Kyllä Issikoihin on hyvällä menestyksellä turattu länsikaasuttimiakin. Itselläni on 28mm Dellorto kaapin päällä. (No eikä ollutkaan, yritin etsiä että saisin mallinumeron tähän. Missä lie.) se oli aiemmin kiinni ja kyllä siitä pääosin paremmin säädöt löytyi kuin alkuperäisestä K28:sta. Paitsi että 3/4 kaasulla kävi pahasti rikkaalla, ja olen järkeillyt että hiukan eriprofiilisen neulan tarvitsisi jos oikein hyvin haluaisi sillä saada kulkemaan. Toisin sanoen paremman kaasuttimen laittaminen voi mennä suuttimien ja neulojen kanssa rämppäämiseksi ainakin aluksi, ja tämä vaatii syventymistä sekä kärsivällisyyttä. Isommat pojat varoittelivat sen olevan pirun vaikea homma, mutta ainakin tähän asti on päästy konetta kuulostelemalla, asiasta lukemalla ja sitä tuumailemalla. Toisaalta olen kuullut Jawan kaasuttimia käytetyn hyvällä menestyksellä ja vain pienellä säätämisellä.
Nyt olen käyttänyt alkuperäistä K28-kaasutinta. Minulla on hiukan tuoreemman mallin sylinteri ja MZ:n mäntä, joka vaati vähän IC:n kokoja suuremman porauksen, eli aivan alkuperäiskuntoinen tämä ei ole. K28 on kuitenkin toiminut ihan mukavasti, kun laitoin sen huolella kuntoon. Kannattaa purkaa kaasutin, puhdistaa kaikki huolella ja varmistaa ettei vuotoja ole. Minulla oli kohokammion ja kaasuttimen rungon liitoskohdassa vuoto-ongelmaa. Vaihdoin tilalle paksut paperitiivisteet, jotka sivelin vielä ohuesti tiivistysmönjällä (valmistaja Perfect seal) ja nyt on ainakin reilun kuukauden pitänyt hyvin. Aiemmat kovat tiivisteet alkoivat aina vuotaa jonkin ajan päästä, vaikka sinne töhnää laitoinkin. Kun vuoto alkoi suht. pienenäkin tihkumisena, menivät seokset varsinkin tyhjäkäynnillä vinksalleen ja käynnistyminen hankaloitui huomattavasti. Nyt lähtee ensimmäisellä tai toisella polkaisulla käyntiin, kun kaasu auki tulvittaa kohokammion, laittaa ilmanputsarista luukut kiinni ja polkaisee kaasu nollilla.
Toinen ongelma oli tyhjäkäynnin seoksen säätöruuvi. Sen pää oli tylppä, ja säätö ei tuntunut vaikuttavan kuin kiinni tai auki. Otin varaosakaasuttimesta uuden säätönamikan, jonka pää oli kartio. Jo alkoi säätö sujua.
Kyllä tuo K28:aa kannattaa minusta vielä koettaa huoltaa ja säätää, voi olla, että siitä saisi vielä hyvän pienellä vaivalla.