Tere!
Joskus oli ainakin hyvä kohde Tapiolassa Kelloseppäkoulu/Museo.En tiedä,onko laitos kuihtunut,nykyjäänhän on vain paristonvaihtajia,vähän kuten "autokoorjaamoissakin"on osanvaihtajia,vaihdetaan niin kauan oseja,kunnes kottero on kunnossa.
Kari Pa
Tuli tuota lukiessa mieleen eräs, rapiat pari kymmentä vuotta sitten tapahtunut auton kanssa.
Vein saappia pienemmälle autokorjaamolle kun se nyki eikä käynyt kunnolla. Juipelo vaihtoi p...rkele lähes kaikki ruiskun osat, eikä se vika korjaantunut yhtään mihinkään. Koitti vielä ihan vakavalla naamalla esittää monen tonnin laskua tehdystä työstä ja niistä vaihdetuista, siis vaihdetuista, mutta ehjistä osista. Oli sitten koemielessä, ja sitä vikaa hakiessa uusinut ruiskupumpun, bensapumpun, yms..
Oli muutenkin huono päivä takana, eikä ollut todellakaan kaukana etten kantanut korjaamo juippia rinnuksista pihalle, ns. laskun maksuun.
Käskin laittaa seuraavaan aamuun mennessä kaikki alkuperäiset hilut takaisin paikalleen, ja tehköön niillä uusilla ja vaihdetuilla osilla ihan mitä lystää. Työntää ne osat vaikka sinne, minne päivä ei paista. Tein todellakin selväksi että en aio maksaa yhtään turhaa uusittua osaa.
Olisin ehkä suostunutkin TYÖN OSUUDEN siitä laskusta maksamaan, mutta kun kehui vielä hakiessa että nyt tuli kuntoon, ja kaikissa vaihdetuissa osissa oli muka vikaa. No eihän yhdessäkään vaihdetussa osassa ollut mitään vikaa ja oireetkin oli just entisellään. Annoin lopulta muutaman satasen käteen, ja ihan hyvää hyvyyttäni. Liian hyvä sydämminen?
Seuraavana merkkikorjaamolle, ja se vika korjattiin heti. Ohjauspaine venttiili, todennäköisesti se ainoa osa mitä ei sitten vaihdettu siellä nyrkkipajassa. Tuli kerrasta kuntoon, ja se vian diaknosointi että osan vaihtotyö kesti n. kahvikupillisen aikaa.
Vieläkin v...tuttaa tuo 25 vuotta vanha asia, kun muistui mieleen.

Ja nyt olen oppinut kantapään kautta sen asian, että en itse koske näiden nykyautojen pellin alla enää muihin kuin pissapojanneste säiliöön, ja ulkopuolella rajoittuu sulkien/renkaiden vaihtoon. Kaikki viime vuosina tehdyt, tee se itse huollot/rempat, on järestään mennyt päin p..tä. Tuli männä kesän vaihdeltua useampaan otteseen ohjaustehostimen pumppuja, ja se pumppuvikakin tuli ihan alun alkaenkin siitä itse lisätystä, vääränlaisesta öljystä. Kaikki atf dextron 3 pitäis käydä?
No vaan kun ei käy, jos niistä puuttuu joku h..levetin hf-o luokitus. Muuten hajoaa pumppu. Mistä tuommosista voi kukaaan tavan perus pulliainen mitään tietää?
Nykyautojen tekniikka ei sovellu enää (minun) kotihuoltoihin tai korjauksiin.

Niin, eihän tämä avautuminen liittynyt taskukelloihin oikeestaan mitenkään. Vie se asiansa osaavalle kellosepälle.