Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908103 kertaa)

Huhtikuu 03, 2019, 17:10:27 ip
Vastaus #735

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tuli eilen tehtyä kesäautolla tämän kevään ensimmäinen neitsyt matka. Hyvin pelitti, ja kaikki viime kesän pikkumurheet jäi nyt talven aikana talliin.
 Toinen eturengas on tainnut mennä vähän kantikkaaksi talven seisomisesta kun vähän puistatti ruoria 80km/h jälkeen? Ei ollut kuin rapiat 1bar painetta kun kävin kattomassa paineet. Jos se siitä muotoontuu kohdilleen muutamien reissujen jälkeen?

Huhtikuu 04, 2019, 19:30:26 ip
Vastaus #736

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
LVM esittää fossiilisten polttoaineiden veronkorotuksia sekä 8 muuta keinoa autokannan uudistamiseksi – Mitä mieltä autoala on keinoista? Lue tästä
https://yle.fi/uutiset/3-10723189
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Huhtikuu 05, 2019, 09:15:51 ap
Vastaus #737

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ohitin aamuliikenteessä moottoritiellä polttomoottoriautolla Tojotan hybridi Priuksen. Ihan rupesi omaatuntoa soimaamaan, joten ei tämä ilmastokeskustelu turhaa ole ollut. Tästä tulikin mieleeni, että tuleva eduskunta tekisi kunnon ilmastoteon, kun säätäisi lain, että polttomoottoriautolla saisi ajaa ainoastaan tien oikeanpuoleista kaistaa. Tarkoittaisi myös sitä, että kaikenlainen, vaikkapa vain hetkellinen, eksyminen vasemmanpuoleiselle kaistalle kriminalisoitaisiin.

Motukalla olen pari kertaa ollut tienpäällä. Olen käyttäytynyt liikenteessä hyvin maltillisesti, ja paluumatkalla poikennut vielä kaupassakin, jottei kellekään tulisi mieleen epäillä minua turhasta huviajelusta. Toistaiseksi kukaan ei ole suonut syyllistäviä katseita, mutta sekin hetki vielä tulee eteen.

Huhtikuu 05, 2019, 09:19:38 ap
Vastaus #738

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
LVM esittää fossiilisten polttoaineiden veronkorotuksia sekä 8 muuta keinoa autokannan uudistamiseksi – Mitä mieltä autoala on keinoista? Lue tästä
https://yle.fi/uutiset/3-10723189

Jaa ttä kielletään. No-ssamaan lakiin voisi kirjata,
että jokaisella jakeluasemalla on samasta päivästä lähtien
saatavilla biopolttoaineita.Niitä voisi jo nyt monikin
käyttää,jos niitä saisi osataa lähempää kuin naapuriläänistä...

t, Markku

Huhtikuu 05, 2019, 17:38:41 ip
Vastaus #739

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänään todettiin ratiossa, että lentoliikenteeen päästöt tulevat lähimmän parin vuosikymmenen kuluessa tuplaantumaan.
Sitä minä vaan edelleen ihmettelen, että miten voi olla niin, kun samaan aikaan yksityisautoilusta on tehty aivan hirvittävä mörkö.

Onko toi lento- ja laivaliikenne muka jotenkin niin pyhä asia, ettei sille voi tehdä mitään mutta ooppelilla ajaminen helppo tehdä kalliiksi ja lopulta kieltää.

Huhtikuu 05, 2019, 17:47:47 ip
Vastaus #740

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kun ei käy, ohjekirja kieltää E95 käytön, oikea 95 kyllä kävis. Vanhaan ratsuun ei banaanin kuoret käy, kuulimpa kauhutarinan diisselissä jossa oli tankki täynnä sitä bioa ja seisoi talven niin korjaamolle piti hinata.

Huhtikuu 05, 2019, 22:35:43 ip
Vastaus #741

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Varokaa ilmastoahdistusta. Se on saatu aikaiseksi jo alakoululaisiinkin.
Helevetti, jotta mun kaikki pitää.....

Huhtikuu 06, 2019, 07:28:35 ap
Vastaus #742

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minuun iski jo tämä ilmastoahdistus. Ens viikolle on tulossa takatalvi ja sataa lunta. Pohjalla on ollut jo v...tutus tästä pitkästä ja lumisesta talvesta.

Huhtikuu 06, 2019, 18:18:36 ip
Vastaus #743

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänään todettiin ratiossa, että lentoliikenteeen päästöt tulevat lähimmän parin vuosikymmenen kuluessa tuplaantumaan.
Sitä minä vaan edelleen ihmettelen, että miten voi olla niin, kun samaan aikaan yksityisautoilusta on tehty aivan hirvittävä mörkö.

Onko toi lento- ja laivaliikenne muka jotenkin niin pyhä asia, ettei sille voi tehdä mitään mutta ooppelilla ajaminen helppo tehdä kalliiksi ja lopulta kieltää.

