Tuosta irtoavasta vaihekepistä tuli taas assosiaatio nuoruuteen, saanko selvittää? Selvitän kuitenkin:
Vanhemmat saivat 60-luvun alussa hankituksi kesämökkitontin, ja sinne pienen saunamökin. Olin silloin 12-vuotias. Ja miulla ois joskus ollu viikonlopuks muutakin hommaa ko siellä mökillä olo. Yhtenä houkuttimena sain sitte ajaa autolla muutaman viimisen kilometrin pientä hiekkatietä. Paluumatkalla oli jonkinlainen ylämäki siinä, ja isän vanhankansan autoiluoppien mukkaan piti hyvissä ajoin mäen alla laittaa kakkonen päälle, sillä sitten pääsee mäen ylös. Auto oli Skoda Octavian esiaste 440, rattivaihteella. No minä olin sitten kerran sitä mieltä (ehkä silloin olin jo neljän- viidentoista, kun piti periaatteessa tehdä toisin kuin neuvottiin...), että voi siihen mäkeen mennä kolmosellakin, ja sitten vauhdin pudotessa heittää kakkoselle. Ja niin teinkin, paitsi että reippaassa vaihtosuorituksessa vaihteensiirtolinja irtosi laatikon päältä, vaihde jäi vapaalle ja keppi holtittomaksi.
Jollain puutavaralla saatiin auto tuetuksi sen verran irti maasta, että isä sopi ryömimään selällään auton alle, ja sieltä sokkona painetuksi siirtovivun laatikon yläpuolelta paikalleen.
Eikä sitten vähään aikaan taas minun ajovuoroa ollutkaan... mutta Skoda oli kuitenkin hyvä auto, kuten sitä seurannut, muutamaa vuotta uudempaa mallia ollut Octaviakin. Se oli vielä meillä, kun tulin ajokortti-ikään, ja sillä pääsin sitten jo iltarientoihinkin mukaan, ja saattaa niiltäkin ajoilta joitain kepin paikalleen sovituksen yrityksiä muistin sopukoissa olla?
jv