Kirjoittaja Aihe: Lukuhommista  (Luettu 19867 kertaa)

Lokakuu 12, 2016, 23:51:34 ip
Vastaus #15

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Aikoinaan tuli lueskeltua. Lähinnä sotakirjoja, mutta jos ne sattui loppumaan niin sitten siinä meni paremman puutteessa äitin kirjakerhokirjatkin.

Waltarista tykkäsin.

Viime vuosina ei ole tullut juurikaan luettua. Viimeksi olen lukenut Hobittin ja sormusten herran. Kolmeen kertaan.

Kait ne oli hyviä.

Nyt on ollut mielessä, että voisi kokeilla Pentti Haanpäätä. On sentään naapurikylältä.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Lokakuu 12, 2016, 23:53:27 ip
Vastaus #16

Jaakko Latvanen

• Vieras
Kyllä miullakin on sekä hyllyissä että konneella lukemattomia kirjoja...

No oikeesti on välillä sellanen puuska, että mennee kirja tai pari viikossa, sitte taas vähä taukoa välillä.  Muutama vuos sitte siirryin omissa hankinnoissa e-kirjoihin; elisa-kirjasta ostan periaatteella, että e-kirja ei saa maksaa viittä euroa.  Ei ihan uusimmat uutuudet mahu tuohon gatekoriaan.  Entisenä logistiikka-pesialistina kuitenkin ajattelen, että jos kirjakauppa myöp paperikirjaa kuumana uutuutena kolmella kympillä, pittää pittää päällään myyvä sähkökirja vitosella.  Kirjaston e-kirja tarjonta vaikutti ensin luppaavalta, mutta eihän se toimi ollenkaan. Lukuvehkeenä miulla on kiinalainen halpis-tabletti, suunnilleen kaheksan tuuman ruutu eli jotakuinkin kirjan sivun kokonen.  Pohja vähän kellertäväks, kirkkaus minimiin, ni aika sama ko paperikirjaa lukis.  Sivu kääntyy tökkäämällä, kirjanmerkkiä ei tarvi, aukee siitä missä viimeeks oli.  Ostetut kirjat jääp joko omalle konneelle, eli voip lukkee vaikka ei oiskaa netin saavutettavissa (wifi-kone tuo Lenovo, ei sim-korttia eikä ees paikkaa sille), tai sitte Elisan miulle varraamassa kaapissa, mistä voip hakkee ko on verkossa.  E-kirjana on sitte tuo vanhempi klassikko-osasto kokonaan ilmasta; tuli Joel Lehtoset ja jopa Alatalon salissa tuossa viime vuonnakohan se oli tavatuks läpi.  Toisen nojatuolin lukija ei suostu e-kirjoihin, sen hankintoja miekin joskus luen vielä paperiversioina.  Vaikka ne ovatkin katoavia...

Tuo tarjonta jonkin verran ohjaa sitten lukemista, mutta dekkareista klassikoihin, aina olotilan mukkaan, jotkut elämänkerratki oon lukenu.  Scifi ja kauhu on genret, jotka ei oikein miulle kolaha, tai kyllähän Jules Vernet tuli poikasena kahlatuks.  Ja kyllä lukeminen alko siitä ko taidon oppi.  Vaan ei oo sitä innostusta oikein omiin lapsiin saanu isketyks, netistä lukevat mutta enimmäkseen tiedonhaku mielessä.  Kotimaisia kirjailijoita olen viime aikoina lukenut, dekkareissa innostuin Markku Ropposesta, ko kirjoissa seikkaillaan Jyväskylässä eli tutuissa maisemissa.  Hänen huumorinsa kajahtaa miun nuppiin, ne koirat ja kanat ja kaikki: rikoksia ratkomassa PolPot niminen kana, jonka heiveröisen pidätyskyvyn takia etsivä Kuhala joutui laittamaan Ladan takapenkille jonkun suojan yhdessä romaanissa...

Päätaloja oon lukenu satunnaisesti, en kahlaamalla koko tuotantoa.  Silti on vähä ollu suunnitelmissa sen toisen leikkiendurokuskin kanssa ens kesälle Taivalkosken reissua Kallen maisemia koluamaan...

