Kirjoittaja Aihe: Kesäksi uusi puukko  (Luettu 101956 kertaa)

Maaliskuu 06, 2019, 09:47:10 ap
Vastaus #195

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Terotusohjeesta kiitoksia jo etukätteen.

Laitanpa kuvan puolivalmiista kasausharjotuksista. Pihlaja on aika hauskannäköistä, mutta osin lahonneena vähän hauraanoloista. Leikkelin kapulat ensin n 3mm siivuiksi ja liimasin sittten uudelleen yhteen. Jospa puu saisi imeytyneestä liimasta lujuutta. Samalla kun peränkappaleet on puoliskoiksi liimattuja suikaleista, niin saa tarkasti sovitettua ruovon sinne puun sisälle.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2019, 09:49:24 ap kirjoittanut Timo Junno »
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Maaliskuu 06, 2019, 11:06:46 ap
Vastaus #196

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Terotusohjeesta kiitoksia jo etukätteen.

Laitanpa kuvan puolivalmiista kasausharjotuksista. Pihlaja on aika hauskannäköistä, mutta osin lahonneena vähän hauraanoloista. Leikkelin kapulat ensin n 3mm siivuiksi ja liimasin sittten uudelleen yhteen. Jospa puu saisi imeytyneestä liimasta lujuutta. Samalla kun peränkappaleet on puoliskoiksi liimattuja suikaleista, niin saa tarkasti sovitettua ruovon sinne puun sisälle.

Käyhän se noin. Oon minäkin tolleen tehny. Keskisuikaleet oon laittanu jotain tummaa puuta ja kyljet sitte vaaleempaa. Tai siis, voihan noita leikellä ja liimailla kuinka haluaapi.

Maaliskuu 06, 2019, 11:13:39 ap
Vastaus #197

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Vaikka liimailis mitenpäin niitä pulikoita.

Maaliskuu 06, 2019, 12:23:49 ip
Vastaus #198

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niimpä näkkyy.

Mitenköhän se semmonen puun stapilointi ruukataan tehä? Tulis mieleen, että upottais pulikan johonkin liemeen, vaikka epoksiin tai vaikka öljyvahaan ja imasis purkista ilmat pois vähäksi aikaa. Ilman paine sitten työntäis upoksissa olevan pulikan solukkoon täyteaineen.

Ei muuten, mutta kaveri toi pieni visapuun paloja, joissa on säteittäistä halkeamaa. Ja ois jollain tekniikalla voinu kokeilla tuohonkin pihlajaan. Jos olis vehkeet ja taito :)
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Maaliskuu 06, 2019, 12:53:43 ip
Vastaus #199

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Niimpä näkkyy.

Mitenköhän se semmonen puun stapilointi ruukataan tehä? Tulis mieleen, että upottais pulikan johonkin liemeen, vaikka epoksiin tai vaikka öljyvahaan ja imasis purkista ilmat pois vähäksi aikaa. Ilman paine sitten työntäis upoksissa olevan pulikan solukkoon täyteaineen.

Ei muuten, mutta kaveri toi pieni visapuun paloja, joissa on säteittäistä halkeamaa. Ja ois jollain tekniikalla voinu kokeilla tuohonkin pihlajaan. Jos olis vehkeet ja taito :)

Stabilointi on ihan jees juttu, mutta halkeemia se ei täytä. Siihen tarvitaan muita temppuja. epoksivalu esim. toinen juttu on sitte se että mitä suojaimet ja muut vermeet..  Minä en halua keuhkoihini muuta pölyä kun se puupöly mitä en saa suodatettua pois. Erilaisten muovien tai harzien pölyjä en ota.

Maaliskuu 06, 2019, 12:55:32 ip
Vastaus #200

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos oot Rauzi kairan terotukseen perehtyny, ni kerroppa siitäkin.   

Itse koitin vaan ei tullu oikein hyvä.

Kairan teroitus on kai jo lähellä noituutta.
Olen joskus yrittäny ruottalaista irtopalakairaa terottaa, mutta ei vaan millään, vaikka näytti kuinka samalta kuin alkuperäinen.
Jos jaksoi vääntää, ei pystyny ja jos pystyi, ei jaksanu veivata.
Ostin uudet palat, niin jo alkoi reikää tulla.

