Lainaus Mika Komulaisen tekstistä:
"Olen ollut mukana kiekossa -70-80- lukujen taitteesta, välillä pätkiä poissa ja ja olen vielä eläkepäivinäkin jatkuvasti mukana, joten minulla saattaa olla jonkunlainen kuva toiminnasta. Tuskinpa mikään muu harrastusmuoto kuin kiekko maksaa hallien käytöstä niin paljon kuin jääkiekko, tulkoon se raha sitten vanhemmilta tai seuroilta."
Kun nyt tunnet asian, niin kerrotko minulle tuon jääkiekkotoiminnan omavaraisuusasteen. Eli maksavatko jääkiekon harrastajat kaikki hallin kulut käyttömaksuillaan, siis tontin ja rakennuksen pääomakulut sekä käyttökulut, käytön suhteessa? Vai joutuvatko nekin veronmaksajat osallistumaan kustannuksiin, joita ei kyseinen laji tai harrastus kiinnosta millään muotoa ja jotka eivät kyseistä palvelua käytä ollenkaan?
Kun 70-luvulla etsimme Imatralla motocrossille harrastuspaikkaa, teimme itse maanomistajan kanssa diilin käytöstä. Emme odottaneet, itkeneet emmekä rukoilleet yhteiskunnan tukea, pukukoppeja emmekä mitään muutakaan. Alueen käyttösopimuksen synnyttyä rata tehtiin oman porukan voimin, ei siihenkään Moottorikerhon ja harrastajien lisäksi kukaan osallistunut. Kun vajaa parikymmentä vuotta sitten etsimme harrastuspaikkaa trialille Jyväskylän ympäristöstä, sama juttu. Jopa talviharjoittelukatos syntyi harrastajien omin voimin ja varoin. Siinä mielessä katson omaavani jotain oikeutusta mielipiteeseeni. Nykyisen harrastukseni, valokuvauksen, rahoitan myös ihan itse. Vaikka se pirusti rahaa viekin, en ole edes harkinnut tuen hakemista. Ei vaimo kuitenkaan osallistuisi, vaikka joskus pyydettynä saattaa kuvia vilkaistakin...
Mutta en väitä olevani tässäkään asiassa absoluuttisen totuuden haltija. Mika, kuten kuka hyvänsä, voi minun puolestani olla aivan vapaasti omalla kannallaan tässäkin asiassa. Ei minunkaan kantani Mikan kirjoituksesta mihinkään muuttunut... edelleenkään ei ammattiurheilun tukeminen kuulu minun maailmankuvassani yhteiskunnan tuottamiin ja rahoittamiin palveluihin - ei moottoriurheilun eikä jääkiekon. Edelleenkin yhteiskunnan - siis yhdessä päätettäviin - asioihin kuuluu mahdollistaa ja ohjata erilaisia harrastuksia niin, että niistä kanssaeläjille koituvat haitat pidetään siedettävissä rajoissa. Mutta rahoitus ja toimiminen kuuluu harrastajille tai ammattitoimijoille. Siis minun maailmankuvassani, jota en mitenkään tuputa kenenkään muun pääkoppaan, kerron ja perustelen vain oman mielipiteeni.
Jaakko Latvanen