Tässä taas näkkee, että kun lukkee paljon, on helppoa kirjottaa itekin; se on kokonaan toinen juttu, jaksaako sitä tekstiä kukaan muu lukea...

jaakkovaakko

PS. Vielä tuosta lukemisesta, ihan silmien kannalta:  meikäläiselle likinäkösenä on helppoa, laittaa vaan lasit yöpöyvälle ja lukkee.  Niille, joilla on normaali ikänäkö-ongelma, eli tarvii lukiessa lussalasit, onkin esimerkiks sängyssä lukeminen jo selvästi hankalampaa.  Oon kuitekii varma, että on vaan pienen ajan kysymys ennää, ko noihin tabletteihin kehitettään sellaset näytöt (virtuaalilasit voip olla ainaki ensin se ratkasu), joissa saap säätää dioptrit omille silmille, ja teksti näyttää olevan riittävän isoa ja sen matkan päässä, että pyssyy vaivatta selvänä.  Ja rivit ja sivut ohjaantuu silmällä.

Nyt jo e-kirjoja on aika paljon äänitteenä saatavana, mutta siihen maailmaan en oo ite innostunu; haluan edetä omalla vauhdilla, mikä on välillä tosi nopea ja välillä taas makustelen lauseita ja sanoja, mutta oman mielen mukkaan haluan mennä.

Kehitys kehittyy.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2016, 00:14:41 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 13, 2016, 10:07:53 ap
Vastaus #17

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä Jaaskon kynänkäytön sujuvuus on synnynnäinen ominaisuus, joka on voinut vielä sujuvoitua lukemalla. Ja päinvastoin.
Kirjojen lukemisessakin on erilaisia tasoja.
Jotkut lukevat hyviä tarinoita (kuten minä, joka en ole ollut koskaan hyvä ainekirjoittaja).
Toiset vaativat hyvää ja monipuolista kielellistä ilmaisua edes tarttuakseen kirjaan ( kuten vaimoni, joka on aina ollut kympin ainekirjoittaja).
Varmasti on vielä muitakin lukijatyppejä, nämä olen vaan huomannut meidän lukupiirissämme.

Lokakuu 13, 2016, 10:57:06 ap
Vastaus #18

Pekka Koivu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 8930
Kyllä täälläkin luetaan, kun sen homman viisivuotiaana opin, eivät kirjat ole jättäneet rauhaan. Jopa pidemmillä prätkäreissuillakin on aina joku kirja mukana, tosin kevyempää, jonka raskii heittää pois kun on luettu.
Hemingwayt, Steinbeckit, Linnat, Waltarit, Vonnegutit, nykyään Murakamit, nykyvenäläisistä Pelevin, Glukhovsky ja Ljukanenko. Sekä tuo pahamaineinen entinen lapsiasiamies Astahov, jonka romaani Valtaajat nykyvenäjän yrityskaappauksista oli kiinnostavaa luettavaa.
Sci-Fi-kirjat kiinnostavat vieläkin, eikä voi kun hattua nostaa noille scifikirjailijoille, paljon on niistä kirjoista tuttuja juttuja nykyään käytössä.
Nykyään olen jo oppinut lopettamaan, jos ei ekat 50 sivua herätä mielenkiintoa, ennen piti lukea kaikki läpi.
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001

Lokakuu 13, 2016, 11:12:52 ap
Vastaus #19

ismo mielonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aikoinaan kansakoulun ekaluokalla oli opettajalla ehtona lukutaito, että olis oikeutettu pääsemään koulun kirjastoon. Itsellä oli kova " hinku" päästä kirjastoon. Ennen joulua meitä oli kaksi, jotka läpäistiin lukutesti. Siitä alkoi lukuharrastus, joka jatkuu edelleen. Ensin koulun lainakirjat tuli luettua. "Istuva härkä" jäi vahmimmin mieleen. No, sitten Päätalo, Sariola, Linna, paasilinna, ym, ym. Työelämä keskeytti tai siis vähensi lukuhaluja. Oli pakko. On sellanen paha tapa vieläkin, et jos aloittaa lukemisen, niin se on aamu ennenkuin osaa lopettaa. mielessään aina päättää jonkun sivumäärän jonka lukee sit nukkumaan. Hyvä kirja vie mennessään, ei osaa lopettaa ennenkuin kukko kiekasee, tai viimeinen sivu. Nykyään luen enemmän lehtiä ja moottoriaiheisia kirjoja. Hemmin mopokirjan "luin" viimeksi. Mobilisti, Senior mobilisti, Retro, Klassikot, Vanhat koneet, Masinistit, Huimapyörä Tulee kotiin.  Kaima jo kirjoitti edempänä. Sama "vika" mullakin, Tex Willer ja El Coyote hyvää iltalukemista totta tosiaan. Puoliso lukee koti ja puutarhalehtiä. Meillä menee illat silviisiin, et molemmat joko lukee tai ollaan tietsikalla. Nukkumaan mennessä ihmetellään, kukas toi on joka viereen kömpii ja repii täkin päältä ja kuorsaa. Revi siitä sit romantiikkaa.  :P

