Kirjoittaja Aihe: Taskukello  (Luettu 10569 kertaa)

Marraskuu 24, 2015, 15:58:07 ip
Luettu 10569 kertaa

Seppo Jääskeläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laatikon pohjalta löytyi isävainaan taskukello. Taulussa merkintä Tissot Antimagnetique.
Kello ei vain suostu käyntihommiin. Olisko joku suositus korjaustaitoisesta, joka saattaisi jatkaa kellon eloa?

Joulukuu 25, 2015, 14:02:52 ip
Vastaus #1

Kari Palenius

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tere!
Joskus oli ainakin hyvä kohde Tapiolassa Kelloseppäkoulu/Museo.En tiedä,onko laitos kuihtunut,nykyjäänhän on vain paristonvaihtajia,vähän kuten "autokoorjaamoissakin"on osanvaihtajia,vaihdetaan niin kauan oseja,kunnes kottero on kunnossa.
Kari Pa

Joulukuu 25, 2015, 14:04:47 ip
Vastaus #2

Ilkka Eronen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • 8 SPEED
Hiiden kello, Nummela, kelloseppä nimeltään Åkerman

Joulukuu 25, 2015, 19:35:46 ip
Vastaus #3

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tere!
Joskus oli ainakin hyvä kohde Tapiolassa Kelloseppäkoulu/Museo.En tiedä,onko laitos kuihtunut,nykyjäänhän on vain paristonvaihtajia,vähän kuten "autokoorjaamoissakin"on osanvaihtajia,vaihdetaan niin kauan oseja,kunnes kottero on kunnossa.
Kari Pa

Tuli tuota lukiessa mieleen eräs, rapiat pari kymmentä vuotta sitten tapahtunut auton kanssa.

Vein saappia pienemmälle autokorjaamolle kun se nyki eikä käynyt kunnolla. Juipelo vaihtoi p...rkele lähes kaikki ruiskun osat, eikä se vika korjaantunut yhtään mihinkään. Koitti vielä ihan vakavalla naamalla esittää monen tonnin laskua tehdystä työstä ja niistä vaihdetuista, siis vaihdetuista, mutta ehjistä osista. Oli sitten koemielessä, ja sitä vikaa hakiessa uusinut ruiskupumpun, bensapumpun, yms..
 Oli muutenkin huono päivä takana, eikä ollut todellakaan kaukana etten kantanut korjaamo juippia rinnuksista pihalle, ns. laskun maksuun.

Käskin laittaa seuraavaan aamuun mennessä kaikki alkuperäiset hilut takaisin paikalleen, ja tehköön niillä uusilla ja vaihdetuilla osilla ihan mitä lystää. Työntää ne osat vaikka sinne, minne päivä ei paista. Tein todellakin selväksi että en aio maksaa yhtään turhaa uusittua osaa.
 Olisin ehkä suostunutkin TYÖN OSUUDEN siitä laskusta maksamaan, mutta kun kehui vielä hakiessa että nyt tuli kuntoon, ja kaikissa vaihdetuissa osissa oli muka vikaa. No eihän yhdessäkään vaihdetussa osassa ollut mitään vikaa ja oireetkin oli just entisellään. Annoin lopulta muutaman satasen käteen, ja ihan hyvää hyvyyttäni. Liian hyvä sydämminen?
 Seuraavana merkkikorjaamolle, ja se vika korjattiin heti. Ohjauspaine venttiili, todennäköisesti se ainoa osa mitä ei sitten vaihdettu siellä nyrkkipajassa. Tuli kerrasta kuntoon, ja se vian diaknosointi että osan vaihtotyö kesti n. kahvikupillisen aikaa.
 Vieläkin v...tuttaa tuo 25 vuotta vanha asia, kun muistui mieleen.  >:(

Ja nyt olen oppinut kantapään kautta sen asian, että en itse koske näiden nykyautojen pellin alla enää muihin kuin pissapojanneste säiliöön, ja ulkopuolella rajoittuu sulkien/renkaiden vaihtoon.  Kaikki viime vuosina tehdyt, tee se itse huollot/rempat, on järestään mennyt päin p..tä. Tuli männä kesän vaihdeltua useampaan otteseen ohjaustehostimen pumppuja, ja se pumppuvikakin tuli ihan alun alkaenkin siitä itse lisätystä, vääränlaisesta öljystä. Kaikki atf dextron 3 pitäis käydä?
 No vaan kun ei käy, jos niistä puuttuu joku h..levetin hf-o luokitus. Muuten hajoaa pumppu. Mistä tuommosista voi kukaaan tavan perus pulliainen mitään tietää?

