Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 909470 kertaa)

Huhtikuu 30, 2021, 11:57:56 ap
Vastaus #2760

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Valtio ja kunnat aiotaan määrätä hankkimaan huomattava määrä sähköautoja – uusi laki voimaan jo kesällä
Hallitus ehdottaa säädettäväksi uutta lakia, joka lisäisi vähä- ja nollapäästöisten ajoneuvojen osuutta julkisen puolen ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnoissa huomattavasti.

https://www.is.fi/autot/art-2000007950765.html

Hyvä idea.
Olen ehdottanut tätä jo kolme vuotta sitten minun kansanedustajalle.

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 30, 2021, 14:43:21 ip
Vastaus #2761

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Tuo loistava idea siirtyy sitten suoraan
kunnallisveroon. Nuo ovat paljon kalliimpia kulkuneuvoja
kuin vaikkapa Dacia,joita kunnilla on nykyään.

Lisäksi jos koulutaksitkin/muut ostopalveluautot määärätään tuommoisiksi-saattaa
ajojen tarjoajia olla minimimäärä.

t. Markku

Huhtikuu 30, 2021, 16:06:23 ip
Vastaus #2762

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Uudet sähköautot yritysliisarilla ja käyttökulut paljon alhaisemmat, niin onko sittenkään se datsia paljon halvempi... ;D

Silloin, kun kaasukäyttöiset autot oli vielä oikeasti vaihtoehto, niin oli aiheesta keskustelua.
Koska meidän kylä ei ollut, eikä ole vieläkään kaasujakelun piirissä (lähin 100km päässä), niin virisi ajatus siitä, että jos sairaanhoitopiiri ja kaupunki ostaisi seuraavat auto kaasukäyttöisinä ja ilmoittaisi kaasujakelufirmoille, että jos rakennatte tänne kaasuaseman, niin kaupukni/kunta/sairaanhoitopiiri hommaa X määrän kaasuautoja.
No se ajatus meni ja onneksi niin, koska nykyään kaasu ei ole vaihtoehto.

Sähköauto / lataushybridi olisi hyvä vaihtoehto kotisairaanhoidolle ja muuhun kaupungin / sairaanhoitopiirin henkilö- ja jakeluautokäyttöön.
Ajolenkit tiedetään etukäteen ja lataus onnistuu "kotipihassa" silloin, kun auto ei ole ajossa".
Tauot, vuoronvaihtot, yö jne. auto laturiin, niin helposti tulee pelkässä vuoronvaihdossa 100km lisää rangea, kun on hyvät laturit.
Aamuisin akut täynnä.

Jos sinne syrjäkylille pitää mennä, niin sinne sitten toinen auto.

Mutta tämähän on silkkaa Exceli-hommaa, mutta luulen, että sähköautoilla ei ajot jää rangesta kiinni.

Toukokuu 01, 2021, 09:30:38 ap
Vastaus #2763

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tuo sähköuskonto ei edelleenkään ota huomioon sitä faktaa että kaltaisiani kuin minä, on Suomessa varmaan liki miljoona ihmistä. Eli lähden aamulla johonkin kohteeseen, missä EI ole 99% varmuudella sitä lataus mahdollisuutta, ja ajan työajoja 50-300 km päivässä. Ajokki on hyötyajoneuvo, joita ei vielä edes ole patteriversiona saatavilla. Tai onhan niitä jo yksi, joka maksaa n 60,000 euroa, ja toimintasäde vajaa 200 km, optimi olosuhteissa. Siis olosuhteet joita Suomessa on keskim 50 PV/v.
 Niin herää väistämättä kysymys että millä h...lvetin yhtälöllä tuota sähköuskontoa toteutetaan? Yhtä epäloogista ajattelua kuin muutkin uskonnot.

Toukokuu 01, 2021, 09:40:12 ap
Vastaus #2764

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin.
Asiaa voi lähestyä tuolla tavalla, että koska ei sovi minulle, niin paska laki.

Niin kuin herra Malinen tuossa aiemmin sanoi: Lyhyet semmoset potkulaudan kantomatkan päässä olevat mänkööt minusta nähen sähöllä.

Joten toistan itseäni, että auto käytön mukaan ja nykyään on sähköauto kelpaa moneen työasiaan, mutta ei todellakaan kaikkeen.

Tosiasia on se, että meitä suuremmat voimat ovat jo päättäneet, että 20-luku on sähköautoilun esiinmarssin vuosikymmen.
Vaikka me täällä miten rimpuiltaisiin vastaan, niin se sillä ei saa kuin oman pään kipeäksi.

Ei ole pakko ostaa sähköautoa, ei ole pakko ajaa sähköautoa, ei ole pakko tykäkä sähköautosta, ei tarvitse hyväksyä sähköautoilua ja sen ympärille rakentuvaa maailmaa.
Riitää, kun sietää sen, mitä muut tekee.

