Kirjoittaja Aihe: Kysymys peräkärrystä  (Luettu 8047 kertaa)

Huhtikuu 17, 2017, 10:12:01 ap
Luettu 8047 kertaa

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Haluaisin laittaa moposkootteriin semmoisen polkupyörän kevyen peräkärryn jossa paikat kahdelle pikkulapselle, tarkoituksena laittaa alle 25Kg koira sinne. Koiran kiinnittäisin valjaista kahta puolen ja kärryyn takavalo ja rekisterikilpi, vilkut näkyisi ihan hyvin. Katsastus konttorilla eivät osanneet sanoa asiaan mitään, onko jollain tietoa saako laillisesti tuon tehtyä. Painohan jäis reilusti alle verrattuna kaksi päällä ajamiseen, ihan koiran iloksi rantareissuille ja yksin ajaisin. Ostin jo hyvän kärryn kun lapset kasvaneet ja ajavat omalla pyörillään, koirahan ei ole ihminen vaan lain mukaan lähinnä omaisuutta. Farkussahan saan takaboxissa kuljettaa vaikka olis viisi ihmistä, se olis vaan kivaa ja pensaakin menis huomattavasti vähemmän. Moottoripyörissä sivuvaunussakin saa koiraa kuljettaa.

Huhtikuu 17, 2017, 15:43:37 ip
Vastaus #1

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
Minä tein peräkärryn mopoon viime talvena, mutta sillä ei ole tarkotus kulettaa eläimiä, joten siitä en osaa sanoa mitään. Jos mopon rekisterikilpi ei näy kärryn takia, pitää kärryyn tilata Trafilta lisäkilpi samoilla tunnuksilla kärryn perään. Kilpi maksaa muistaakseni parin kympin hujakoilla posteineen. Miten lienee sitten pakokaasut osunee koiran kuonoon jos on kärryssä?

Huhtikuu 17, 2017, 16:45:53 ip
Vastaus #2

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pakoputki osoittaa ihan ales eikä nelari paljon savuta, kärri on edestä umpinainen että ei sinne suoraan kaasut mene ja sivulla on ketjulla ikkunat jotka saa pois että happi kyllä riittää. Joo se samanumeroinen kilpi pitää tilata mutta ei oikein kiva olis sakkoja saada kun melko näkyvä laitos olis, tukevan oloinen ja aika isot pyörät ettei kovinkaan täryyttäisi. Olis eläkeläiselle ajankulua kuten koirallekkin, pitää vissiin Trafilta kysyä.

Huhtikuu 18, 2017, 20:29:27 ip
Vastaus #3

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen kaatumassa verkkokaupan sähköfillarin suuntaan, siinähän tulee se kaasukahva ohjeineen mukana ettei tarvi polkea ollenkaan. Kun maija tien sivussa niin polkee lumeeksi vähän, pyöravajassa on sähkötökkeli niin lataus onnistuu ja sen peräkärrin saa taitettua kasaan joten yksi koukku vajan seinälle johon saa nostaa. Sitten ei poliiseilla ole mitään sanomista ja kun vain päiväsaikaan ajaa riittää kissansilmä joka jo on. Ei tarvi koiran haistella pakokaasuja ja 60Km on enemmän kuin tarpeeksi, jos menee yli niin pitää polkea. Rahaa palaa 600€ joka on eläkeläiselle isohko raha mutta kertaluontoinen, olen varma et akkukotelon saa auki ja halvat tarvikeakut sit parin vuoden välein.

En ilkiä sanoa mitä Trafilta mulle sanottiin, maamme ei kaipaa kaikenlaisia pelle pelottomia. Autolla joka vie kaupungissa 16L/100Km saa kyllä ajaa vaikka kymmenen koiran kanssa. Mun kärry on kaksosten mallia joten koira voi pötköttää ihan pitkänä, sielä on vain kiinnikkeet turvaistuimille. No nyt on kaikki kiinnikkeet valmiina joten iisi homma, kuitenki katon jos jostain löytyis edullisempi sähköpyörä, jos yhden tankillisen Busteriin säästäis ja ajoahan ei tulis kuin muutama sata kilsaa per kesä. Myyn tai annan pois normi fillarin niin ei tule sanomista taloyhtiössä.

Huhtikuu 18, 2017, 21:57:11 ip
Vastaus #4

Kari Vähäkainu

• Vieras
250W on vaan aika vajaatehoinen sähkömoottori vetämään pyöräilijää ilman polkemista ja siihen vielä kärry lasteineen mukaan. Joku 750-1000W jaksais vetää koko paletin vaikka Himalajan huipulle jos vaan virtaa riittää.

Kiinasta saa tilattua pulttaa-itse sähköfillarintekopaketteja, tehokkain muistaakseni 1000W.

Huhtikuu 19, 2017, 11:17:03 ap
Vastaus #5

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä sen teho riittää kun tasamaalla saan ajella ilman kiirusta, rannassa yhdellä ukolla moinen ja sain koittaa niin hienosti menee 25Km/t joka olis koiranki mielestä hyvä vauhti. Lisäksi tulisi lailliseksi juoksuttaa koiraa, mulla on semmonen jousitettu vipstaaki jolla koiron saa siihen vierelle jos haluaa juosta ja tämä haluaa varmasti juosta kun katukoiran verta virtaa suonissa. Skodella se olis laitonta, Kari ihmiset keksii ongelmia joita vain ihminen voi ratkaista. Rahaa ei ole liikaa muttei ole velkaakaan eikä viimisissä housuissa ole taskuja, pitää tehdä jotain kun elämä on lyhyt ja ikää tulee viikonpäästä 59V. Vanhetaan koiran kanssa yhdessä, enemmän aikaa mä vietän koiran kanssa kuin vaimon kanssa eikä vaimo tule skoden kyytiin vaikka kuinka maanittelisin ja muuten menee vaimon kanssa hyvin.