Nykyautojen tekniikka ei sovellu enää (minun) kotihuoltoihin tai korjauksiin. :embarassed:

Niin, eihän tämä avautuminen liittynyt taskukelloihin oikeestaan mitenkään.  Vie se asiansa osaavalle kellosepälle. :-X

Joulukuu 25, 2015, 20:25:49 ip
Vastaus #4

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
25 vuotta vanha asia ? Eihän silloin vielä edes  juurikaan elektroniikkaa autoissa ollut. Nehän korjattiin silloin vielä silmät kiinni humalassa vasemmalla kädellä mikäli oikein muistan aikaa..... :P
No siltä ne hommat monesti silloin näytti. Ja omat hommat näyttää siltä vielä tänäkin päivänä, kaikista aikaan saannoksista päätellen.

Pappa tunturi, ja noi vanhat mp:t menee vielä jotensakin jakeluun :)

Poikain kanssa on mukava rassata noita 70-luvun historic-ralliautoja, kun niissä on vielä minun järjen tekniikkaa. Sopivan yksinkertaisia ja retroja, niinkuin minäkin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 25, 2015, 20:36:08 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Joulukuu 25, 2015, 20:34:35 ip
Vastaus #5

Harri Kauranen

• Vieras
Mullakin aikanaan oli oikein hopeinen taskukello ja se oli vanha.Vein sen korjattavaksi kellosepälle,no kyllä hän sen kuntoon sai,mutta ei kyllä käynny kun kuukauden pari.Jäi sit korjaamatta ja nyt se on jo jonnekkin hävinnyt.

Joulukuu 25, 2015, 20:51:43 ip
Vastaus #6

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
voi veljet joo, munkin esikois poika on automekaanikko, mitä muuta ne voi tehdä kun vaihtaa osia, mailma on mennyt siihen että kaikki kyllä mä tiedä paremmin asiakkaat vaan kiukuttelee eikä suostu maksmaan tutkimisesta, jos van tutkit ja pyydät rahaa kahden tunnin työstä ja sanot että tota ei saa korjattua että vaihdetaanko osa niin mitä sanoo asiakas. no ei ainakan maksa, tai jos teet pielavetelisen ja pettää alle vuoden niin saat korjaa eikä rahaa saa ja pitäsis työllä elää, poikakin kerto kerran että tuli pajale joku honda jazz ja takajaruu laahaa auto jäi kuukaudeksi seisomaan kun satula piti tilaa japanisat, kysyin miksi et tehnyt niin kun kotona tehtiin että kirvottaa männä kyllä sillä pääsee, poika sano että voi tehdä jos uudestaan jämppää niin pitää korjaa samaan hintaan pakko laittaa auto seisoaan ja odottaa tehdas satulaa, kuka on uhri ja kuka saalistaja ei osaa sanoa itte teen kaikki omat hommat

Joulukuu 25, 2015, 21:30:20 ip
Vastaus #7

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
voi veljet joo, munkin esikois poika on automekaanikko, mitä muuta ne voi tehdä kun vaihtaa osia, mailma on mennyt siihen että kaikki kyllä mä tiedä paremmin asiakkaat vaan kiukuttelee eikä suostu maksmaan tutkimisesta, jos van tutkit ja pyydät rahaa kahden tunnin työstä ja sanot että tota ei saa korjattua että vaihdetaanko osa niin mitä sanoo asiakas. no ei ainakan maksa, tai jos teet pielavetelisen ja pettää alle vuoden niin saat korjaa eikä rahaa saa ja pitäsis työllä elää, poikakin kerto kerran että tuli pajale joku honda jazz ja takajaruu laahaa auto jäi kuukaudeksi seisomaan kun satula piti tilaa japanisat, kysyin miksi et tehnyt niin kun kotona tehtiin että kirvottaa männä kyllä sillä pääsee, poika sano että voi tehdä jos uudestaan jämppää niin pitää korjaa samaan hintaan pakko laittaa auto seisoaan ja odottaa tehdas satulaa, kuka on uhri ja kuka saalistaja ei osaa sanoa itte teen kaikki omat hommat