Lokakuu 13, 2016, 11:19:16 ap
Vastaus #20

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli opittua lukutaito jo viisivuotiaana. Toisena päivänä ekaluokalla sanoin opettajalle: minäpä ossoon lukkee.
Ei Pato-Oja uskonut vaan löi virsikirjan eteen ja käski lukea ääneen. Pistin muutaman lauseen menemään, sain
lahjaksi sen virsikirjan. Lie jo hävinnyt se kirja. Vaan niin alas en itseäni pudota että lukisi Setsemän Päivää lehteä.  :laugh:

L&K.

Lokakuu 13, 2016, 13:32:58 ip
Vastaus #21

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Minä kanssa oun vieläkii vähä katkera ekaluokan opettajalleni, Katri Tolovaselle!

Minä kun en niät suanu osallistuva tavvoomisen opettelluun muihin mukana, vuan Katri iski mulle "Risto Roopenpojan ihmeelisen elämän" nenän etteen, ja sano että luve sinä tuota. :-[
-pena-

Lokakuu 13, 2016, 13:42:50 ip
Vastaus #22

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Perkkules.Se se olikin hankalaa kun koulun aloittaessa osasi lukea mutta sitten piti opetella tavaamaan!Oli hankalaa...Normaali kierto,Viisikot,JerryCottonit,dekkarit,scifit ja nykyään faktaa,sotaa ja muistelmaa.Just menossa pommikoneen taka-ampujan muistelot,seuraavana arkeologiaa lattapäille...

Lokakuu 13, 2016, 16:11:16 ip
Vastaus #23

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mulla vähän sama juttu kuin Ristolla ja muutamalla muullakin. Opin itsekseni lukemaan 5-vuotiaana, tuli luettua jo ennen kouluikää "Viisikko kuusikossa" ja muita, niin olipas hankalaa yrittää tavaamalla oppia lukemaan "oikein". Se ei peruskoulu mennyt niinkuin Pentillä kansakoulussa, kyllä peruskoulussa kaikki olivat tasa-arvoisia lähtökohdista huolimatta joten kaikkien piti tavata ja moitteet tuli jos luki suoraan saati jos meni ja täytteli tunnilla tehtäväkirjaa muutaman viikon eteenpäin. Kumaamaan jouduin :-[

Mutta se on tuo vanha suomalainen agraarielämä mikä kiinnostaa.

Mulla olis sattuneesta syystä erään kotimaisen Nobel-kirjailijan muutama agraaritarinakirja joutilaana, on niissä joissain kapinan ajoiltakin juttua tavallisen ihmisen vinkkelistä kerrottuna. Keräilen nääs kyseisen kirjailijan teosten ensipainoksia ja jokunen hutiostos on tullut, eli muutamia vanhoja niteitä mutta ei ensipainoksia. Jokunen opus on tullut perintönäkin, ja kustantelijat joskus lähettävät myös mallikappaleita silloin harvoin kun uusia painoksia vielä otetaan. Niinettä jos haluat muutaman rahalliselta arvoltaan mitättömän vanhan ja vähän uudemman opuksen, niin saat ne kyllä.

