Oon tässä pähkäilly asioita, ja tullu seuraavaan tulokseen:
Eli ei nää paukkupakkaset ookkaan Putinin kosto, vaan kun näitä ilmalämpöpumppuja on joka torpassa ja paremmissa usseempi, ni totta kai sillo ulkona ilma kylmenee!
jaakkovaakko
Nyt on jaakkovakko niinsanotusti asian ytimessä

Minä nimittäin pähkäsin ihan samaa eilissäiltana kun tupakilla olin liki koneen tulılinjalla.
Että sehän kylmettää koko etupihan puhkullaan ja autokin vaarallisen lähellä !
Nuohan ne vermeet tän Suomen kylmentää ko kaikki paahtaa niillä samaan aikaan

Nyt mentiin äsken jo vaarallisen alhaisilla tehoilla 340-380W syötöillä.
Onneksi nosti juuri tehoa tänne kirjautuessani lähemmäs 500 wattia mitä on aamulla enimmäkseen ollu,senjälkeen kun tulet sain uuneihin.Aika nopsaan se reagoi jos oveakin pitää hetken raollaan.
Kovin pienellä teholla kun ei tule sitä hyötyä juuri mitään alle -28 pakkaslukemilla.Joka on vieläkin.
Kun heräsin 5 jälkeen,tais olla 800-900W välillä ottotehot ja lämmintä tuli aika kivasti.
Säästöliekillä minä ajelen nyt vaan,sähkö on melko kallista klo 11 saakka ja sentakia lämmitän eteistäkin vielä kaasulla jonkin aikaa.Tosin se nyt on enää satasen paikkeilla tunti ja eilen oli 200€ tunti.
ps. Eli koneen asetus on +20 ja tuvassa +19,6 enää.Annan hellan sammua vähitellen ja pitää alkaa tiskata kun on vedet ollu kuumina jo tuntikausia.
Eli homma menee niin että kone säätää itse tehon ottonsa sitä alemmas mitä enemmän muilla tavoin taloa lämmität,mutta pitää silti huolen siitä että sisälämpö on tasainen.
Ihan siis samalla tapaa kuin vaikkapa patterit-paitsi että katon ja lattian välinen lämpötilaero on huomattavan pieni ilmankierron ansiosta.Ja lattiakin mukavan lämmin.Eilen esim mittailin +22 lämpöjä vanhalta rossipohjaiselta lankkulattialta.Nyt näkys olevan noin +21.Katossa +21,1.
Toisinsanoen nekin "hukkalämmöt" välipohjasta tai alakerran sisäkatosta saat asumismukavuutena alemmalle tasolle missä ite hääräät.Se on säästöä minusta sekin.