Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908217 kertaa)

Helmikuu 15, 2021, 15:28:23 ip
Vastaus #2580

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize
Mietiskelin talomme valmiutta sähköautolle. Todennäköisesti joutuisimme vaihtamaan sulakkeet vielä isommaksi. Sähkönsiirtoyhtiön huutaa jippitä kun saavat rauhassa hinnoitella siirtohinnat pilvin infrarakentelun nimissä. Saattaa olla, että monissa muissakin omakotitaloissa ollaan samassa tilanteessa. Mites taloyhtiöt?
Nuo Jaguarit ja Teslat on premium brändejä varakkaille. Ihan sama minulle. Ei ole minulta pois. Uskoisin, että low-prise-autot valmistavat vielä bensavehkeitä markkinoille pitempää. Luulis Land Roverin pitävän vielä bensa tai diesel vehkeitä valmisteilla vaikka premium onkin.
BSA "Buzy Beeza"

Helmikuu 15, 2021, 15:42:31 ip
Vastaus #2581

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Mietiskelin talomme valmiutta sähköautolle. Todennäköisesti joutuisimme vaihtamaan sulakkeet vielä isommaksi. Sähkönsiirtoyhtiön huutaa jippitä kun saavat rauhassa hinnoitella siirtohinnat pilvin infrarakentelun nimissä. Saattaa olla, että monissa muissakin omakotitaloissa ollaan samassa tilanteessa. Mites taloyhtiöt?
Nuo Jaguarit ja Teslat on premium brändejä varakkaille. Ihan sama minulle. Ei ole minulta pois. Uskoisin, että low-prise-autot valmistavat vielä bensavehkeitä markkinoille pitempää. Luulis Land Roverin pitävän vielä bensa tai diesel vehkeitä valmisteilla vaikka premium onkin.

Tää miun viestistä pari sivua aiemmin.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 15, 2021, 15:46:23 ip
Vastaus #2582

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Kannattaa rasvata se bensajaguaarin alusta, sillä kohta uusia ei saa.

Jaguarin uusi strategia: Vain täyssähköautoja!
Jaguar valmistaa vuodesta 2025 vain täysin sähköisiä autoja.

https://www.is.fi/autot/art-2000007804233.html

Infra ei voi millään olla valmis 2025 sähköautoille. Ainakaan Suomessa tai missään sellaisessa maassa, joissa on pitkät etäisyydet ja kovat talviolosuhteet. 2025 myydään vielä käytettyjä autoja todnäk hyvin.

Millä YK ja muut avustusjärjestöt jatkossa ajaa kriisialueilla, kun Latikka on siellä aika suosittu.
Heittävät pallon suoraan tojota Land Cruiserille...

Helmikuu 15, 2021, 16:18:10 ip
Vastaus #2583

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Täytyis noilta patteriauto intoilijoilta kysyä että kuinka kaupungeissa asuvat jotka säilyttävät autojaan katujen varsilla lataavat niin ympäristöystävälliset patteriautonsa,koskee ihan kaikkia kaupunkeja pallolla.Omakotiasuja ehkä saisi ladattua patterit öisin mutta se sulakekoko taitaa rajoittaa pikalatausmahdollisuuden tosin ne pikalaturit sitten maksavat paljon että kuinka moni ottaa sitä lisälainaa että saa sellaisenkin vielä ostettua kalliin auton lisäksi.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Helmikuu 15, 2021, 16:35:21 ip
Vastaus #2584

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Aenakii kaapuntiloessa pitäs katkuavat persumersut kieltee kokonaan, niinkun monissa sivistysvaltijoessa on jo tehty.