Toukokuu 01, 2021, 10:16:17 ap
Vastaus #2765

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tuli vaan mieleeni että kuinkas monella täällä kirjoittavista sähköuskovaisista on se ihana patteriauto,meinaan jos sitä uskontoa julistaa niin kyllä silloin pitää itsekkin elää sen hömpötyksen mukaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Toukokuu 01, 2021, 11:26:39 ap
Vastaus #2766

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vintage mies on vintage mies ja sielua ei myydä. Elämäntapaa tää kai enempi lähentelee kuin harrastusta, ehkä.

Amen, brother!

Toukokuu 01, 2021, 12:35:19 ip
Vastaus #2767

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tuli vaan mieleeni että kuinkas monella täällä kirjoittavista sähköuskovaisista on se ihana patteriauto,meinaan jos sitä uskontoa julistaa niin kyllä silloin pitää itsekkin elää sen hömpötyksen mukaan.

Jaa, vai niin.
Kuinka monta jeesukseen ja jumalaan uskova ja sen sanaa levittävä elää sen hömpötyksen mukaan... ;)

Jos kertoo positiivisia asioita sähköautoista, niin en vielä sitä ihan uskontunnustukseksi laskisi, mutta toki sitä mieltä saa olla.

Toukokuu 01, 2021, 12:55:12 ip
Vastaus #2768

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minulle on yks ja sama kuljetaanko männynkävyillä, pienillä kivllä, fossiileilla, sähköllä tai millä hyvänsä. Pääasia on se että sen pitää onnistua järkevästi.
Vaikka vintage mies olenkin.
 Työkalu, tonnaripaku. Eli vaihtoehto?

Toukokuu 03, 2021, 09:33:57 ap
Vastaus #2769

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vastustuksesta huolimatta ja vaikka täällä on sanottu, että ei kannata... ;D

Uusia sähköautojen pikalatureita nousee pian huomattavasti, kaupoilta isot investoinnit – "Yksinään ei ole niin mahtavaa liiketoimintaa"
S-ryhmä ja K-ryhmä aikovat lisätä pikalatauspaikkoja merkittävästi, samoin alan isot toimijat Virta ja Recharge.

https://yle.fi/uutiset/3-11897726

Toukokuu 03, 2021, 13:18:17 ip
Vastaus #2770

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Sitä voi itse kukin miettiä että mitä kauppaketjut tulee tulevaisuudessa jakamaan ilmatteeks ja kylkiäisenä. Sähköä?
Ensinnäkin se on huono sisäänheittotuote jos niitä sähkötolppia on marketin pihassa vain muutama.
 Ja samalla päättelyllä että mitä se kaikkinensa kustantaakin jos niitä on 50-150 kpl. Niiden rakentaminen, ylläpito ja se kulutettu sähkö ei oo ilmasta kauppaketjuillekaan. Eivät takuuvarmasti anna sitä sen makkarapaketti ostoksen kaupan päälle.

Ilmaisia lounaita ei ole. Melkoisen lapsellista ja naivia elää siinä uskossa että sitä sähköä niin vaan annetaan useita satoja kilowatteja päivässä pikkuostoksien kylkiäisenä.

Toukokuu 03, 2021, 13:43:15 ip
Vastaus #2771

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On hyvä muistaa, että markkinataloudessa maksaja on kuluttaja.
Myös niiden kylkijäisten maksaja.

Kohta on paatunut sähköautoilun vastustaja ahtaalla, kun ei ruokaostoksillekkaan pääse, kun jokainen kauppaketju tarjoaa sähköä... :)

Toukokuu 03, 2021, 13:45:59 ip
Vastaus #2772

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itseasiassa ihan alussa muuten k-latauksen johtajakin toteaa ettei kannata yksinään eli on vaan enempi palvelu asiakkaille ainakin tällä hetkellä. Aika näyttää, virhearviointeja on tapahtunut niin pitkään kun on ollut ihmisiä. Kiinnostavinta vaan on että kenelle se nyt tapahtuu ja milloin se valkenee.

Samaa laulua lauletaan bensanmyynnin osalta.
Katteen on nimelliset ja tukkurit määrää, mutta onneksi porukka käy kahvilla ja ostaa matkamuistoja.

Toukokuu 03, 2021, 13:48:59 ip
Vastaus #2773

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huhtikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo noin 31 prosenttia oli ladattavia. Ladattavia hybridejä oli 24 prosenttia ja täyssähköautoja 7 prosenttia.
https://yle.fi/uutiset/3-11912165

Toukokuu 03, 2021, 14:36:00 ip
Vastaus #2774

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
On hyvä muistaa, että markkinataloudessa maksaja on kuluttaja.
Myös niiden kylkijäisten maksaja.

Kohta on paatunut sähköautoilun vastustaja ahtaalla, kun ei ruokaostoksillekkaan pääse, kun jokainen kauppaketju tarjoaa sähköä... :)
Se on kuluttajan helppo äänestää jaloillaan että haluaako maksaa ostoksiensa kylkiäisinä sähköautojen latauksesta, jos et sitä ees tarvii. Ja siihen liittyen, en omista s-korttia enkä mitään muitakaan bonuskortteja, kun niistä ei oo muuta kuin lähinnä harmia ja pelkkiä kuluja.