Kirjoittaja Aihe: Kirjahyllyn sisällön parantaminen  (Luettu 7417 kertaa)

Maaliskuu 15, 2017, 18:58:03 ip
Luettu 7417 kertaa

teukka alarotu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jouduin pahaan tehtävään; rouva päätti, että hänen ja minun kirjahyllyt yhdistetään. Tarkoitti, että minun kirjoita lähtee puolet pois ja hänen kirjat tulee tilalle. Menimme antikvariaattiin kyselemään miten pitäisi menetellä. Laukontorin Antikvariaatti Tampereella antoi hyviä ohjeita; "pankaa kirjat jotka voitte poistaa muovikassiin ja tuokaa pussit tänne". Käski vielä jättää tilinumeron jos kirjoista voisi jotakin maksaa. Selkeä ohje, luulin minä. Otin muovikassin ja aloin latoa kirjoja siihen, mutta sitten tuli ajatus , jospa säästäisinki, ei siitähän oli jo puhetta. En haluaisi luopua mistään kirjasta...vien ne prkle poltettaviin roskiin!

T
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Maaliskuu 15, 2017, 19:38:17 ip
Vastaus #1

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Toissa kesänä hävitin ainakin sata kiloa kirjoja ja nettosin niistä muutaman kympin mutta kaatikselle en raaskinut viedä,myykööt antikvariaatissa hinnalla millä hyvänsä.
No jäihän niitä kirjoja vielä varastoon kun unohtui kuormasta,pitänee realisoida ens suvena.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Maaliskuu 15, 2017, 22:22:35 ip
Vastaus #2

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Teukka, Punaisen Ristin Kontti-kirppis Lielahdessa ottaa mielellään vastaan kirjoja, ei kuitenkaan tietosanakirjoja. Eivät maksa niistä mitään mutta menee hyvään tarkoitukseen. Kohtuullisen vaivatonta jos ja kun et varmaan ole paria kymppiä vailla. Kirpparin henkilökunta on työllistettyjä tms, ja myyntitulotkin menee vähäosaisille. Ja kelpaa sinne ehjät vaatteet, kodintavarat ym. Justiinsa vein Saab-kuormallisen kaikennäköistä.

Ilmailuaiheiset kirjat voit tuoda mulle tähän matkan varrelle ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 15, 2017, 23:28:20 ip
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

• Vieras
Meillä muutettiin yksiin joku vuos sitte. Ei oo kirjahyllyt vielä järjestyksessä...

Miun maailmankuvassa kirjahyllyssä voip pittää sellasia kirjoja, joita saattaa sillon tällön silmäillä. Kattoo kuvia tai ettii tietoa. Mitkään romaanit ei kuulu kirjahyllyyn. Suurin osa fiktiivisestä kirjallisuudesta ei kuulu mihinkään sen jälkeen ko on kerran luettu. Jos johonkin liittyy poikkeuksellista tunnearvoa, voip säilyttää kanakopissa tai siis varastossa. Kaikki muut kiertoon.

Meiltä löytyy mm. Agatha Christien kirjoja iso määrä. Alkuperäiskielellä ja modaaliset apuverbit alleviivattuina... ei sentään hyllystä.

Edellisen elämän jaossa vietiin kirjat antikvariaattiin. Alko valkkaamaan, että mistä vois maksaa euron tai kaks. Annoin kaks vaihtoehtoo: Saat ne ilmaseks, mut otat kaikki. Muute vien kaikki pois. Mietti aika kauan, huokas, ja otti kaikki... ja varmasti oli mukana helmiäkin!  Oli kirjamies, ja pelkäs itteesä ja päätöstä loppujen kaatopaikalle viemisestä.

Eli lyhyemmi tarkotan, että Kari S. anto viisaita neuvoja miun mielestä.

jv

PS. Luen just tabletilta Miika Nousiaisen Juurihoitoa. E-kirja on mullistava keksintö! Kaikki romaanikirjallisuuden lukeminen siihen muotoon; ei vie tllaa yhtään. Ostan Elisakirjasta alle vitosen kirjoja, imasen tablettiin, luen, ja poistan tabletilta. Kaikki säilyvät Elisakirjan hyllyssä, voin kattoa kaikki mitä siellä on tai vaan yhen kirjailijan teokset tai hakea melkein miten vaan. Ottaa uuvestaan tabletille millon vaan. Ostaa uusia tai ladata jo ostettuja kellosta ja päivästä välittämättä, ja saan heti luettavaks. Esim. matkaa varten voin ladata tablettiin kymmenkunta kirjaa varalle, jos tiijän etten oo netin päässä matkalla.