Maaliskuu 06, 2019, 13:04:46 ip
Vastaus #201

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Jos oot Rauzi kairan terotukseen perehtyny, ni kerroppa siitäkin.   

Itse koitin vaan ei tullu oikein hyvä.

Kairan teroitus on kai jo lähellä noituutta.
Olen joskus yrittäny ruottalaista irtopalakairaa terottaa, mutta ei vaan millään, vaikka näytti kuinka samalta kuin alkuperäinen.
Jos jaksoi vääntää, ei pystyny ja jos pystyi, ei jaksanu veivata.
Ostin uudet palat, niin jo alkoi reikää tulla.
Tosia veistelet kuomaseni. Taitolaji on kairan, sirpin, puukon, viitakkeen, vesurin terotuskulmat.

Maaliskuu 30, 2019, 15:54:36 ip
Vastaus #202

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Nyt Rautsi se terotus ohje, ensin oikea kätiselle. Leikkasin sipuleita ja oli tylsä, sipasin tapani mukaan terotuspuikolla ja tulos nolla. Neljä vetoa jenkkien sotilaspuukon teroittimesta ja sipuli leikkautui hienosti. Mutta vuoluun puukosta ei ole, täällähän oli muitakin jotka ohjetta kaipas. Mä voin lähettää puukon kyllä terotukseen.

Siis puhun keittiö veitsestä.

Huhtikuu 01, 2019, 09:30:08 ap
Vastaus #203

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tehin tällaiset sienipuukot eukolle ja tyttärille.
Tuossa myös viimeisin visakahva.

Toukokuu 31, 2019, 08:44:35 ap
Vastaus #204

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sain värkättyä kaksi puukkua kesäksi. Menevät lahjaksi kahdelle koulusta pääsevälle. Ostoteriin jotka hahmotelin ja paikallinen seppä takoi 80crv2:sta. Itse tunasin litteisiin ruotoihin 3mm puikosta pätkät niittausta varten. Cross cut menee tytölle, siksi sirompi.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2019, 09:59:20 ap kirjoittanut Timo Junno »

Kesäkuu 01, 2019, 13:13:43 ip
Vastaus #205

Jorma Siivola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minkä pituisia puukon kahvat yleensä ovat? Isokouraiselle vissiin pitempi.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2019, 13:31:34 ip kirjoittanut Jorma Siivola »

Kesäkuu 01, 2019, 14:14:17 ip
Vastaus #206

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Minkä pituisia puukon kahvat yleensä ovat? Isokouraiselle vissiin pitempi.

No mä ainakin haluun aina tietää kelle puukon teen. Käpälän koko, mitä puukolla on tarkoitus tehdä, oikee vai vasenkätinen, jne.
Tottahan toki täytyy puukko olla miehen ja tarkoituksen mukainen. Kahva normaalisti kämmenenlevyinen. Tarpeitten mukaan sitte poikkeuksia.

Lokakuu 25, 2019, 10:03:49 ap
Vastaus #207

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuollaisen kasailin mestari Kuikan 120mm jousiterästerään. Meni pojalle kolmekymppislahjaksi.

Hantaakissa alpakkaa, ohutta nahkaa ja tummaksi petsattua linnusilmävaahteraa. Alpakat tasopinnoilta vasaroitu, sivuilta siliät. Niittauksen nuppi jätetty  Tuppi perussettiä.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 25, 2019, 10:05:55 ap kirjoittanut Timo Junno »

Lokakuu 29, 2019, 13:52:57 ip
Vastaus #208

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Varmaan on poika mielissään. Komee vehjes.

Marraskuu 03, 2019, 14:25:21 ip
Vastaus #209

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Rautsin mulle tekemä hieno puukko jäi tältä kesältä vaille käyttöä kun rikoin nilkkani, sehän oli mun toiveiden mukaan tehty. Komeita kaarnalaivoja ja pajupillejä kerkesin tekemään sillä, kait tulee vielä uusi kesä ja kummitytön poijaat kerkee vähän kasvaa. Puukkoa ja tuppea on moni kehunut, nyt kuukauden päästä muutetaan paritaloon ja valaistuun lasivitriin sen laitan. Siittä on syytä olla ylpeä, enkä lainaa kellekkään, toki olen antanut koittaa hieman vuolla ja siihen on tuskin parempaa puukkoa olemassa. Ihan sylettää kun näkee moran.