Kirjoittaja Aihe: Itsenäisyys?  (Luettu 60146 kertaa)

Joulukuu 06, 2016, 13:09:21 ip
Luettu 60146 kertaa

Jaakko Latvanen

• Vieras
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!

Tästä herätteitä, jos kiinnostaa?: https://drive.google.com/open?id=0B0J8AG9J9zofanhnZHB5MElwRE0

toivoo Jaakkovaakko

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 06, 2016, 13:12:37 ip
Vastaus #1

Kari Vähäkainu

• Vieras
Juhlin seuraavan kerran itsenäisyyspäivää kun olemme eronneet eu:sta, tuominneet maanpetturit ja saaneet itsemääräämisoikeutemme takaisin.

Joulukuu 06, 2016, 13:15:04 ip
Vastaus #2

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Taitaa kestää jonkin aikaa,ennenkuin Kari taas juhlii..

Itse kävin juuri kynttilät suvun sankareille sytyttämässä.

t. Markku

Joulukuu 06, 2016, 14:45:01 ip
Vastaus #3

Kari Vähäkainu

• Vieras

t. Markku

Joo, vuosi pitää vielä odottaa...

Joulukuu 06, 2016, 14:56:54 ip
Vastaus #4

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla

t. Markku

Juhlin seuraavan kerran itsenäisyyspäivää kun olemme eronneet eu:sta, tuominneet maanpetturit ja saaneet itsemääräämisoikeutemme takaisin.

Joo, vuosi pitää vielä odottaa...

Miten toivonkaan,että näin myös menisi tämä.

t. Markku

Joulukuu 06, 2016, 15:04:11 ip
Vastaus #5

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Samoilla linjoilla ollaan.
Nyt vain" rajoitettu juhlinta" käytössä.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Joulukuu 06, 2016, 15:45:00 ip
Vastaus #6

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, ja tuo "maanpetturien" tuomitseminen myös mietityttää. Eräät tahot, jotka ovat siitä asiasta kohkanneet, tuntuvat määrittelevän maanpetturin sillä tavalla, että olisin siellä jonossa minäkin. Ja nyt on vieläpä saunan taaksekin tilaa valmiiksi tehtynä vaikka koko huushollille, lämmitettiin nimittäin toissapäivänä sen verta hartaasti.

Eikä tässä vain itsekkäistä syistä ole kyse, vaan en yleisemmälläkään tasolla hyväksy myllerrysten kiihkossa tehtyjä tunnepitoisia "maanpetturien" "tuomioita". Harkitsematon jokamiehen käden kautta toteutettu "oikeus" on erittäin harvoin tasapuolinen, punnitseva tai ankaruudessaankin oikeudenmukainen. Päin vastoin, se on lähes poikkeuksetta tunnepitoinen koston väline, jonka käsitys oikeudesta on hyvin vääristynyt. Yhden sellaisen seuraamuksia on nyt jo 98 vuotta meidänkin maassa kärsitty. En tuollaista skenaariota toivo, mutta totta puhuen en sitä realistisena tulevaisuudenkuvanakaan pidä.

Se tuo itsenäistymisen jälkeinen Suomi oli minusta loppujen lopuksi erittäin kurja paikka jonkin aikaa. Nälkää, tauteja, kurjuutta, pelkoa, surua ja teloitusjoukkoja. Nälkäisiä ja kodittomia lapsia, kuolleita veljiä ja raiskattuja äitejä. Isiä, joiden paluun odottamisesta luovuttiin sitten aikanaan. Itsenäistyminen tietysti sinänsä hieno asia, mutta sen jälkeinen kärhämä on kovin ikävänä tahrana kansakunnan itsenäistymisen saavutuksessa. Tilanne oli tällöin toki sellainen, että hankala verilöylyä olisi ollut välttää, ja historian jälkikäteinen jossittelu on lopulta hedelmätöntä.