Kehitys kehittyy!

sama
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2017, 23:45:56 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 16, 2017, 06:00:28 ap
Vastaus #4

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

sama

Ilahduttavan kuivaa huumoria teemaan sopien!

Mutta että kirjojen arvo ja rooli ihmisten elämässä on muuttunut kovasti digitaalisten vehkeiden myötä. Ei ole tosin omakohtaista kokemusta kirjojen myynnistä ennen tietomakoneiden valtakautta, mutta onhan se selvä juttu, että kirjahyllyt on kodeissa vähentyneet ja fyysisiä kirjoja plärätään vähemmän.

Iso osa kirjoista on sen sorttista roskaa, jota ei rahalla saa menemään, joskus ei ilmaiseksikaan. Kaikki kirjallisuus ei ole ajatonta ja mestarillista. Toiset taas maksaa sitten enemmän. Olen nyt taas haaveillut hankkivani Yrjö Blomstedtin ja Victor Sucksdorfin Karjalaisia rakennuksia ja koristemuotoja. Netin haku löysi yhden myynnissä Helsingissä hintaan 400€. Taitaa jäädä ostamatta toistaiseksi. On muuten erittäin hieno kirja, vaikka aihepiiri saattaakin olla monelle epäkiinnostava.

Kovasti tykkään kirjoista nimenomaan fyysisessä muodossaan. Toisin kuin Jaakolla, minulla kaunokirjallisuudelle on tärkeämpi olla paperiversiona. Niiden lukeminen on tunnelmaltaan toista kuin sähköisten, ja se rikastuttaa romaanin lukemista. Tietokirjojakin löytyy, mutta tietokirjallisuutta voi aivan hyvin lukea ruudulta jos kyse on tiedon hankkimisesta. Etenkin tiettyjen vanhempien kirjojen tunnelmaan kuuluu minusta paperisuus. Olen nyt etsimässä 1920-1930-lukuisia kirjoja, kuten Aarno Karimon Penikulmia nielemässä, Olavi Paavolaisen Kolmannen valtakunnan vieraana ja  saman aikakauden suomalaisia kuva- sekä matkateoksia, eikä niitä kävisi mielessäkään lukea näytöltä. Niihin liittyy mielikuvissa tietty maailma, johon tietokone ei ole käypäinen. Voisi siis puhua tietynlaisesta todellisuuspaosta. Tai mistä lie, mutta pidän sen irti tietokoneista, koska ne häiritsevät siihen maailmaan uppoutumista.

Ja tuosta romaanien säilyttämisestä. Minulla on tapana lukea niitä useaan otteeseen. Tästä taitaa olla kahta koulukuntaa, koska jotkut eivät sitä koskaan tee. Ihminen kuitenkin kasvaa ikääntyessään ja aatokset muuttuvat. Samasta kirjasta voi löytää uutta vuosien jälkeen siihen palatessa. Lisäksi vuosien mittaan uudistunut ihminen voi löytää jotain unohtunutta entisestä itsestään. Jälkimmäinen on siis sitä muistoarvoa, mutta on siinä enemmänkin. Ei ole kyse vain lämpimistä muisteloista, vaan jotain sitä syvempääkin voi joskus unohtua. Kirjat ovat usein lukijalleen varsin läheisiä, ja niinpä niihin ikään kuin tallentui ajatuksia ja tuntemuksia.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2017, 06:06:59 ap kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 16, 2017, 07:59:20 ap
Vastaus #5