Tuossa päevänä muutamana kun olin jonottamassa sitymarketin kiiltopesukonneelle, ni eikö ihan siinä vajoon puolen metrin piässä minun eissä jonkun punaniskan mersu lykänny aenakii varttitunnin aejan sinistä savua, ja ihan suoraan minun auton keolaan, ja kun pakkasta oli kuitennii yli 15 astetta, ni enhän minä voenu panna ies lämmityslaetteen puhallinta poes piältä.
Ei kae tolokun immeisten kuulus joutuva nuihin kaasukammio-porukkalaesten mielivaltasen katkuttamisen kärsijöeksi?  >:( Kysyn vuan?
-pena-

Helmikuu 15, 2021, 18:19:31 ip
Vastaus #2585

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Autoala: Autojen sähköistyminen etenee lähivuosina nopeasti
Ladattavien autojen osuuden uusista autoista odotetaan kohoavan yli 40 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.

https://yle.fi/uutiset/3-11790351

Kyllähän se varmaan uusista myydyistä tuonne nurkille nouseekin sähkökäkättimien osuus. Koko liikenteessä olevasta ajoneuvokannasta osuus pysyy pienenä kuitenkin vielä paljon pitempään. Suomessa myydään vuosittain noin 100 000 autoa, liikennekäytössä niitä on kuitenkin noin 2,7 miljoonaa kappaletta. Ennen kuin puoletkaan noista 2,7 miljoonasta autosta kulkee sähköllä, menee paljon kauemmin aikaa kuin 5 vuotta.

Helmikuu 16, 2021, 13:17:28 ip
Vastaus #2586

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa

No minulla on 11 kW latausasema ja  7.8 kW auto. Sähkölämmitteisen talon pääsulakket on aikanaan pienennetty 35 sta 25A ksi. Hyvin on nytkin   pärjätty pakkasillakin. Ihan perus-sähköauton kun voi ajastaa lataamaan ja lämpiämään säännöllisesti tai epäsäännöllisesti koska vaan ja latausvirran voi asetella 1A tarkkudella maksimia pienemmäksi, jos tarvis. Sitten on olemassa älykkäämpiä latausasemia, jotka mittaa pirtin virtaa ja sen mukaan lataa. Ja kyllä tehovahti ainakin Elenian verkossa maksaa itsensä jo toisena vuonna.i

Helmikuu 16, 2021, 14:45:57 ip
Vastaus #2587

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Täytyis noilta patteriauto intoilijoilta kysyä että kuinka kaupungeissa asuvat jotka säilyttävät autojaan katujen varsilla lataavat niin ympäristöystävälliset patteriautonsa,koskee ihan kaikkia kaupunkeja pallolla.Omakotiasuja ehkä saisi ladattua patterit öisin mutta se sulakekoko taitaa rajoittaa pikalatausmahdollisuuden tosin ne pikalaturit sitten maksavat paljon että kuinka moni ottaa sitä lisälainaa että saa sellaisenkin vielä ostettua kalliin auton lisäksi.

Mun auto oli esellisellä omistajalla stadissa työmatka-ajossa 6 kk ha 13000 km. Latasi omistaja sen sukorasiasta 8A virralla. Aina oli ajovalmis tarvittaessa.

Helmikuu 16, 2021, 16:00:24 ip
Vastaus #2588

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

No ei ole Urpon autossa paljoa tehoa (7.8 kW) vai mitä tarkoitat tällä teholla.
Se auto on ilmeisesti hybridi ja päivässä ajettu keskim. 70 km eli osa ajosta luultavasti polttomoottorilla riippuen tietysti paljon minkä kokoinen auto on. 8 A:n virralla akku lataantuu shukosta enintään 1,84 kWh eli jos akku hybridissä on vaikkapa 7,8 kWh niin kerkiäähän se hyvinkin yön aikana lataantumaan eli lataantuu tyhjästä täyteen reilussa neljässä tunnissa.Akkua ei ilmeisesti saa ajettua ihan tyhjäksi eikä toisaalta taas ladattua ihan täyteen jos olen ymmärtänyt asioita oikein eli tämä latausaika on laskennallinen.

Edelleenkin olen sitä mieltä että siinä kadunvarressa ei niitä pattereita saa ladattua ja se sinun autosi edellinen omistaja varmastikkaan ei joutunut pitämään ja lataamaan sitä kinneriä siinä kadulla,Urpo asuu omakotitalossa niin silloin ei tällaisen pikkupatterisen auton latauksessa ole mitään ihmeellista ja vaikeaa.

Ajan tässä takaa tällaisen tilanteen latausmahdollisuutta.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Helmikuu 16, 2021, 16:44:48 ip
Vastaus #2589

Taito Nuutinen

• Vieras
En tiiä millä kulkisin ja kuinka kauas että voisin laittaa takkaan tulet jottei tarviis päästöistä piitata..voi perjantai sanon mä..

