Kirjoittaja Aihe: USA,n laadukkain automerkki on KIA  (Luettu 21948 kertaa)

Kesäkuu 28, 2016, 07:56:17 ap
Luettu 21948 kertaa

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Kyllä se jenkkikin hyvän päälle ymmärtää !  :)

Kia on rankattu Yhdysvalloissa laadukkaimmaksi automerkiksi J.D. Power 2016 Initial Quality Study (IQS) -tutkimuksessa.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001208882.html
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Kesäkuu 28, 2016, 09:57:40 ap
Vastaus #1

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Joku kesä sitten oli rotuaarilla kiia näyttely. Kävin koittaan jokkaisesta, että minkä tuntusesti ovi mennee kiinni ja kävelin pois.

Laadun mittareita on kovin monenlaisia...

Jaa, mutta oohan mää käyny jopa istumassa kiia optimassa ja tämmösellä keskimittasella 180 senttisellä pää otti kattoon kuskin penkillä vaikka jakkara oli alimmassa asennossa. Oli siinä tosin lasikatto, joka ottaa muutaman sentin pääntilasta.

Laadun mittareita on kovin monenlaisia...
Kahden pytyn loukussa.

Kesäkuu 28, 2016, 09:59:26 ap
Vastaus #2

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, eihän se laatu ole tosiaankaan ensimmäinen asia ihmisen valitessa esineitään. Estetiikka, kulttuurinen arvo eli se mitä auton katsotaan edustavan, valmistuspaikka, värivalikoima, auton äänimaailma, mallinimi ja niin eespäin. Laatu on vain yksi juttu siinä joukossa, toiset pitää sitä ykköskriteerinä, toisille se taas on toissijainen juttu vaikka sinänsä ymmärtäisikin laadun päälle.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Kesäkuu 28, 2016, 10:02:27 ap
Vastaus #3

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Myyntitilastot ja laatu rangking on kaksi eri asiaa. Mutta tuon laatu rankkauksen jälkeen se tulee näkymään myyntitilastoissakin pikkasen.

Mökkinaapuri ylpeenä esitteli keskiluokkaista amerikkalaista autoaan. Olihan se hieno joo, mutta vaikka lukee letukka niin daewoo se silti on eikä keskiluokkainen amerikkalainen.

Kesäkuu 28, 2016, 10:31:15 ap
Vastaus #4

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Mökkinaapuri ylpeenä esitteli keskiluokkaista amerikkalaista autoaan. Olihan se hieno joo, mutta vaikka lukee letukka niin daewoo se silti on eikä keskiluokkainen amerikkalainen.

Tää on justiinsa sitä kulttuurista arvoa. Se on siitä kiintoisa juttu, että periaatteessa kuka tahansa voi tuottaa laadukkaan auton, kun pumppaa hommaan rahaa ja etsii oikeat tekijät. Sellainen jenkkiauton viehätys, mikä nyt vaikka Chevroletilla on, ei sen sijaan synny samoilla periaatteilla. Merkki edustaa monelle tiettyjä kulttuurisia arvoja, jotka laitetaan teknisen puolen edelle. Tämä arvo ei oikein synny rahalla, vaan se on kulttuurihistoriaa. Merkistä on tullut ns. legendaarinen, ja tätä Kia ei voi saada aikaan muuten kuin tekemällä laadukasta työtä, hyvällä pr:llä ja odottamalla. Toivomalla, että tulevaisuus on suotuisa asian suhteen.

Daewoohan noista Euroopassa myydyistä tosiaan suurimman osan tekee, mutta silti Chevroletilla on vielä tietty kaiku. Daewoo kuulostaa jonkin pienikokoisen ja kätevän imurin nimeltä, Kia voisi olla vaaleanpunaisen ponin nimi, mutta Chevrolet sointuu ehdalta jenkkiklassikolta. Se on se taustalla oleva kulttuurihistoria mikä sen tekee.

Kesäkuu 28, 2016, 11:40:50 ap
Vastaus #5

Leo Eiranen

• Vieras
Vähän otsikosta menee sivuun, mutta menköön. Tulipa mieleen, että miten ja milloin Chevroletista on kansan suussa tullut Letukka? Jo ainakin 50-luvulla se oli käytössä.

Kesäkuu 28, 2016, 12:36:59 ip
Vastaus #6

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Pohjoisessa sitä kutsuttiin Leenaksi

Ostin v 1972,  vm -65 Chevrolet Biscaynen, aiempi omistaja oli taksiautoilija Nurkkala Kemin Ajoksesta, Letukka oli ollut taksiajossa kemissä, pääasiassa sillä oli kuskattu merimiehiä Ajoksen syväsatamasta Kemin keskustaan sekä takaisin, ja varmaan myös joitain ( pääasiassa naispuolisia) viihdealan ammattilaisia samalla reitillä  :P

Hän nimitti autoaan Leenaksi, ja samoin eräs toinen taksimies, Keskitalo simosta jolla oli -66 Impala, kuten myös kotitaloni naapurissa asunut taksiautoilija Vilen, joka kutsui -59 Impalaansa niinikään Leena - nimellä