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä olen kyllä Martin linjoilla. Kirjat luen kirjoina edelleen. Harvoin tulee enää ostettua,kirjastosta löytyy käytännössä kaikki.
Päätaloista en luovu kuten en monesta muustakaan kerran on tullut ne joskus hankittua. Iso pino kyllä joutaa kierrätykseen,jos kesällä tekis inventaarion.
Paavolaisen Kolmannen valtakunnan vieraana luin viime syksynä. Löytyi kirjaston varastosta. Toki ei kaikista löydy.
Jos meinaa ostaa omaksi nuo Martin mainitsemat kirjat joutuu ainakin hiukan etsimään. Jos lukea meinaa luulisin kirjastoista löytyvän,kaukolainalla ainakin. Sekin haku käy nykyään kätevästi kirjaston omalla ohjelmalla vaikka kännykällä.
Juuri pari kirjaa luettavana. Aarre Saviastioissa: Qumranin tekstit avautuvat ja 50-luvulta Nestori Parkkari: Suomalaisessa keskitysleirissä.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Maaliskuu 16, 2017, 15:24:44 ip
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Totta puhuu kaima H, tosiaan tietosanakirjojen lisäksi kirjakerhokirjat olivat sellaisia mitä Kontti ei ota vastaan. Enpäs muistanutkaan.

Minä kyllä tykkään, kuten pikkupossutkin, ihan paperisista kirjoista, on huoleton ja kiva formaatti. Ja Martin linjoilla siinä että luen samoja kirjoja uudestaankin, jopa jännäreitä. Tokihan muistan esim Punaisesta Lokakuusta tai Bondeista tarinan loppuineen pääpiirteissään (maailma pelastuu) mutta kyllä niistä usein jotain uutta saa irti. Riippuu kirjasta tietysti. Esim Matti Röngän Viktor Kärppä-kirjat on julkaistu useamman vuoden aikana, minulla on ne kaikki, ja tuossa yhtenä syksynä luin ne kaikki putkeen. Paremmin sai "saagasta" kiinni sillälailla. Nyt viime syksynä luin Raid-sarjan alusta melkein loppuun (viimeinen kirja puuttuu), se on kanssa hyvä tarina kaikkine sivuhahmoineen. Paljon on myös sellaisia kirjoja joita en ole lukenut kokonaan tai luin vaikka en erityisemmin tykännyt, ne olen vienyt yleensä pois. Samoin aika nivaskan hävitin englannista suomeksi käännettyjä dekkareita ym, kun huomasin että alkukielisinä ovat parempia. Tätä viimeistä liikettä olen vähän katunut välillä kun mukulat alkaat nyt olla siinä iässä että pian olisivat voineet niitä alkaa lukea.

Muuton yhteydessä pian neljä vuotta sitten meilläkin pieneni kirjahyllytila ainakin kolmanneksella, toisaalta kirjoja tulee lisää vähän väliä. Hyllyistä olen poistanut kirjoja tosiaan Konttiin ja osa on varastossa pahvilaatikoissa. Ne laatikot pitäisi käydä läpi vielä uudestaan rankalla kädellä ja vaimokin on luvannut karsia oman puolikkaansa yhteisestä hyllystä. Mutta on siinä hyllyssä nyt melkein parin vaaksan verran tyhjääkin eli heti ei tarvitse mitään poistaa vaikka sattuisikin uusi kirja taas tulemaan :) Ja isomummun Luxor-radiokin sinne mahtuu, vie yhden 40cm sekin.

Ennen olin sitä mieltä että "ainoa oikea" kirja on kovakantinen ja arvokkaan näköinen. Nyt ostan aina pokkarin jos sellainen on saatavilla. Uuutuuskirjoja saan joskus lahjaksi, ja joskus ostan käytettyjä kirjoja (Kontti, Huutonet, netti-antikka), niissä on usein kovakantisia. Pokkari on kevyempi kuin kovakantinen (tai tabletti), ja kun seljällään sängyssä lukee, ja tulee uni kesken, niin ei kopsahda nenään niin kovaa. Eikä nojatuolilukuhetken välitorkkujen aikana lattialle pudotessaan mene rikki, herätä koko taloa tai säikytä jaloissa koisaavaa koiraparkaa.

No, eipä mulla edes ole tabletissa kirjoja, joitain pdf-dokumentteja olen siitä koittanut lukea mutta melkeinpä nekin vain ensin silmäilen ja sitten printtaan jos alan tarkemmin lukemaan.

PS: Niinjuu, se Juurihoito on kyllä hyvä kirja, saattaapi olla Nousiaisen parhaita. Metsäjätti oli toinen tosi hyvä (mummiälestä), suosittelen.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2017, 15:45:33 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

Maaliskuu 16, 2017, 16:36:38 ip
Vastaus #7

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Meidän kirjahyllyssä on tuhansia kirjoja,on vaan käveltävä 500 metriä ennenkuin on sen vieressä...Kirjasto,mikä mainio keksintö...

