Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908624 kertaa)

Maaliskuu 17, 2021, 20:37:01 ip
Vastaus #2685

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nuo on varmaan liian kaukana Vierumäeltä...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 17, 2021, 21:18:10 ip
Vastaus #2686

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kas vaan, kun K-lataus onkin nostanut hintoja aika reippaasti, jos 48 min maksaakin 39 euroa. Oli vielä aiemmin 20c/minuutti.

Edit: Piti tarkistaa netistä: Pikalataus edelleen 20c/minuutti. Karismassakin  sama K-lataus.

Tässä taas nähdään, että kun kertoo nelinkertaiset hinnat niin saa näyttävän jutun . Koska peruskoulun laskentoahan ei lukijat osaa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2021, 07:27:22 ap kirjoittanut Urpo Laine »

Maaliskuu 17, 2021, 22:27:58 ip
Vastaus #2687

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nuo on varmaan liian kaukana Vierumäeltä...

Säännöllisen epäsäännöllisesti tuolla vaimon kanssa syömässä käydään. Kyllä siellä patteriautoja latauksessa näyttää olevan.

Maaliskuu 18, 2021, 10:09:08 ap
Vastaus #2688

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No-mulle riittää semmoinen kerroin,että nykyisen auton kokoluokan
halvinkin sähköauto maksaa 50000e - se riittää siitä asiasta.

Ja käytettyjä on vähän-nekin ihan liian kalliita tarpeisiini. Enkä kyllä
ostaisikaan sähköautoa-tai edes hybridiä-jossa ei enää takuuta olisi.

t. Markku

Maaliskuu 18, 2021, 10:56:54 ap
Vastaus #2689

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, litiumakuthan menee pskaksi viidessä vuodessa. Tämän kuulin sunnuntaina kun olin myymässä sähköavusteista fillariani. Soittaja tarjosi ensin puolet pyynnistäni ja  yritin kohteliaasti lopettaa puhelua. Kertoi että on liian riskaapelia ostaa 5v vanhaa. Sanoin että akkua on ladattu 60 sykliä ja 1000 pitäisi kestää. Kertoi asian paremmin tietävänsä. Suosittelin uuden pyörän ostoa, kun samalla  hinnalla niitäkin saa. Kysyi onko hyvät renkaat ja suomenkieliset käyttöohjeet ja pyysi minua laittaan hänen numeronsa talteen. Miksiköhän?

Ps. pyörä meni kaupaksi alle kahden tunnin ilmoituksen näpyttelystä ja pyyntihinnalla.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2021, 10:58:48 ap kirjoittanut Urpo Laine »

Maaliskuu 18, 2021, 14:10:28 ip
Vastaus #2690

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Liikenteen verojärjestelmä pohjautuu jo nykyisin keskeisiltä osiltaan hiilidioksidipäästöjen verottamiseen ja verotasot ovat korkeita.
Liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä on tarve hallitusohjelman mukaisesti vähentää edelleen, mikä voi edellyttää nykyistä voimakkaampia ohjauskeinoja.
Samalla kuitenkin hiilidioksidipohjaisen verojärjestelmän tuotot ovat pitkällä aikavälillä laskussa puhtaiden käyttövoimien yleistyessä, dokumentti toteaa ja jatkaa vielä:

Valtiovarainministeriön työryhmä antaa toimenpidesuosituksia tarvittavista verotoimista liikenteen päästöohjauksen tehostamiseksi ja veropohjan turvaamiseksi.
Työ kattaa kaikki nykyiset liikenteen verot: polttoainevero, autovero (car tax), ajoneuvovero (vehicle tax) ja muut liikenteen verot.