Mutta eihän tuommonen Korean Taewoo nyt mikään oikia letukka ole, höpö höpö !
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2016, 12:42:42 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Kesäkuu 28, 2016, 12:53:12 ip
Vastaus #7

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä hiukan kyseenalaistan sitä näkemystä, että auton ostamisen pitäisi perustua niin sanottuihin järkeen ja tosiasioihin. Ihmisillä on tapana perustella järjettömiä asioita järjellä. Uuden auton ostaminen ei ole minusta järkevää, vaikka jonkin uuden auton ostaminen voi olla järkevämpää kuin jonkin toisen uuden auton. Toisaalta moni taas on sitä mieltä, ettei käytettyä autoa kannata ostaa, ja hekin perustelevat tämän järkiseikoilla. Tosiasia ja järki ovat asioita, joita voidaan venyttää aika pitkälle ja vaikka mihin suuntaan. Niitä ei voi minusta pitää objektiivisina ohjenuorina, vaan yhtenä osana sitä mielikuvakokonaisuutta, joka ostopäätökseen vaikuttaa.

Minusta mielikuvien voi antaa aivan hyvin vaikuttaa auton ostoon, eikä siinä sinänsä ole mitään väärää. Järkevyys on yksi näistä mielikuvista. Se on subjektiivinen näkemys siitä, millainen auto kannattaa ostaa. Toki järkevyyden mielikuva perustuu siihen, että auto toimii, kuluttaa vähän, jälleenmyyntiarvo ei laske ja niin edespäin. Jotka ovat sinänsä ihan järkeviä juttuja. Mutta jos sillä ns. järkevällä autolla ei tykkää ajaa niin onko siinä sitten mitään järkeä sitä ostaa? Jos auto siirtää ihmisen paikasta toiseen niin, että siinä v*tuttaa ja hävettää istua niin ei se silloin hyvä ostos ollut.

Se on totta, että ei pidä antaa mainosmiehen kusta silmäänsä, ja pitää olla valmis myöntämään itselle ja naapurille, että nyt tuli työnnettyä kädet paskaan kun ei kusisella silmällä nähnyt mihin niitä on työntämässä. Jos antaa mainosmiehen huijata itseään niin se on vaan tyhmyyttä. Joko koko elämän mittaista, tai sitten hetken hairahdus josta toivon mukaan otetaan opiksi.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että uuden auton ostaja on mennyt pahasti lankaan, jos asiaa järkiperusteisesti mietitään. Uuden auton hankkimisen ihanuus on yksi niistä mielikuvista, joilla mainosmies jallittaa. Ihmiset niitä kuitenkin ostaa, ja ei siinä mitään. Minusta se on kuitenkin mielikuviin, ei niihin tosiasioihin ja järkeen perustuvaa.

Kesäkuu 28, 2016, 13:40:38 ip
Vastaus #8

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Minä hiukan kyseenalaistan sitä näkemystä, että auton ostamisen pitäisi perustua niin sanottuihin järkeen ja tosiasioihin.

Ei piäkkään. Kyllä emännät aina kertoo ukkoille, että mikä ostettaan.

Mutta jos sillä ns. järkevällä autolla ei tykkää ajaa niin onko siinä sitten mitään järkeä sitä ostaa? Jos auto siirtää ihmisen paikasta toiseen niin, että siinä v*tuttaa ja hävettää istua niin ei se silloin hyvä ostos ollut.

Joo, aina ku mulle alakaa joku puhummaan rovokatiivisseen sävvyyn pemarista, niin mää oon ruukannu sanua, että pemarin hinnalla saa kyllä kolome tojotaa, mutta jos koko ajan vtuttaa ajjaa, niin onko se sen väärti.
Kahden pytyn loukussa.

Kesäkuu 28, 2016, 14:42:34 ip
Vastaus #9

Jaakko Latvanen

• Vieras
KIA on suomeks lyhenne sanoista "köyhien ihmisten auto".  Siks miekii oon joutunu sellasella ajelemmaan jo kohta kuus vuotta ja karvan yli 100 tkm.  Ehottomasti ja ylivoimasesti paras auto, mitä miulla on. Kyllä jenkit tietää.  Taivoon miehiä luulis kyllä ärsyttävän, jos heijän tekemiään autoja joku haukkuu letukoiks.  Miun lapsuuven Imatralla muistelisin ko. auton olleen joko servoletti tai letukka, ja tuon letukan oon luullu olevan väännös siitä painollisesta viimesestä tavusta.  Ja minkä hyvänsä auton osto on helppo perustella järkisyillä, pystyyhän jotkut perustelemaan moottorpyöränkii hankinnan järkisyillä...

