Kirjoittaja Aihe: Mistä kunnon kaasutin Ic:hen  (Luettu 16241 kertaa)

Lokakuu 15, 2016, 15:42:46 ip
Luettu 16241 kertaa

Petri Liikari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ic:n kaasari temppuilee. Haluaisin kokeilla jotain parempaa mallia. Joskus oli kirjoitus, että joku oli asentanut Jikov kaasarin Ic:hen, mutta jutusta ei selvinnyt malli eikä ostopaikka. Oli toiminut erittäin hyvin. Imukaulan ulkohalkaisija on 29 mm. Pyörä on 1-sylinterinen IC- M56 350cc.

Lokakuu 15, 2016, 19:32:32 ip
Vastaus #1

Markus Siren

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on vm28 mikuni, toimii hienosti, mutta sitä kun ei voi ryypyttää kunnolla niin käytiin lähtö vaatii vähän polkemista puolipuristin päällä.

28 mm mikunista menee ilmaa ja bensaa varmaan 35 hv tarpeisiin joten se on turhankin iso, joku 20 22 vois toimia vieläkin paremmin.

Toisin sanoen IC laukkaa puolella kaasulla ihan saman kuin kaasu pohjassakin. siitä on video tuolla jossain alenpana.

Lokakuu 16, 2016, 07:57:24 ap
Vastaus #2

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tere!

Jos Jawan kaasaria kaipaat-niin Väyrysen Vekolla Turussa noita
piisannee...Ja varmaan suuttimia/osia ja tietoa laittaa juuri sopiva
mehustin Issikkaasi...

t. Markku

Lokakuu 16, 2016, 17:57:33 ip
Vastaus #3

Petri Liikari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
IC:ssä on 13 Hv. Ohjekirjassa sanotaan, että kulutus ei ylitä valtamaantiellä 4,5 l/ 100 km. Nyt kun löytäis paikan, mistä voi ostaa käypäsen kaasarin, joka sopii halkaisijaltaan 19 mm:n imukaulaan klemmarikiinnityksellä. Siis joku muu kuin k28b, mikä on alkup. venäläinen.

Marraskuu 26, 2016, 07:22:03 ap
Vastaus #4

Petri Liikari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voi ei. Edellisessä viestissäni paha virhe. Imukaulan halkaisija onkin 29 mm. En ole vielä löytänyt korvaavaa kaasaria.

Marraskuu 26, 2016, 10:15:28 ap
Vastaus #5

ismo mielonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mielekiintoisia nää IC`t. Itsellä ollut jo monta vuotta 62vm`nen Planeta. kaikki pyörässä alkuperäistä. Hyvin on toiminut. Joka kesä ajettu.
Kerran jätti tielle. Oma vika. Bensa loppui. Elikkä sitä ihmettelen, mikä siinä kaasarissa mättää. IC`n toleranssit on niin sanoisko rujoja. että
Dellortot suun muut Amalit lisää säätämistä ja nöyrää kumartelua IC´tä varten. Kun insinööri Igorin ohjeita noudattaa, niin pelaa ja savuttaa
sekä vie perille. Vaihteet on "tunnottomat", jarrut on ABS . :D. Tärinä saa kasvoihin iloisen ilmeen, ja sormet on "siniset". On nimittäin
niin.  Jos haluaa lisää tehoa tai jotain muuta spesiaalia samalla lisääntyy remontit. IC`n laatusanaan by Tex Willer  ;) . Tälläistä tuli mieleen
kun  näitä IC muutos juttuja oon lueskellu. Toki polvistun minäkin aika usein Suuren ja Mahtavan tekniikan kunniaksi.  :)

Marraskuu 26, 2016, 10:37:00 ap
Vastaus #6

Ismo Hautala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huomenta

Kaima puhuu asiaa, kyllä Issikan pitää toimia omalla kaasarillaan.
Jos kone on kunnossa ja kaasuttimen "röörit" auki niin kyllä lähtee ;)
Ismo Hautala

Marraskuu 26, 2016, 12:58:22 ip
Vastaus #7

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä Issikoihin on hyvällä menestyksellä turattu länsikaasuttimiakin. Itselläni on 28mm Dellorto kaapin päällä. (No eikä ollutkaan, yritin etsiä että saisin mallinumeron tähän. Missä lie.) se oli aiemmin kiinni ja kyllä siitä pääosin paremmin säädöt löytyi kuin alkuperäisestä K28:sta. Paitsi että 3/4 kaasulla kävi pahasti rikkaalla, ja olen järkeillyt että hiukan eriprofiilisen neulan tarvitsisi jos oikein hyvin haluaisi sillä saada kulkemaan. Toisin sanoen paremman kaasuttimen laittaminen voi mennä suuttimien ja neulojen kanssa rämppäämiseksi ainakin aluksi, ja tämä vaatii syventymistä sekä kärsivällisyyttä. Isommat pojat varoittelivat sen olevan pirun vaikea homma, mutta ainakin tähän asti on päästy konetta kuulostelemalla, asiasta lukemalla ja sitä tuumailemalla. Toisaalta olen kuullut Jawan kaasuttimia käytetyn hyvällä menestyksellä ja vain pienellä säätämisellä.