Huhtikuu 19, 2017, 12:56:35 ip
Vastaus #6

Kari Vähäkainu

• Vieras
Ai no sitten, minusta vaan 250W kuulosti kovin vähäiseltä. Olen auton musalaitteissa tottunut että alle 1000 watilla ei tee juur mitään.

Mulla oli fillarin tarakalla moottorisaha josta ketjuveto takapyörälle, sitäkin piti polkimilla avustaa liikkeelle. Kun en avustanut meni sahasta keskipakokytkin, savu vaan nousi. Romukuormaan meni sekin kötystys.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2017, 12:59:02 ip kirjoittanut Kari Vähäkainu »

Huhtikuu 20, 2017, 09:36:22 ap
Vastaus #7

tapiovuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tein pari kärryä , ja selvittelin Trafilta ja katsatuskonttorilta noita määräyksiä.Jos kärry on maksileveydeltään 80 cm. Ei vaadita valoja , mutta taka ,sivu ja etuheijastimet pitää olla.Pituudesta ei määräyksiä !. Kärryn korkeus ei saa peittää mopon takavaloja , vilkkuja ja rekisterikilpeä.Siis jos alin näistä on esim.70 cm:m korkeudella ,niin kärryn korkeus max. 70 cm.Paino kuormineen max. 50% mopon omapainosta.Nämä tiedot minulla. ( p.s. itse laitoin kyllä taka/ jarruvalon omiin kärryihin)

Huhtikuu 20, 2017, 13:46:42 ip
Vastaus #8

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tein pari kärryä , ja selvittelin Trafilta ja katsatuskonttorilta noita määräyksiä.Jos kärry on maksileveydeltään 80 cm. Ei vaadita valoja , mutta taka ,sivu ja etuheijastimet pitää olla.Pituudesta ei määräyksiä !. Kärryn korkeus ei saa peittää mopon takavaloja , vilkkuja ja rekisterikilpeä.Siis jos alin näistä on esim.70 cm:m korkeudella ,niin kärryn korkeus max. 70 cm.Paino kuormineen max. 50% mopon omapainosta.Nämä tiedot minulla. ( p.s. itse laitoin kyllä taka/ jarruvalon omiin kärryihin)

Kyllä pituudesta on määräys! Yhdistelmän maksimipituus on sama kuin raskaan kaluston yhdistelmällä eli olikos se nyt jotain 17 metriä? Aikoinaan suunnittelin mopoon ohuesta alumiiniputkesta tehtyä pitkää kärryä jonka olisin päällystänyt ohuella kankaalla. Olis ollut veikeä näky kun mopo olis kiskonut perässään kymmenmetristä kärryä :D Reteesti vaan huoltsikan pihalle parkkiin ja mennä nauttimaan pullakaffeet, rahtarikortilla tietty ;D

Huhtikuu 20, 2017, 21:28:42 ip
Vastaus #9

tapiovuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Karin hurttia huumoria. Jos fillaritarakalle rakentaa moottorisahan , jossa ei ole edes puutavaraa , niin kyllä sellainen mestari / metsuri voi hyvinkin rakentaa 10 metrisen mopon peräkärryn.

Huhtikuu 21, 2017, 06:47:34 ap
Vastaus #10

Kari Vähäkainu

• Vieras
Karin hurttia huumoria. Jos fillaritarakalle rakentaa moottorisahan , jossa ei ole edes puutavaraa , niin kyllä sellainen mestari / metsuri voi hyvinkin rakentaa 10 metrisen mopon peräkärryn.

Tuollanen fillari oli. Huomaa helpporatsastaja tyyliset jalkojen lepuutustapit sekä jarrukahvan nerokas käyttö kaasukahvana. Oli aika veikeä ajettava.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 21, 2017, 08:27:05 ap
Vastaus #11

tapiovuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuvasta ei oikein selviä , mihin suuntaan on nuo pakokaasut, lämmittikö takapuolta . Ellei niin lämpö meni sitten "harakoille".No eipä sillä enää kai väliä , kun keskipakokytkin ei kuitenkaan kestä.

Huhtikuu 21, 2017, 10:26:23 ap
Vastaus #12

Kari Vähäkainu

• Vieras
Laippa olis eteenpäin eli muistelen pakarinkin olleen samalla sivulla. Katkaistu kahva oli takana.

Keskipakokytkin kesti kun polki fillarin edes jonkinlaiseen vauhtiin ja sitten antoi hanaa, paikaltaanlähtöä keskipakokytkin ei kestänyt.

Huhtikuu 21, 2017, 10:48:32 ap
Vastaus #13

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös mikroautoissa käytetty paljon moottorisahan koneita, niissä itsetehdyissä ja ei niitä vauhtiin voinu polkea.

Huhtikuu 21, 2017, 17:53:25 ip
Vastaus #14

Kari Vähäkainu

• Vieras
Eikös mikroautoissa käytetty paljon moottorisahan koneita, niissä itsetehdyissä ja ei niitä vauhtiin voinu polkea.

Saattoihan se keskipakokytkin olla jo valmiiksi aikas finaalissa. Harva teurastaa ehjän sahan pelkkään kuihailuun.