Voin antaa esimerkkejä:
- jos ei sitä ois nyt vaihtanu, ni entisestä ei ois ennää hyvitetty mittää
- nää pitää hintasa
- eipähä haise siinä muitten pierut (uuvesta)
- ei tuolla tien päällä kule yhtään uutta autoa (käytetystä)
- onhan se kuitenkin saksalainen/amerikkalainen/japanilainen/ruotsalainen; harvemmin jostain syystä tässä listassa venäläinen tai minkään alppien eteläpuoleisen maan tuote?
- kunnon kommunistimaassa tehty (tään perustelun oon kuullu vaan yheltä henkilöltä, mutta sitäkin syvemmällä rinta-äänellä)

Koittakaapas ite keksiä tai muistella parempia kuulemianne perusteluja!

jv

Kesäkuu 28, 2016, 15:37:53 ip
Vastaus #10

Risto Saastamoinen

• Vieras
Minun mielestä taas viiatti on kaikista hyvämyyntisin auto. Nimittäin, ostin kerran kusiaisen muutamalta rouvalta, joka oli sitä pitänyt kauan mutta ajanut vain alle 50 tuhatta kilometriä. Sitten se olisi pitäny katsastaa, niin olin jo niin kyllästynyt siihen pörinään, että laitoin sen piruuttani myöntiin. Tulihan siihen mies kaukaa pohjosista ja tarjosi kaksi ja puoli kertaa mitä olin ite maksanut, kai näyttääkseen että rahhaa on.
Toiste en ole uskaltanu onneani viatin suhteen koittaa, en tajua miksi... :) tai onhan mulla sittenkin semmoinen puoli-viiatti, josson osa volkkaria ja osa vanhaa fiattia, mikähän lie malli.

Jaa, tämä ei sitten millään tavalla liittynyt alkuperäiseen otsikkoon mutta karkaahan se toisiltakin joskus  ;)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2016, 15:39:47 ip kirjoittanut Risto Saastamoinen »

Kesäkuu 28, 2016, 16:04:02 ip
Vastaus #11

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin

Koittakaapas ite keksiä tai muistella parempia kuulemianne perusteluja!

jv

-näitä nyt vaan ei enää oikein ole tämänjälkeen tarjolla  ::)

- tää on nyt tämän mallin suhteen viimenen mahollisuus   :P

Itellä on just yks kakspyöränen mietinnässä ja kaikkia näitä verukkeita olen siihen kokeillut.

Tuntus toimivan, koska kyllä se on nyt vaan pakko ostaa  :)...., ellei ole jo myyty....  :-[

- Kaikki on ajettu mitä on mittarissa 

- Harva yksilö

- Tämä on se parempi malli

- Toinenkin ostaja kärkkyy sitä

Kesäkuu 28, 2016, 16:19:11 ip
Vastaus #12

Jaakko Latvanen

• Vieras
Onks nuo Reijon perustelut myyjän esittämiä; jos ymmärsin oikein niin Nikkanen ostajana itselleen perusteli (tai rouvalleen).  Myyjän perusteluista tuli mieleen imatralaisen legendaarisen Ford-myyjän selvitys, kun asiakas kysyi, että mitä se A1-takuu tarkoittaa.  Se tarkoittaa sitä, että asiakas maksaa työt ja osat... konekiväärivauhdilla vastattuna tietysti.
jv

Kesäkuu 28, 2016, 16:26:13 ip
Vastaus #13

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Vaimo vaihtoi ekan Kiansa kun mittariin tuli 60 000Km vähemmän ajettuun Kiaan, hyvä sillä on ajaa ja tavaratilassa on pieni muoviboxi johon ostin joitain työkaluja ja sitten pehmo bopperi. Farkkuhan se niin kuin mun muttei mun autolla kehtaa ajaa ku on rompetta perällä, kaksi farkkua lapsettomalla parilla ja Vaasan keskustaan 5Km. Mutta kun busseja ei kulje, mun hiilijalan jälki näin kesällä pieni kun nelari skodessa katalysaattori ja pakokaasujen takaisin kierrätys minkä tukin ja voimaa tuli lisää. Ainut vika Kiassa oli kuskin oven automaattilukko, meinas tulla kallis ja olin yhteydessä maahantuojaan ja lupasin räjäyttää auton ja laittaa nettiin. Maahan tuoja maksoi rempan kun oli niin siisti ja huoltokirja joka vuosi leimattu, sama kun takaluukun kahva jäi käteen sanoin ettei Kian takaluukkua saa avata ennen Juhannusta. Onneksi meidän mopokerhon jäsen on töiden vastaanotossa töissä, ikinä ei tiedä vaikka itse ostaisin Kian. Nyt Mazda 6 Bisnes Clas toimii niin hienosti et voi mennä pitkään mut ehkä sit joskus, niin vaimon oma mulle ja vaimolle uusi.

Kesäkuu 28, 2016, 17:11:01 ip
Vastaus #14

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Onks nuo Reijon perustelut myyjän esittämiä; jos ymmärsin oikein niin Nikkanen ostajana itselleen perusteli (tai rouvalleen).  Myyjän perusteluista tuli mieleen imatralaisen legendaarisen Ford-myyjän selvitys, kun asiakas kysyi, että mitä se A1-takuu tarkoittaa.  Se tarkoittaa sitä, että asiakas maksaa työt ja osat... konekiväärivauhdilla vastattuna tietysti.
jv

Kyllä se auto on ensin vaimolle myytävä, ja sen yleensä tekee se joka auton ostaa  :D