Mutta juu, yllättävän paljon löytyy lukumiehiä porukasta. Itse opin lukemaan Aku Ankan ansiosta, ja niitä tykkään edelleenkin lukea. Viisikot jo mainitsin, MacLeanit jne. Yhteen aikaan luin jopa Stephen Kingin kirjoja. Kotimaisista Paasilinnan alkupään tuotanto, Huovinen, Tervo, Hotakainen, Waltari jne. Niin ja Seppo Jokinen ja uutisankkuri Röngän Viktor Kärppä-sarja ovat mieluisia. Raid-tarinat myös, Nykänenkö se kirjailija oli. Remestäkin joskus tulee luettua, ja Reijo Mäen Vares-tarinoita. Joppe Karhusen ja Seppo Porvalin lentäjäkirjat tietty on luettu moneen kertaan. Toisaalta menee kyllä Jerry Cottonitkin aina välillä, ja Jerryä on myös tähän mennessä ainoa äänikirjani :laugh:

Tikitaalikirjoja en ole koskaan ostanut, muutamaa on tullut kyllä silmäiltyä. Pidän kuitenkin paperista kirjaa parempana. Jos kirja on alunperin kirjoitettu englanniksi niin tykkään sen myös lukea englanniksi. Olen vähän kranttu kieliasun ja sujuvuuden suhteen, ja monesti vallankin uudemmat käännökset ovat vähän töksähteleviä. Steinbeck kuuluu minunkin suosikkeihin, samoin Sherlock Holmes-jutut. Flemingin Bond-kirjat, Clancyt, Patrick Robinson ja muut sota/agenttijutut ovat mukaansatempaavaa lukemista, Bondeissa näkee mukavasti myös peribrittiläistä ajankuvaa, niihin aikoihin englantilainen herrasmies oli luomakunnan kruunu :) Huumoripuolella Kinky Friedman ja Christopher Moore jakavat ykköstilan.

Tietokirjapuolella on tekniikan historia ja etenkin ilmailuaiheiset jutut kiinnostavimpia.

Niinettä onhan noita. Orwellin 1984:ää aloittelin joku aika sitten mutta jotenkin tuntui että se vaati enemmän keskittymistä kuin mihin pystyin sillä hetkellä kykenemään joten siirryin vähän kevyempään, nyt on meneillään Torringtonin "Devil's Carousel", kertoo autotehtaan väestä kommelluksineen, jäynineen ja tragedioineen. On vaan niin pirun väsy iltaisin että ei paljon jää mieleen, no onpa tuo tullut luettua aiemminkin kerran tai pari.

Ainoa laji mikä ei oikein uppoa on fantasiajutut, Sormusten Herrat ja sellaiset, eikä keskiaika ym "ikivanhat".

Lukeeko kukaan muu muuten saman kirjan moneen kertaan?

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2016, 16:37:27 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 13, 2016, 18:22:01 ip
Vastaus #24

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olenkin Sillanpään sukuasioita vähän tuumaillut, kun nimi ja asuinpaikka on sen verta likellä sitä toista Sillanpäätä.

Monenlaista itsekin luen noiden vanhojen suomalaisten lisäksi. Erilaisia historiakirjoja luen jatkuvalla syötöllä. Nyt on ollut monta vuotta on nyt ollut kiinnostus modernismin tuloon 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun ensimmäisillä vuosikymmenillä. Niinpä on tullut aiheesta luettua monenlaista, sekä tutkimuskirjallisuutta sekä aikakauden kirjoittajien teoksia. Arkkitehtuurin funktionalismi, lentokoneet, motskarit, tehdastyö, kulttuurihistoria ja niin edespäin kiinnostaa. Aikakauden matkakertomukset, joihin liittyy jollain tavalla politiikkaa, elämän kuvailua tai tekniikkaa. Muutama viikko sitten luin Charles Lindberghin kirjoittaman kirjan lennostaan. Suosittelen luettavaksi, vaikka ajoittain olikin jokseenkin junnaavaakin luettavaa. 50 sivua lyhempänä olisi edennyt sujuvammin.

Scifin pariin tulee ajoittain palattua. Etupäässä Vonnegutia olen lukenut, ja muita yksittäisiä eri kirjailijoilta. Vonnegut on vähän sellainen, että sitä yhden-kaksi kirjaa lukee, mutta jos liian monta peräkkäin niin jo alkaa tympiä ja kovasti. Miekkosen tyylistä tykkään, mutta liika-annoksena tekkee pahhaa. Fantasiasta olen joskus ollut innostunut, mutta en enää erityisemmin. Parit Tolkienit on kuitenkin tullut luettua viime vuosina luettua, ja ihan kelpo lukemistahan ne oli.