Maaliskuu 16, 2017, 16:54:34 ip
Vastaus #8

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Meidän kirjahyllyssä on tuhansia kirjoja,on vaan käveltävä 500 metriä ennenkuin on sen vieressä...Kirjasto,mikä mainio keksintö...

Mun on halvempi ostaa kirjat omiksi ja vaikka lahjoittaa ne pois lukemisen jälkeen. Senverran kovat on sakot jos ja kun se lainaopus unohtuu palauttaa kuitenkin. Ei mullakaan taida ihan koko kilometriä olla lainastoon, lehtiä joskus käyn siellä lukemassa.
Kari

Maaliskuu 16, 2017, 17:08:59 ip
Vastaus #9

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sen verran jäi kaivelemaan tuo Martin mainitsema Aarno Karimon Peninkulmia nielemässä,että piti kuukkelilla hakea.
Löytyihän se,oli muutama myynnissäkin. Kirjauduin Lumme kirjastoon ja yksi löytyi,Mikkelin kirjastosta löytyi ja varasin sen.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Maaliskuu 16, 2017, 17:11:31 ip
Vastaus #10

teukka alarotu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kirjastoon voi myös viedä omia kirjoja ainakin Tampereella Metsoon. Yksi kirjojen poiston halukkuus on niissä piilevä home. Näin kävi minullakin kun jätin viime muutossa pahvilaatikon pariksi vuodeksi kosteaan tilaan. Onneksi laatikossa oli tietokirjasarja joka muutenkin olisi mennyt paperinkeräykseen. Minullakin on tapana lukea kirjoja muutaman vuoden jälkeen uudelleen, joten se on yksi peruste säilyttämisen arvioimiseksi. Se että on saanut kirjan joltain henkilöltä lahjaksi on syy pitää kirja. Ei koske niitä hengellisiä kirjoja joita silloin tällöin tuli. Eikä kavereitten piruuksissaan antamia Paavo Väyrysen kirjoittamia kirjoja. Eikä entisen v-maisen pomon antamia kirjalahjoja...
Saneeraus jatkuu ja hienoja löytöjäkin olen tehnyt.

TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Maaliskuu 16, 2017, 17:24:27 ip
Vastaus #11

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Mitä mieltä olette,pitäisikö kirjastosta lainaus olla maksullista,pieni 0,30- 1,0 € / laaki?

Mun mielestä pitäisi.Ei rasittaisi ketään vaan saisi kirjaston täti vähän palkkaansa lainaajilta.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Maaliskuu 16, 2017, 18:12:33 ip
Vastaus #12

Jaakko Latvanen

• Vieras
Ei minun toimintamalli ja mielipiteet taida olla kovinkaan kaukana muista tänne kirjoittavista.  Joudun vain itseäni tällaisissa asioissa vähän kovistelemaan; muuten on kaikki paikat täynnä roinaa!  On minullakin melkein koko Ilkka Remeksen tuotanto tallella, kun olen saanut vuosittain lapsilta isänpäivinä.  Tuskin tulee ikäpäivänä toista kertaa luetuksi, on minun mielestäni juuri tyypillistä kerran luettavaa.  Eivät silti mene koskaan mihinkään poistoon.

Yritän kuitenkin kovasti sitä päämäärää kohti päästä, että sellainen "jos joskus" tallettaminen loppuisi; oikeasti tarpeellista ja tallettamisen arvoista on niin paljon, että jos on yhtään epävarma olo, kiertoon!  Tuohon tabletista lukemiseen olen oikeasti tykästynyt, ja sieltä ne voi lukea niin monta kertaa kuin haluaa, ainakin Elisakirja on luvannut pitää hyvin ja kuivina, etteivät homehdu.  Ja painomusteelle ja pölylle herkistynyt nokka on yksi syy tablettiin siirtymiseen minun kohdallani.  On meilläkin sellaista historiaa - perheen tai yleistä - joka kuuluu säilyttää kirjahyllyssä ja paperisessa muodossa.

Juuselan Markun kysymykseen:  Olen usein toistanut, että yhteiskunnan ei pitäisi tuottaa mitään palveluja kenellekään ilmaiseksi.  Joka ainoasta kirjaston lainauksesta, terveyskeskuskäynnistä, sairaalapäivästä, koulun lukukaudesta pitäisi yhteiskunnan jäsenen saada käteensä sellainen lasku, jossa ensin ja suurella seisoo käytetyn palvelun kokonaishinta.  Seuraavana seisoo se osuus, minkä veronmaksajat ovat yhteisvastuullisesti maksaneet, ja viimeisellä rivillä seisoo omavastuu, joka käyttäjän on palvelua käyttäessään maksettava.  Ja älkää nyt käsittäkö pelkäksi porvarin pöhötykseksi; se viimeinen rivi on oltava monessa kohtaa - esim. terveyspalveluissa - todella nimellinen.  Korostan vain sitä omana mielipiteenäni, että kaikesta on maksettava jotakin itse, ja aina on oltava näkyvissä kokonaiskustannukset.  Näin toimien muodostaisimme huomattavasti valveutuneemman, vastuullisemman ja asioita paremmin ymmärtävän kansakunnan.  Saattaisi jopa vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen ja sitä kautta päättäjien päättömään toimintaan.

jaakkovaakko

Maaliskuu 16, 2017, 18:49:12 ip
Vastaus #13

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
No se home justiinsa on yksi syy miksi en kirjaston kirjoista välitä. Entisessä rakennuksessa oli ongelmia sisäilmassa, nyt on uusi talo mutta vanhat kirjat siellä :(  Kontista ostetut haistelen ennen ostamista, huutonetistä on tullut vain haisemattomia tähän mennessä.

Minusta kirjaston pitää olla maksuton ainakin alaikäisille ja opiskelijoille. Miksei työttömillekin. Se on ihan penaalista että myöhästymismaksuja peritään kirjoista jota ei ennen minua ole kukaan vuosiin lainannut eikä minunkaan laina-ajan päätyttyä kukaan ole muutamaan kuukauteen kaivannut.
Kari

Maaliskuu 16, 2017, 19:07:28 ip
Vastaus #14

Leo Eiranen

• Vieras

Juuselan Markun kysymykseen:  Olen usein toistanut, että yhteiskunnan ei pitäisi tuottaa mitään palveluja kenellekään ilmaiseksi.  Joka ainoasta kirjaston lainauksesta, terveyskeskuskäynnistä, sairaalapäivästä, koulun lukukaudesta pitäisi yhteiskunnan jäsenen saada käteensä sellainen lasku, jossa ensin ja suurella seisoo käytetyn palvelun kokonaishinta.  Seuraavana seisoo se osuus, minkä veronmaksajat ovat yhteisvastuullisesti maksaneet, ja viimeisellä rivillä seisoo omavastuu, joka käyttäjän on palvelua käyttäessään maksettava.  Ja älkää nyt käsittäkö pelkäksi porvarin pöhötykseksi; se viimeinen rivi on oltava monessa kohtaa - esim. terveyspalveluissa - todella nimellinen.  Korostan vain sitä omana mielipiteenäni, että kaikesta on maksettava jotakin itse, ja aina on oltava näkyvissä kokonaiskustannukset.  Näin toimien muodostaisimme huomattavasti valveutuneemman, vastuullisemman ja asioita paremmin ymmärtävän kansakunnan.  Saattaisi jopa vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen ja sitä kautta päättäjien päättömään toimintaan.

jaakkovaakko

On se vaan kummaa, että tuon Jaakkovaakon mielipiteisiin on kovin usein helppo yhtyä, vaikkei ne olekaan porvarin pöhötyksiä. Ja tässä tapauksessa myös Juuselan Markun.

Mutta näihin kirjahyllyihin. Meillä on huomattavan pahanlaatuisena sama ongelma, johon olen aikonut paneutua sitten kun on sopiva hetki. Huomasin äskettäin, että tästä kotikylältä saattaakin löytyä ainakin jossakin määrin ratkaisu pulmaan. Orimattilassa on nimittäin melko suuri, ilmeisesti pääosin netissä toimiva antikvariaatti. Mielestäni ihan hyvä, olen sieltä jotakin joskus ostanutkin. Kyselkääpä sieltä apua. Tässä nettiosoite: https://www.finlandiakirja.fi/