1800-luvun tapahtumat ovat minusta hienompaa aikaa itsenäistymisen näkökulmasta kuin aivan sen jälkeinen lyhyt hetki. Suomalaisuuden eteenpäin ajaminen oli tällöin innokkaampaa ja rakentavampaa, ei niinkään rähinöivää ja rikki repivää. Minä kun en osaa pitää sodankäyntiä koskaan hyvänä minkään asian ajamisen keinona tai ratkaisuna.

Jäläkikätteinen lissäys:
Mutta että kelpoa itsenäisyyspäivää toki kaikille!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2016, 16:57:45 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Joulukuu 06, 2016, 15:47:25 ip
Vastaus #7

Ismo Hakamäki

• Vieras
Mieluummin EU;n vallan alla, kuin itänaapurin. "Norjaa" meistä ei koskaan tule.
Paitti jos nua pohojaaset yeköö meistä esim. kiikkusstoolien tai räsymattojen maailmanvallan.

Joulukuu 06, 2016, 16:05:52 ip
Vastaus #8

Markku Hakola

• Vieras

Samaa mieltä ja odotusta täällä.
Loppuuko odotus koskaan, jää nähtäväksi, mutta toivoa saa.

Se, kuinka tuo pettureiden tuomitseminen  sitten tapahtuukaan, jää kunkin mietittäväksi.

Joulukuu 06, 2016, 16:20:46 ip
Vastaus #9

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Aika hyvin meillä täällä,kun vois olla helvetin paljon huonommin.

Joulukuu 06, 2016, 16:38:54 ip
Vastaus #10

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
Miten minä muistelen että EU jäsenyydestä järjestettiin kansanäänetys ja enemmistö kannatti liittymistä. Onko se kansan enemmistö sitten niitä maanpettureita joiden perään täällä huudellaan? Itse äänestin aikanaan liittymistä vastaan, mutta en missään tapauksessa kannata EU:sta eroa, vaan pysykäämme mukana ja rakentakaamme rauhassa yhteistä tulevaisuutta.

Hyvää Itsenäisyyspäiväää! Ja ensi vuonna sitten istutan kuusen satavuotisjuhlien kunniaksi tuon 1967 istuttamani kuusen viereen.

Joulukuu 06, 2016, 16:43:06 ip
Vastaus #11

Markku Hakola

• Vieras
Aika hyvin meillä täällä,kun vois olla helvetin paljon huonommin.

Kuin voisi olla myös paljon paremminkin, ainakin niillä tämänpäivän vähempiosaisilla.

Joulukuu 06, 2016, 16:44:02 ip
Vastaus #12

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Herra Korhosen kanssa samaa mieltä, että uhotaan vähän vähemmän sillä saunan takasella ja maanpetturien tuomitsemisella.

Laitetaan linkkiin vielä, missä ollan hyviä.
http://www.stat.fi/ajk/satavuotiassuomi/suomimaailmankarjessa.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 06, 2016, 17:10:01 ip
Vastaus #13

Niilo Nikkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
EU:iin meitä kyörättiin pelottelemalla Zirinovskilla.  ::)
EU ja eurokin ovat monessa asiassa hyviä, mutta poliitikkojen livistäminen olemattomien direktiivien taakse on rintamakarkuruutta. Ylipäätään poliittinen meno on ollut holtitonta. Suomella on ollut kaksi itsenäisyyden aikaa: 1920-1940 ja 1992-1995 (noin suunnilleen). Poliitikot ovat olleet hädissään, kun joutuivat itse ottamaan vastuuta. Varsinkin Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen tuli hätä päästä jonkun isomman ohjaukseen.  :(
Itsenäisyyttä julistellaan vain Tuntemattoman sotilaan kautta. Mulle se on sitä helmikuun manifestin jälkeistä myräkkää, joka johti sisällissotaan. Sekin tunkio olisi viimein pöyhittävä.

Mutta kuitenkin, hyvää itsenäisyyspäivää itse kullekin!  :)

Joulukuu 06, 2016, 17:26:23 ip
Vastaus #14

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille etenkin sotiemme veteraaneille sekä meille jotkä äänestimme Suomen EU:hun.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58