Ei sitä teippikilpeä tullista saa. Ensin tehdään tullin sivulla käyttöönottoilmoitus, tulostetaan se, otetaan vakuutus suomalaisesta vakuutusyhtiöstä ja mennään tulostetun käyttöönottoilmoituksen kanssa katsastustoimipaikalle, josta tarrakilvet saa.
Saksan rekisterikilvet eivät ole auto- vaan omistajakohtaisia eivätkä kulje auton mukana. Jos/kun kaupn jälkeen ajat auton Suomeen, tarvitset tilapäisen saksalaisen rekisteröinnin. Helpoin on "Fünf Tage Zulassung" viiden päivän rekisteröinti (kilvissä vihreä raita). Sitten on mahdollista hankkia pitempiaikaisia rekisteröintejä (kilvissä punainen raita) viikosta eteenpäin. Pitempiaikaisen rekisteröinnin tekemisessä pitää olla myyjä mukana tai sinulla pitää olla saksalaisessa pankissa tili, josta maksat kulut. Ei onnistu käteisellä eikä luottokortilla, kuten viiden päivän rekisteröinti.
Niin, aikaa tähän prosessiin menee isoissa kaupungeissa helposti puoli päivää ja pikkupaikoissa alle puoli tuntia.
Heikki
Kyllä ne punapäiset, ns, vientikilvet ( Zollkennzeichen, Exportkennzeichen, Ausführkennzeichen) saa ihan luukulta mukaansa kun on paperit mukana auton ostamisesta, ne ovat voimassa 15 päivää, pitempikin aika on mahdollista, mutta maksaa enemmän, 1 vuosi on maksimi, olen semmoset hakenut luukulta xxx kertaa ainakin, mutta auton katsastuksen on oltava voimassa,
Joskus on pitänyt auto katsastaa jotta on saanut kilvet, mutta se "vientikatsastus" on kyllä aika suurpiirteistä hommaa, sitä se oli ainakin Heidelbergissä, Frankfurtissa ja Berliinissä joissa olen semmoseen joutunut turvautumaan
5 päivän kilvet , ns Kurzzeitkennzeichen ovat keltapäiset ja niitä saa nykyisin myös pitemmälle aikaa, muistaakseni 10 päivää on maksimi, ovat halvemmat kuin vientikilvet, mutta eivät ole voimassa saksan ulkopuolella, tosin epäselvyyden lisäämiseksi niihinkin saa nykyisin ( on saanut jo mota vuotta) ns, vientivakuutuksen jolloin ne ilmeisesti ovat voimassa ainakin joissain euroopan maissa.
Ja ettei asia olisi liian yksinkertainen, niin jokaisessa osavaltiossa käytäntö poikkeaa hiukan muista.... Mutta yleensä isoissa kauoungeissa homma hoituu joustavammin, ja kaikki maksutavatkin kelpaavat.
Nopeimmillaan olen saanut kilvet puolessa tunnissa, ja joskus on mennyt koko päivä, vakuutuksessa voi säästää muutaman kympin jos ottaa sen Zulassungstellen pihalla päivystäviltä "laukkuryssiltä" ne ovat (yleensä) venäläisiä vakuuutusasiamiehiä joilla on konttori nahkasalkussa, tekevät vakuutuksen samantien, ja maksu tapahtuu käteisellä, samat kaverit hoitavat koko kilpienhakuprosessin parilla kympillä tarvittaessa, jos konttorille on kova ruuhka, niin nämä asiamiehet pääsevät kontaktiensa avulla jonon ohitse ja saat kilvet nopeasti, berliinissä kerran semmosta käytin kun oli kiire laivalle ja hirmuiset jonot, se Iivana käveli suoraan virkailijoiden työhuoneisiin ovesta ja minä perässä, oli jotensakin etuoikeutettu olo kun rahvas jonotteli odostuhuoneen puolella......