Kyllä venäjällä suurimmat väännöt maakaasun kanssa on ollu ettei laskua ole maksettu, me rehteinä maksettaisiin aina laskut. Kun ei uhottaisi rajalla vaan eläisimme kuten naapurien pitää eikä annettaisi Saksan, Raskan ja muiden rajoittaa meidän kauppaa saisimme halpaa öljyä/kaasua iän kaiken. Minä en ole vasuri, enkä kokkari. Mulle ei ole nyt yhtäkään puoluetta, en äänestänyt viimeksi ja aikaisempi hairahdus persujen jytkyvuoteen osottaitui pahaksi virheeksi. Meillä ei ollut eläkeläis puolueen ehdokasta joten panin tyhjän lapun uurnaan.
Lukekaa ny ajatuksella mun aiemmat kirjoitukset ja tuumikaa asiaa.
Jos ensin ajatellaan tuota EU-aluetta markkinakohteena, niin viennille on merkittävää etua siitä, että olemme osa yhteismarkkinoita. Jos olisimme erillään, jokainen lähetys vaatii merkityävästi paperi-yms työtä. Se tarkoittaa lisäkustannuksia ja viiveitä. Meillä on jo muutenkin niitä enemmän kuin kilpailijamaillamme, jopa Ruotsi on meitä edullisemmassa asemassa.
Toinen juttunsa on tuo itänaapurimme.
Kun sinne yrittää myydä jotain parempaa teknologiaa, niin ei aikaakaan, kun eteen tulee "komissiovaateita"!
Kun niitä ei maksa, niin kohta on joku paikallnen firma tekemässä kopiotuotetta. Laadusta viis, kunhan hinta ja komissiot ovat kohdallaan.
Viimeisen 30 vuoden työhistoriani aikana yhtiömme vienti EU-aluelle kasvoi 2 miljoonasta markasta 40 miljoonaan euroon. Venäjän myynti keikkuu edelleen samalla 0.5m euron tasolla. Tai nyt se on pyöreä nolla. Ja olen kyllä Vennäänmaatakin reissannut!