Niimpä: http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.fi/273551-auto-on-paha?ref=poiminnat&_ga=2.82972627.450970469.1543899397-1449869963.1543899397

Niin mikä ero on pesukoneissa ja autoissa? Miksi autovero (ALV:n lisäksi) voi olla jopa 40 pinnaa? Siksikö, että autossa on pyörät? Sähköhelloissakin on pyörät, pitäisikö niille siten laittaa valmistevero. Entä jos autoihin alitettaisiin neliskulmaiset pyörät, olisivatko ne silloin verovapaita?

Huhtikuu 06, 2019, 20:08:05 ip
Vastaus #744

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Niimpä: http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.fi/273551-auto-on-paha?ref=poiminnat&_ga=2.82972627.450970469.1543899397-1449869963.1543899397

Niin mikä ero on pesukoneissa ja autoissa? Miksi autovero (ALV:n lisäksi) voi olla jopa 40 pinnaa? Siksikö, että autossa on pyörät? Sähköhelloissakin on pyörät, pitäisikö niille siten laittaa valmistevero. Entä jos autoihin alitettaisiin neliskulmaiset pyörät, olisivatko ne silloin verovapaita?
Eihän noissa nykyautoissa ja pesukoneissa ole loppujen lopuksi hirveesti eroa. Useilla autoilla suoritetaan henkilökohtaista valkopesua ympäristön suhteen, niinkö esim tesloilla. Ja hyvin moni auto näyttää pesupallolta.
Pesukoneissa on kaksi rengasta ja pari tassua.
Vaikka Skoda roomsteriin tassut toiseen päätyyn, ja menee ihan täydestä jostain pesukoneesta, tai siihen volokkarin tilatötteröön?

Huhtikuu 06, 2019, 20:11:29 ip
Vastaus #745

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Niin ja Suzukilla on semmoinen mallikin kun Ignis. Lapsuudenkodissa tais olla samanmerkkinen tiskikone.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 09, 2019, 19:14:33 ip
Vastaus #746

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Huhtikuu 09, 2019, 22:03:36 ip
Vastaus #747

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Se on tuo Vireeni aika terävä kynästään. Välillä vähän roiskuu, mutta useimmiten osuu asian ytimeen.

Mä olen puhunut autoverosta samaan sävyyn ekan kerran varmaan kaksikymmentä vuotta sitten. Vertasin autoveroa johonkin muuhun kulutushyödykkeeseen, koska sellainen vertailu on hyvin paljastavaa. Jos tämmöinen hankinnan yhteydessä kannettava autovero keksittäisiin nyt, sitä tuskin otettaisiin käyttöön, koko ajatusta pidettäisiin lähinnä hulluna. Joskus olen koettanut selittää Suomen autoverotusta myös ulkomaiden immeisille. Ei mene jakeluun sitten millään.

Mutta väliaikaisilla patenttiratkaisuilla on taipumus muodostua pysyviksi.

Huhtikuu 10, 2019, 11:20:22 ap
Vastaus #748

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Silleen... Onnea 61 vuotiaalle, toivottavasti jää pian eläkkeelle.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 10, 2019, 16:24:00 ip
Vastaus #749

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?

Tällä hetkellä Suomeen tuotavat käytetyt autot ovat keski-iältään yli kahdeksanvuotiaita. Lähes 60 prosenttia tuontiautoista on dieselkäyttöisiä ja suosituin tuotujen autojen kokoluokka on edustusauto/katumaasturi.

https://www.is.fi/autot/art-2000006065323.html

Mahtaisiko olla niin, että ko. autoja ei ole suomen markkinoilla riittävästi, kun autoveron takia niiden hinta on aika korkea.

Trendiennusteen perusteella tänä vuonna käytettyjen autojen tuonti kohoaa lähes 60 000:een. Samalla Ruotsin vientiluvut jatkavat jyrkkää kasvuaan. Kallion mukaan ainoa tapa hillitä vanhojen, suurten ja suuripäästöisten autojen maahantuontia on laskea uusien autojen autoveroa kaikissa päästöluokissa.

Tämä johtuu siitä, että ainakin virallisten päästölukujen valossa uusi suuri auto on aina pienipäästöisempi kuin vanhempi vastaava malli. Lisäksi kansalaiset ovat jo osoittaneet, että osa tarvitsee suuremman auton, ja äänestävät yksinkertaisesti jaloillaan hakemalla tarvitsemansa autot käytettynä ulkomailta.

Kun uusien, isojen autojen autovero poistetaan, niin alkuvaiheessa kauppiaalle jää Polot ja jarikset kauppaan koristeeksi, kun suomipoika ostaa kunnon auton, eikä mitään ruohonleikkuria.
Sitten vähän myöhemmin valtio lätkäisee semmoiset ajoneuvoverot ison CO2-arvon omaaville autoille, että oksat pois... :)

https://www.is.fi/autot/art-2000006065323.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.