Yksistään Kollaanjoen taisteluissa suomalaisia kaatui n. 1 300, ryssiä noin 8 000, että kyllä niitä joku listi.
Niin teki, mutta oli siellä muitakin kuin Häyhä.
Ei auennut minulle, mitä tarkoitat kommentillasi?
Kollaan taisteluissa oli 12. divisioona, hieman yli 14000 sotilasta, on arvioitu, että Häyhä likvidoi noin 300-500 vihollista ja ryssiä tuhottiin tuo aikaisemmin mainitsemani 8000, että luulisi tuosta päättelevän, ettei siellä Häyhä yksin ollut. 
Sitä vaan, että vaikka Kollaanjoen taistelussa kaatuikin venäläisiä runsaasti, ei se ole mitenkään pätevä todiste siitä, että Häyhä olisi siellä yhtäkään tappanut. Siis siinä tapauksessa jos hänen tapoistaan on vain hänen oma sanansa todisteena, kuten Eskelisen Pentti tuossa mainitsi.
En siitä tiedä onko Eskelinen oikeassa tuossa asiassa, ja kyllä minä sen uskon, että Häyhä on kova kaveri hommassaan ollut.
Epäilet vahvasti Häyhää ja hänen taistelutovereitaan valehtelijoiksi?
Mistäköhän ansioista ryssät lupasivat palkkion Simo Häyhästä? Vai eikö siitäkään ole todisteita? 
En minä sitä epäile. Sitä vuan tuumailen mitä voidaan pitää historiallisesti pätevänä todisteena ja mitä ei.
Eskelinen tuumasi, että paljon Häyhän tapoista on vain hänen omaa suullista sanomistaan.
Sinä sanoit, että Kollaassa kuoli 8000 venäläistä ja että kyllä niitä siellä joku siis tappoi ja annoit ymmärtää että sehän on tällä selvä että Häyhä pisti siellä paljon jengiä kylmäksi.
En tosiaan tällä pyri sanomaan Häyhää valehtelijaksi. En minä hänen rooliaan tapahtumissa epäile.
Sitä minä sen sijaan sanon, että vaikka Häyhä oli paikalla ja venäläisiä kuoli, ei vielä ole mikään osoitus siitä että hän olisi tappanut yhtäkään. Häyhän taitavuus on osoitettu, ei siinä mitään, mutta ne perusteet on muita kuin se, että hän oli paikalla silloin kun venäläisiä kuoli. Minun isosetäkin oli siellä, mutta ei se vielä kerro mitään siitä paljonko hänen tililleen tappoja tuli.