804

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Minä näen ainoana hyvänä puolena yhdistelmäautossa sen pienen käyttömaksun.Onko yhdistelmäauto toimiva sen jälkeen kun patteri on vanhentunut siitä en ole kuullut mutta sen hyvät puolet haihtuvat marmoritiskille sen jälkeen kun on sen patterin vaihdon aika ellei autoa sitten voi käyttää kuihtuneella patterilla ilman sita autuaaksi tekevää yhdistelmä toimintoa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica