Kirjoittaja Aihe: Zündapp DB 202 värikoodi?  (Luettu 6595 kertaa)

Helmikuu 19, 2017, 17:33:37 ip
Luettu 6595 kertaa

Hannu Tikka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei,
Olen entisöimässä Zündapp DB 202 moottoripyörää, vuosimalli 1952. Pyörä on punainen tai punaisen ruskea, mutta en ole löytänyt mistään oikeaa värikoodia. Kysyin värikoodia myös täältä MOTORRAD STEMLER GmbH, www.motorrad-stemler.de, mutta he eivät sitä tienneet. Liitteenä kuva pyörästä. Voisiko joku auttaa?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 19, 2017, 18:50:34 ip
Vastaus #1

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Irroita pyörästä parhaiten säilynyt osa ja kiikuta se automaalaamoon,heillä on siellä värkki joka kertoo värin ja siihen oikean reseptin.
Sen verran osalla on vaatimuksia että pinnan olisi oltava aika suora ja n. 5x10 cm kooltaan,maalarisetä kiilloittaa osaa ja ottaa sen värin siitä ja avot,sinulla on värikoodi tiedossa.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Helmikuu 19, 2017, 19:02:30 ip
Vastaus #2

Seppo Ylhäinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Esim. tankkimerkkien ja polvikumien alla, tai työkaluboxin sisäpuolella voisi olla hyvinkin säilynyttä, haalistumatonta maalipintaa, josta saisi skannattua värinkoodin. Pyörähän näyttää siltä, että sitä ei ole purettu eikä räpelletty.

Oletko muuten ajatellut entisöinnin sijasta konservointia?

t.sy
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2017, 19:05:17 ip kirjoittanut Seppo Ylhäinen »

Helmikuu 19, 2017, 19:09:07 ip
Vastaus #3

Ilkka Eronen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • 8 SPEED
Ehdottomasti konservointi, maalia ja kromia saa myöhemminkin, jos tarpeen, mutta ei toisin päin.

T. Pitkätakki

Helmikuu 19, 2017, 19:49:54 ip
Vastaus #4

Hannu Tikka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei,

Kiitos vastauksistanne. Sen verran pyörän historiaa, että se on aikanaan ollut tyttäreni miehen isoisän omistama. Hän ajoi pyörällä vuodesta 1952 aina 80-luvun alkupuolelle saakka, jonka jälkeen se "arkistoitiin suoraan ajosta" johonkin kuivaan varastoon. Minulle pyörä tuli keväällä 2014, jolloin kokeilin ainoastaan onko mäntä sylinterissä jumissa. Ei ollut, joten siitä päätös, että saatetaan pyörä ajokuntoon. Melkoinen määrä puhditustyötä ja saksalaisesta nettikaupasta (www.motorrad-stemler.de) löydetyt varaosat saivat aikaan sen, että viime kesänä pyörä oli jo ajokuntoinen. Sen enempää en ole "räpeltänyt"  :).

No entisöinti vai konsevointi? Wikipedia sanoo aiheesta näin:
Entisöinti eli entistäminen, restaurointi tarkoittaa esineen, rakennuksen tai muun vastaavan kohteen saattamista alkuperäistä muistuttavaan kuntoon.
Konservointi on esineen tai rakennelman käsittelemistä niin, että sen säilyminen turvataan. Konservoinnissa voidaan konservoida ennalta ehkäisevästi tai keskeyttää tuhoutumisprosessi erilaisilla menetelmillä ja tekniikoilla.

Jos suositustenne mukaisesti päätän konservoida pyörän, niin mitä se käytännössä tarkoittaa. Mitä saan tehdä ja mitä en? Ainakin tuo etulokasuojan tökerö paikkamaalaus harmittaa. Mieleni tekisi maalauttaa koko pyörä.

t. Woodpecker

Helmikuu 19, 2017, 20:36:10 ip
Vastaus #5

Ilkka Eronen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • 8 SPEED
Ota yhteyttä museoajoneuvotarkastajiin (moottoripyörät) ja kellä on konservointi oikeudet, siis ketä on lähinpänä  sinua,

Elämän jälkiä arvostettaan nykyään, joten konservoi.

Wikipedian tiedot ovat mitä ovat, eikä sieltä löydy alle kirjoitusta. kuka tiedoista vastaa.

Muista konservoiti on tätä päivää, vielä kun on mm historia tiedossa.

t. Pitkätakki, (konservointi työn alla)

Helmikuu 19, 2017, 21:00:45 ip
Vastaus #6

Seppo Ylhäinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Helmikuu 20, 2017, 10:58:48 ap
Vastaus #7

Kymäläinen_Paavo

• Vieras
Kiitos Hannu hienosta kuvasta. Zündapp 200 -52 oli ensimmäinen mp, jolla minua kiellettiin ajamasta. Peli oli veljeni ja minä olin 15v. "Lainasin" lähes päivittäin sitä ja ajelin Laajalahdessa. Yleensä jäin kiinni kotona ja taas minua kiellettiin ajamasta.
Voi niitä aikoja. Kiitos vielä kerran kuvasta.
ps. Se Zyny oli myös mp, jota olen eniten työntänyt ympäri Uuttamaata. Ei silloin voinut soittaa isälle, että tule hakemaan. Työntäminen kotiin oli ainoa vaihtoehto.

Maaliskuu 12, 2017, 11:39:51 ap
Vastaus #8

Seppo Ylhäinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oletkos, Hannu, jo suunnitellut, miten jatkat Zundappin kanssa?
Tuli mieleeni, että Retro Auto Moto -lehden numerossa 99 oli juttu BMW R35:n konservoinnista. Lehden vanhoja numeroita voi helposti tilata lehden nettisivulta.
http://www.retro-lehti.fi/fi/vanhat_numerot/numerot.html?vuosi=2014&lehti=99

T.sy

Huhtikuu 03, 2017, 13:56:29 ip
Vastaus #9

Hannu Tikka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lähetin aineistoa museoajoneuvotarkastajalle ja sain vastaukseksi, että kyseessä on mielenkiintoinen tapaus , mutta pitäisi vielä nähdä paremmin fyysisesti. Kehotettiin purkamaan pyörä osiin ja joka osa olisi kunnostettava ja sitruunahapolla puhdistetava sekä sen jälkeen suojattava (isotroolilla) esimerkiksi. Varoitettiin vielä, että älä vaan rupea vielä tekemään mitään harkitsematonta. No toistaiseksi en ole tehnyt vielä mitään.
t. Woodpecker