Minulle ei ole ongelma jättää kirjaa kesken jos ei kiinnosta. Mitäpä siihen aikaansa tuhlaamaan, jos siitä ei iloa tai oppia saa irti. Kuitenkin pyrin aina lukemaan vähintään sata sivua, koska olen huomannut monen tympeän oloisen kirjan lähtevän kunnolla käyntiin jossain siinä satasen hujakoilla. Tosin vaikkapa tuo Linnankosken Pakolaiset, jonka vastikään luin, taisi olla 103 sivua tai jotain siihen suuntaan. Ehkäpä tällaisessa tapauksessa säännöstä voi tehdä poikkeuksen. Hyvä kirja se tosin oli.

Monia kirjoja olen lukenut useaan otteeseen, enkä aivan ymmärrä miksi jotkut ovat jopa päättämällä päättäneet, etteivät lue mitään kahteen kertaan. Tällainenkin tapaus on tullut tosiaan vastaan. Eri elämänvaiheissa kirjoista löytyy uusia asioita, ja sama kirja voi oikein hyvin ja vahvasti rikastaa montaa eri elämänvaihetta. Steinbeckeistä olen monta lukenut moneen kertaan, Vihan Hedelmät ainakin kolmesti, kuten myös toivoa täynnä olevan torstain, ja mikäs se sen kaveriteos olikaan. Saatana saapuu Moskovaan on pariin otteeseen tullut luettua, Viisikoita ja Seikkailu-sarjan kirjoja nykyäänkin silloin tällöin. Sadan vuoden yksinäisyys, Tuntematon Sotilas, monet Vonnegutit, Merenmaan Mustan Kukon laulu, Ihmiset Suviyössä jne. Pari erityisempää usealukuista kirjaakin on. Keväisin luen vuosittain jo viimeisen viiden vuoden ajan U.V. Walakorven Huhtikuun Yön. Kyseessä on kevyt hömppä, joka sijoittuu pieneen maalaiskylään. Nuori pappi ja kauppa-apulainen joutuvat vahingossa lukkojen taakse seuraintalolle, joutuvat rikkomaan ikkunan päästäkseen pois ja huhumylly lähtee käyntiin. Ja totta kai rakkautta seuraa, kuinkas muuten.

Toinen erityinen moneen kertaan aloitettu on Leonid Leonovin Metsä. Kyseessä on n. 800 sivuinen järkäle, joka käsittelee Neuvostoliiton syntymistä ja toista maailmansotaa yhden perheen näkökulmasta. Hiukan propagandistinen se on, mutta ei mitenkään erityisen. Olen aloittanut kirjan 3 kertaa. Pari kertaa jäin viidennensadan sivun tuntumaan, mutta kolmannella kerralla, viime talvena, luin sen loppuun. Jostain syystä olen tykästynyt siihen hirmuisesti ja aion aloittaa sen vielä neljänteenkin kertaan joskus. Luin sitä vuosia sitten ensimmäistä kertaa, kun moni juttu sujui pirun hienosti, ja olin ältsin mielissäni hyvin monesta seikasta. Ehkäpä kirjan henkilöt liittyivät päässä siihen aikaan, ja kirja tuntuu nyt hirveän kotoisalta ja sen henkilöt läheisiltä. Hyvä kirja melkein loppuun saakka, mutta lopussa alkaa tulla enemmän sitä propagandistista ihanne-neuvosto-ihmisen ihailua, kun nuori tyttö pistää henkensä likoon saadakseen tiedustelutietoja Suurelle Mahtavalle Neuvostoliiton Armeijalle. Taitava kirjailija, mutta vähän halvalla panee lukijaa kirjan loppunäytöksissä. Ehkäpä se kertoo jo jotain, että se oli 1950-luvun Neuvostoliitossa korkeasti palkittu teos. Kertonee sekä korkeasta laadusta, että poliittisesta oikeaoppisuudesta...