https://www.is.fi/autot/art-2000007867030.html

Maaliskuu 23, 2021, 14:22:07 ip
Vastaus #2691

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvä juttu vedystä, siis jos sopii VMPK:n palstalle... ;)

https://yle.fi/uutiset/3-11844130

Maaliskuu 23, 2021, 18:53:26 ip
Vastaus #2692

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Lueskelin männä viikolla sähköautojen lataamisen hinnoittelusta. Halvimmillaan se lataus tapahtuu kotona, jonka hinta oli keskimäärin n 4€/100 km kohden, ja kalleimmillaan tienpäällä olevilla lataus asemilla, jossa hinta on pahimmillaan 35€/100km kohden.
 No eihän minulle tullut muuta mieleen kuin se että sähköautolla on halpaa ajaa, jos ajelee vain kotipihan piirissä? No samalla heräsi kysymys että kannattaakohan tienpäällä ladata edes semmosta hypridiä, kun se kuluttaa joka tapauksessa sen saman verran fossiileita kuin se pelkkä polttomoottori verrokki?
 Eikä minulla tähän liity mitään muutosvastarintaa, vaan pelkästään tämä kustannus näkökanta, jota nyt mainostetaan liki ilmaiseksi. Ei minusta tuo sähköautoilu ole näiden faktojen valossa kovin halpaa ajelua? Sanoisimpa että kallista.  :-X
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2021, 18:55:28 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Maaliskuu 23, 2021, 19:19:00 ip
Vastaus #2693

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos luit AutoBild lehteä, niinkuin täällä jotkut muutkin on lukeneet niin tiedothan voi Kvgllä tarkistaa, niinkuin tuolla aiemmin kirjoitin. Tietysti jos jättää auton aikaveloituksella puoleksi päivää pikalaturiin, niin maksaahan se. Hölmöille.

Maaliskuu 25, 2021, 15:00:00 ip
Vastaus #2694

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
25.03.2021 ilmestyi Autobild

Maaliskuu 25, 2021, 15:03:03 ip
Vastaus #2695

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Biokaasuala taistelee valtiovarainministeriön ajamaa lämmityskaasuveron korotusta vastaan

VM:n työryhmä esitti viime syksynä biokaasulle veroa, koska liikennebiokaasu ollaan ottamassa biopolttoaineen jakelu- eli sekoitevelvollisuuden piiriin vuonna 2022.

EU-sääntöjen mukaan valtio ei voi tukea polttoaineita useilla eri tavoilla, eli verotuki täytyy poistaa, jos jakeluvelvoite otetaan käyttöön.

Biopolttoaineen jakeluvelvoite on nousemassa Suomessa nykyisestä 19 prosentista 30 prosenttiin vuonna 2029. Kun biokaasu tulee mukaan, velvoitetta ehdotetaan nostettavaksi 34 prosenttiin.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.1350086

Maaliskuu 27, 2021, 15:56:15 ip
Vastaus #2696

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Autokoulun mopo-oppilaat näkyivät ajavan sähköskoottereilla! Minun mielestäni juuri omiaan tuohon touhuun.👍
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Maaliskuu 27, 2021, 16:29:27 ip
Vastaus #2697

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se ajelu ei varmaan pätevöitä "oikean" kaksipyöräisen
ajoon-semmoisen,jossa on oikein vaihteet ja kytkimet sun muut vipustiikat... 8)

t. Markku

Maaliskuu 27, 2021, 16:38:33 ip
Vastaus #2698

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En viitti alkaa tutkimaan vaatimuksia, mutta ei sähköskoban ajamisessa oo mitään eroo "tavalliseen", käryävään ja pörisevään 2-tahtiskobaan. Paitsi, että käry ja pörinä puuttuu... 🤓
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Maaliskuu 27, 2021, 16:41:07 ip
Vastaus #2699

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se ajelu ei varmaan pätevöitä "oikean" kaksipyöräisen
ajoon-semmoisen,jossa on oikein vaihteet ja kytkimet sun muut vipustiikat... 8)

t. Markku

Meidän tytöllä on mopokortti, eikä ole koskaan ajanut vaihteellista mopoa.
Ajokortissa ei ole manintaa asiasta.