Nyt olen käyttänyt alkuperäistä K28-kaasutinta. Minulla on hiukan tuoreemman mallin sylinteri ja MZ:n mäntä, joka vaati vähän IC:n kokoja suuremman porauksen, eli aivan alkuperäiskuntoinen tämä ei ole. K28 on kuitenkin toiminut ihan mukavasti, kun laitoin sen huolella kuntoon. Kannattaa purkaa kaasutin, puhdistaa kaikki huolella ja varmistaa ettei vuotoja ole. Minulla oli kohokammion ja kaasuttimen rungon liitoskohdassa vuoto-ongelmaa. Vaihdoin tilalle paksut paperitiivisteet, jotka sivelin vielä ohuesti tiivistysmönjällä (valmistaja Perfect seal) ja nyt on ainakin reilun kuukauden pitänyt hyvin. Aiemmat kovat tiivisteet alkoivat aina vuotaa jonkin ajan päästä, vaikka sinne töhnää laitoinkin. Kun vuoto alkoi suht. pienenäkin tihkumisena, menivät seokset varsinkin tyhjäkäynnillä vinksalleen ja käynnistyminen hankaloitui huomattavasti. Nyt lähtee ensimmäisellä tai toisella polkaisulla käyntiin, kun kaasu auki tulvittaa kohokammion, laittaa ilmanputsarista luukut kiinni ja polkaisee kaasu nollilla.

Toinen ongelma oli tyhjäkäynnin seoksen säätöruuvi. Sen pää oli tylppä, ja säätö ei tuntunut vaikuttavan kuin kiinni tai auki. Otin varaosakaasuttimesta uuden säätönamikan, jonka pää oli kartio. Jo alkoi säätö sujua.

Kyllä tuo K28:aa kannattaa minusta vielä koettaa huoltaa ja säätää, voi olla, että siitä saisi vielä hyvän pienellä vaivalla.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2016, 13:01:29 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Marraskuu 26, 2016, 17:55:25 ip
Vastaus #8

uuri heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
minulla ois jouten 28mm kaasutin ,uusi valmistettu itä blogin maassa ostettu jawa osien kauppiaalta.hintaa ois kuluineen 55e

Joulukuu 18, 2016, 23:46:34 ip
Vastaus #9

Petri Liikari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve taas. Aloitin tämän keskustelusarjan joskus sen takia, kun IC kulkee tasakaasulla jotenkin tököttämällä. Kiihdyttäessä kone pörisee tasaisesti. Sitten uimurikammion ja kaasarin väliset tiivisteet alko vuotaan ja viimeksi uimurin neulakin välillä vuoteli. Tilasin kuitenkin Ebaysta uuden k28 kaasuttimen. Tuli Ukrainasta ja maksoi postiin tuotuna 108€. En ole vielä ehtinyt kokeileen. Pitäis myös kokeilla toista mäntää ja sylinteriä, mutta tarttisin pitkät tuhkaluukut(kaasunohjaimet), koska ne puuttuu sylinterin kyljistä. Sattuisko kellään oleen sellaisia myydä?
Joku joskus sanoi, että voi voi, kyllä sää tarttisit vähän uudemman moottoripyörän😆. Tää mun pyörä on siis IC-56.

Joulukuu 19, 2016, 20:50:52 ip
Vastaus #10

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pitäis myös kokeilla toista mäntää ja sylinteriä, mutta tarttisin pitkät tuhkaluukut(kaasunohjaimet), koska ne puuttuu sylinterin kyljistä. Sattuisko kellään oleen sellaisia myydä?
Joku joskus sanoi, että voi voi, kyllä sää tarttisit vähän uudemman moottoripyörän😆. Tää mun pyörä on siis IC-56.

Noita tuhkaluukkuja voi olla hyvin hankala saada irtonaisina. Ne voi kuitenkin siirtää sylinteristä toiseen, mutta tällöin pitää katsoa, että tiiviste on sopivan paksuinen. Väärän paksuisella tuhkaluukun tiivisteellä ei saa sylinterin tiivistepintaa tasaiseksi.

IC56 on siitä harvinainen pyörä, että siinä ei ole mitään parannettavaa vaan se on täydellinen. Niinpä se on myös täsmälleen oikean ikäinen. Sen jälkeen on tultu vaan alaspäin.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Joulukuu 19, 2016, 20:58:34 ip
Vastaus #11

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vuosia sitten joku teetti noita sutiluukkuja jollain taidevalajalla, kyselen huomenna ja palaan asiaan.

L&K.

Joulukuu 19, 2016, 21:20:46 ip
Vastaus #12

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Onko sama osa kuin 49:ssä,jos niin virosta vois saada.    http://www.easthighway.com/fin/tooted.c/sylinteri-iz49
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Tammikuu 15, 2017, 08:50:15 ap
Vastaus #14

mikanurminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve Issikka-miehet(montakaan naista ei taida Issikoilla pöristellä...)!

Olen minäkin kuullut että vanhempiin Issikoihin on vaihdettu joku muu kuin alkuperäinen kaasari ja omalta osalta totean että Planeta Sportissahan(tehty 1973-1984) on alunperinkin laitettu japsi Mikuni VM32 joka toimii ok, mutta Sporttihan on tietysti ihan eri "planeetalta" kotoisin kuin M-49, M-56 jne. vanhemmat versiot. Olikohan vm. 1978 lähtien tuo Mikuni oli lisenssivalmisteinen venäläinen.
Terveisin,
Mika Nurminen
Uusikaupunki
p. 040 547 6828
mikaonurminen@gmail.com