En saanu oikein tolkkua muuta kun sen että honda jazz, ja takajarru satulassa vikaa. Olisko joulukalja vähän ylikäynyttä?  ::)

No, kumminkin. En ala itse enää rassamaan, kun ei siitä näytä tulevan näiden nyky autojen kanssa hevon v...ttua.
 Pakko on tunnustaa. En tee itse, ja säästän. :(

Joulukuu 26, 2015, 08:29:35 ap
Vastaus #8

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Hyviä kelloja ennen tehtiin.

Tässä isäni teräskuorinen Omega,joka maksoi 1938 "Vänrikin kuukausipalkan
Viipurin Kulta-Könnistä ostettuna"-ja se rahasumma oli 800mk .

Vahva vehe-kesti sodankin kaikki osuneet-ja ohi menneet kuulat.Tai
ei tuohon kelloon sentään osunut-mieheen kylläkin.

Eikä ole kellosepällä tarvinnut käyttää kertaakaan. Nytkin toimii,jos kehtaa vetää ensin.

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 26, 2015, 08:41:08 ap
Vastaus #9

raimo karjalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Rapeneik
korjautin vanhan Junghanssin täällä:

https://www.youtube.com/watch?v=EBJI3UEumCo

Joulukuu 26, 2015, 09:23:50 ap
Vastaus #10

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
25 vuotta vanha asia ? Eihän silloin vielä edes  juurikaan elektroniikkaa autoissa ollut. Nehän korjattiin silloin vielä silmät kiinni humalassa vasemmalla kädellä mikäli oikein muistan aikaa..... :P
Sattuipa somasti, että Tuomo Jylhän saapin korjaaja sattui samalle palstalle kirjoittelemaan.  ;)

Joulukuu 26, 2015, 09:25:11 ap
Vastaus #11

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
Hyvää joulua vaan kaikille kellon omistajille.  Kävin samassa sepässä kun Raimo minä vaihdatin patterin rannariin mutta seinällä oli pitkä rivi seinäkelloja ja minulla on yksi kotona ollut kymmeni vuosia ja ilman mitään huoltoa niin kysyin jotta mitä huolto maksaa niin seppä Horma sanoi että 400 ylöspäin, kun niitä siinä roikkui kysyin mitä tuo kello maksaa niin sanoi että sen saisin 60 eculla johon minä että eihän tässä ole mitään järkeä vastaus oli että ei olekkaan. Perustelut että ei kukaan korjauta kelloaan muuten kuin että on joko viha rakkaus suhde tai jokin muu tunnearvo että eikun kello kainaloon ja sepänpakeille. ÄLKÄÄ tukehtuko kinkuun !

Joulukuu 26, 2015, 10:02:07 ap
Vastaus #12

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

En saanu oikein tolkkua muuta kun sen että honda jazz, ja takajarru satulassa vikaa. Olisko joulukalja vähän ylikäynyttä?  ::)

No, kumminkin. En ala itse enää rassamaan, kun ei siitä näytä tulevan näiden nyky autojen kanssa hevon v...ttua.
 Pakko on tunnustaa. En tee itse, ja säästän. :(

höh, ihan selvä

Joulukuu 26, 2015, 10:19:36 ap
Vastaus #13

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Aikani kuluksi räknäilin,Markun vänrikki-iskän 800mk:n kello maksaisi nykyrahassa 274 €urua.Elikkä sinänsä aika arvokas aikarauta.Mutta...nykyään vänskän palkka lienee isompi?

Joulukuu 26, 2015, 10:23:08 ap
Vastaus #14

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Niin-kaipa niitä kesävänskiä nykyäänkin on puolustusvoimissa?

Voisi kuvitella,että vänskä voisi saada nykyään n. 2300e/kk ?

Vuonna 1976 kun mulle tarjottiin työsopimusta armeijasta-kessun palkka olisi
ollut 2000mk/kk...ja talon muona. Olisi vissiin kannattanut suostua.

t. Markku