Ja onhan noita kirjoja jokunen kertynyt. Viikonloppuna järjestettiin eukkokullan kanssa kirjat uusiksi kun sain vihdoin hyllyt maalattua. Kotiviiniä, musaa ja kirjakasojen penkomista sekä aakkostamista. Kirjoja on kertynyt runsaasti etenkin Jyväskylän yliopiston kirjaston poistopäiviltä. Niistä on tullut kannettua moneen otteeseen varmaan yhteensä kolmattakymmenettä muovikassillista. Paljon hyvää vanhaa suomalaista, ulkomaista, taidehistoriaa, historiaa jne. Klassikoita ja monia erikoisempia, joita on hankala löytää. Joitain niistä erikoisemmista tosin ei olisi mitään syytä etsiäkään, jos totta puhutaan... Klassikot on klassikoita syystäkin, ja jotkut teokset unohtuvat yhtä kaikki hyvästä syystä. Pari kuvaakin tuosta järjestelyurakasta löytyy. Nyt on vähän huonot kuvat tosin. Kinofilmille kuvasin, ja ihan hyvällä Pentaxin lasitavaralla kuitenkin. Ei vaan tainnut Rodinal olla oikea kehite tälle filmille, ja taitaa tuo lainaskanneri olla kalibrointia vailla, kun pieni filmi näin suttuiselta näyttää.

Niin joo, ja kyllä kirja on paras paperisena. Tietokoneen näytöltäkin tulee luettua tutkimuskirjallisuutta ja jotain hankalasti saatavia tietokirjoja, mutta en tykkää läheskään niin paljon.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2016, 18:30:42 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Lokakuu 13, 2016, 18:28:42 ip
Vastaus #25

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Martin kuvat ovat suorastaan idyllisiä...

Lokakuu 13, 2016, 18:47:21 ip
Vastaus #26

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Perkkules.Se se olikin hankalaa kun koulun aloittaessa osasi lukea mutta sitten piti opetella tavaamaan!Oli hankalaa...Normaali kierto,Viisikot,JerryCottonit,dekkarit,scifit ja nykyään faktaa,sotaa ja muistelmaa.Just menossa pommikoneen taka-ampujan muistelot,seuraavana arkeologiaa lattapäille...

Mulla ei ou minkään näköstä muistikuvvoo tavvoomisen opettelusta. ::)

Mutta lukenu oun sillon lapsempana ollessaen aenakii kaekki Tartsanit. Muistan ihan elävästi vieläkii Janet, Tantorit, Numat ja Seetahit, vaekka en ou ies yhtää Tartsani elokuvvoo kahtonu monneen vuoteen.

Nykyvään oun keskittyny enemmännii kotiseotuhistorijjaan, parasta aekookii on mänössä "Koottua Kurolanlahdesta Poimittua Petsamosta" teos. Sennii oun lukenu jo aenakii puolenkymmentä kertoo ennennii, vuan kun en ou oekein piässy juonesta kiinni, ni pittää ihan ns. ajatuksen kanssa aenakii kerran vielä lukkee se läpi. ::)
-pena-

Lokakuu 13, 2016, 20:46:54 ip
Vastaus #27

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Hyökkääppä kirjastoon...Erno Paasilinnalla on Petsamojuttuja...Vaan taisit tietääkin?

Lokakuu 13, 2016, 21:27:19 ip
Vastaus #28

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Hei Martti, missäs kohtaa se Stana saapuu Moskovaan lähtee uudestaan lentoon vai lähteekö? Olen muutaman kerran sen aloittanut, alkukaaos on mukaansatempaavaa, mutta jotenkin tuppaa tökkäämään siinä boheemien biletouhujen seutuvilla... Tietysti kun en ihan ole kärryillä kertomuksen ajan meiningistä, niin en aina ymmärrä satiiria joka siinä piilee.

Voisihan tuota uudestaankin koittaa, taisi se pokkari kyllä joutua jo varastoon.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 13, 2016, 22:13:08 ip
Vastaus #29

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei Martti, missäs kohtaa se Stana saapuu Moskovaan lähtee uudestaan lentoon vai lähteekö? Olen muutaman kerran sen aloittanut, alkukaaos on mukaansatempaavaa, mutta jotenkin tuppaa tökkäämään siinä boheemien biletouhujen seutuvilla... Tietysti kun en ihan ole kärryillä kertomuksen ajan meiningistä, niin en aina ymmärrä satiiria joka siinä piilee.

Voisihan tuota uudestaankin koittaa, taisi se pokkari kyllä joutua jo varastoon.

Hankala tuohon on sanoa. Varmaan viisi vuotta sitten viimeksi luin enkä tuosta niin paljon enää muista. Sen kyllä muistan, että sama juttu taisi häiritä. Kirja etenee monessa tasossa, ja osa siitä on vähemmän mukaansa tempaavaa.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.