Helmikuu 16, 2021, 17:59:21 ip
Vastaus #2590

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

No ei ole Urpon autossa paljoa tehoa (7.8 kW) vai mitä tarkoitat tällä teholla.
Se auto on ilmeisesti hybridi ja päivässä ajettu keskim. 70 km eli osa ajosta luultavasti polttomoottorilla riippuen tietysti paljon minkä kokoinen auto on. 8 A:n virralla akku lataantuu shukosta enintään 1,84 kWh eli jos akku hybridissä on vaikkapa 7,8 kWh niin kerkiäähän se hyvinkin yön aikana lataantumaan eli lataantuu tyhjästä täyteen reilussa neljässä tunnissa.Akkua ei ilmeisesti saa ajettua ihan tyhjäksi eikä toisaalta taas ladattua ihan täyteen jos olen ymmärtänyt asioita oikein eli tämä latausaika on laskennallinen.

Edelleenkin olen sitä mieltä että siinä kadunvarressa ei niitä pattereita saa ladattua ja se sinun autosi edellinen omistaja varmastikkaan ei joutunut pitämään ja lataamaan sitä kinneriä siinä kadulla,Urpo asuu omakotitalossa niin silloin ei tällaisen pikkupatterisen auton latauksessa ole mitään ihmeellista ja vaikeaa.

Ajan tässä takaa tällaisen tilanteen latausmahdollisuutta.

No pitää sitten kirjoittaa hitaammin ja täsmällisemmin. Noissa mihin viittasin puhuttiin sähköautojen ja patteriautojen latauksesta ja lataamisen tehontarpeesta. Olen ymmärtänyt että sähköautossa on vain sähkömootttori, nuo vyö+henkselit-autot on eri asia. pitää sitten puhua vastedes korostetusti täyssähköautosta. Sellanen siis mulla on.  Ja sen AC-laturin teho on 7.4 kW, joika on siis maksimi , minimi voi olla vaikka 0.5 kW tai se 1.8 kW, millä edellinen omistaja latasi kerrostalon autohallissa. Silläkin sai joka yö 10 tunnissa pitkälti yli 100 km ajomatkaa. Joka riitti hänelle. Ja mikä on likimain lohko- + sisälämppäri.

Pitää omakotitalossakin  ensin ajatella, että miksi pitäsi auto ladata saunomisaikaan, jos on sähkökiuas?  Ja sitten vasta suurentaa sulakkeet. Paitsi jos anoppiu on sähköautolla kylässä ja haluaa kotiinsa lähteä.

Helmikuu 16, 2021, 18:23:34 ip
Vastaus #2591

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
No silloin joutaa sauna odottaakin.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 17, 2021, 09:27:46 ap
Vastaus #2592

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Teslalla on ihan idioottimaisen korkea pörssihinta mutta jonkun kristallipallo näyttää mustia pilviä Elonin taivaalle.IL:n autouutisissa on uutinen automerkkiea sähköautojen valtaamista %-osuuksista viiden vuoden kuluessa    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/cbac50a5-9473-470b-ab74-35f8b1965ae5  ,alkaako ja koska teslan arvo sulaa jos tällainen kauhukuva heidän kannaltaa alkaa toteutumaan.

Helmikuu 17, 2021, 09:30:38 ap
Vastaus #2593

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siksiköhän Muski kahmii nyt niitä bitcoineja?

t. Markku

Helmikuu 17, 2021, 09:49:35 ap
Vastaus #2594

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moro

Teslalla on ihan idioottimaisen korkea pörssihinta mutta jonkun kristallipallo näyttää mustia pilviä Elonin taivaalle.IL:n autouutisissa on uutinen automerkkiea sähköautojen valtaamista %-osuuksista viiden vuoden kuluessa    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/cbac50a5-9473-470b-ab74-35f8b1965ae5  ,alkaako ja koska teslan arvo sulaa jos tällainen kauhukuva heidän kannaltaa alkaa toteutumaan.

Kuka sitten valmistaa niitä polttomoottoriautoja... ;)