Britit ovat äänestäneet, ja valintansa tehneet, ei siihen ole meillä nokan koputtamista. Ja aivan oikean valinnan tekivät. Ainakin niiden mielestä, ketkä huomasivat viime kesänä vaihdella liikenevät euronsa sveitsin frangeiksi, ja joulun tietämissä loput kultaan. Näin se aina menee, jotkut vaan on fiksumpia...
Ja itsemäärämisoikeus on kallis asia. Ennen suomessakin vallitsi demokratia. Nyt sipilä kabinetteineen on yrittänyt kohta kaksi vuotta vääntää viiden prosentin palkanalenemaa, vieläpä neuvotteluteitse kaikkien osapuolten kanssa. Mutta eipähän ole onnistunut, kun on ollut oikeat miehet laittamassa luuta kurkkuun. Ennen tässäkin asiassa vallitsi demokratia: yksi mies, yksi ääni. Se ääni oli metsäteollisuuden päälliköllä, taisi olla Ehnrooth nimeltään? Hän marssi kultarantaan pääministerin juttusille, että nyt ei kuule mene paperi kaupaksi, on devalvoitava 12 prosenttia. Seuraavana päivänä alennettiin kaikkien palkkoja 12 prosenttia. Ei taidettu juuri ammattiyhdistysväen mielipidettä kysellä...No, saatto ehrnroothien rahat ehtiä suojaan sitä ennen, mutta se oli tasapuolista ja demokraattista, siihen on päästävä takaisin...
Ja ihan ystävällisesti ystävälleni Paavolle; kyllä se ininä on tainnut koko ajan olla ihan toisesta leiristä peräisin...
jaakkovaakko
PS. Kun kaikki eivät kuitenkaan mielipidettäni ymmärrä, yritän selittää. Vakaa euro on ollut nimenomaan tavallisten pulliaisten etu. Heiluvat ja epävakaat markkinat ovat keinottelijoitten etu. Kun ulkoisen devalvaation mahdollisuutta ei ole, on ainoa vaihtoehto yhteisesti sovittava sisäinen, jotta kilpailukyky säilytetään. Jos sitä ei osata, häviäjä on aina duunari.
Eu:ssa on paljon ongelmia, mutta olisi mahdollisuuksiakin. Byrokratia on karannut käsistä. Aina, kun jostakin asiasta esitetään direktiiviä, olisi ensimmäisen kysymyksen kuuluttava: onko tämä sellainen asia, josta pitää tällä tasolla tehdä pykäliä. Jos epäilyttää hiukankin, ei ole. Aivan sama kunnanhallinnossa: kunnan tehtäviin ei kuulu minun mielestäni esimerkiksi jääkiekkoareenoiden ylläpito; pitääköt ne, jotka tarvitsevat. Kuten motocrossratoja ja trialin harrastuspaikkojakin. Merkel julisti oikeaa asiaa luvatessaan turvaa Syyrian sodan jalkoihin jääneille naisille ja lapsille. Seuraus oli entistä pahempi tungos rajoilla, tunkijoina taisteluista huilaamaan haluavat sotilaat tai muuten seikkailuhaluiset nuoret miehet; Merkeliltä puuttui näkemys ja toteuttajilta maalaisjärki. Tämän seurauksia nyt selvitetään; britit ovat ulkona, mutta sielläkin taitaa suurin maksumies olla perusduunari...
Eu on rauhan ja vakauden kannalta niin suuri asia, että sitä ei pitäisi heittää kaivoon isojenkaan ongelmien takia, vaan olisi keskityttävä korjaamaan ne ongelmat, sekä kansallisella että itse EU:n tasolla. Tämä on minun mielipiteeni. Muut saavat minun puolestani pitää omansa. Ja minulle saa kyllä perustella omaansa, millä saattaa joskus olla jopa vaikutusta minun mielipiteeseeni. Mutta minulle ei pidä tulla sanomaan, mitä mieltä minun pitää olla. Ainakin tähän asti olen tullut aika hyvin juttuun ihan omien, kohtuullisen hyviksi todettujen, mielipiteen muodostamisvälineitten kanssa.