Kirjoittaja Aihe: "Valkoinen Kuolema"  (Luettu 19307 kertaa)

Lokakuu 29, 2015, 09:08:03 ap
Vastaus #15

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Isolta osalta tuon Häyhän tappamiin russialaesten miärästä ei ou olemassa muuta tokumenttiä kun sen oma sana,
vuan tämänpä ameriikkalaesen italialaesmamun jäläkeläesen ( http://bot.fi/15tg ) tappamista immeisistä lötyy ihan kylymee faktatietoo. ::)
Yksistään Kollaanjoen taisteluissa  suomalaisia kaatui n. 1 300, ryssiä noin 8 000, että kyllä niitä joku listi.

Niin teki, mutta oli siellä muitakin kuin Häyhä.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Lokakuu 29, 2015, 13:32:54 ip
Vastaus #16

jussi koskinen

• Vieras
Yksistään Kollaanjoen taisteluissa  suomalaisia kaatui n. 1 300, ryssiä noin 8 000, että kyllä niitä joku listi.

Ei auennut minulle, mitä tarkoitat kommentillasi?
Kollaan taisteluissa oli 12. divisioona, hieman yli 14000 sotilasta, on arvioitu, että Häyhä likvidoi noin 300-500  vihollista ja ryssiä tuhottiin tuo aikaisemmin mainitsemani 8000, että luulisi tuosta päättelevän, ettei siellä Häyhä yksin ollut. ???

Lokakuu 29, 2015, 14:13:02 ip
Vastaus #17

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kollaan taisteluissa oli 12. divisioona, hieman yli 14000 sotilasta, on arvioitu, että Häyhä likvidoi noin 300-500  vihollista ja ryssiä tuhottiin tuo aikaisemmin mainitsemani 8000, että luulisi tuosta päättelevän, ettei siellä Häyhä yksin ollut. ???

Sitä vaan, että vaikka Kollaanjoen taistelussa kaatuikin venäläisiä runsaasti, ei se ole mitenkään pätevä todiste siitä, että Häyhä olisi siellä yhtäkään tappanut. Siis siinä tapauksessa jos hänen tapoistaan on vain hänen oma sanansa todisteena, kuten Eskelisen Pentti tuossa mainitsi.

En siitä tiedä onko Eskelinen oikeassa tuossa asiassa, ja kyllä minä sen uskon, että Häyhä on kova kaveri hommassaan ollut.

Lokakuu 29, 2015, 14:23:38 ip
Vastaus #18

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Sitä vaan, että vaikka Kollaanjoen taistelussa kaatuikin venäläisiä runsaasti, ei se ole mitenkään pätevä todiste siitä, että Häyhä olisi siellä yhtäkään tappanut. Siis siinä tapauksessa jos hänen tapoistaan on vain hänen oma sanansa todisteena, kuten Eskelisen Pentti tuossa mainitsi.

En siitä tiedä onko Eskelinen oikeassa tuossa asiassa, ja kyllä minä sen uskon, että Häyhä on kova kaveri hommassaan ollut.

En nyt ihan nuinkaan sanonu, onhan Häyhä varmaan paljo tappanukkii, vuan tuolleen sanoen:
"Isolta osalta tuon Häyhän tappamiin russialaesten miärästä ei ou olemassa muuta tokumenttiä kun sen oma sana"

Ja vikipetiassakii arvio Häyhän ampumista on vähä vähenpi kun tuo 542:
"Häyhän kolmen sotakuukauden aikana ampumien puna-armeijan sotilaiden määräksi on esitetty jopa 542 miestä, joskin oikeampi arvio lienee noin 200 sotilasta."
-pena-

Lokakuu 29, 2015, 14:38:37 ip
Vastaus #19

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nälkä se oli opettanut Häyhänkin nuorempana ampumaan ja osumaan. Tuli mieleen enoni joka sorsastamassa ollessaan odotti että parvi oli sopivassa kulmassa ja sai laukauksella eseamman linnun .. silloin joskus kun järvellä niitä sorsia oli ! '
Kauppareissullahan ostettiin vain suolaa, sokeria, kahvia ym.   

[ylläpito on poistanut liitteen]
BSA A65LA 1967
Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC 1986
Mercedes W220 S500 2000

Lokakuu 29, 2015, 14:45:48 ip
Vastaus #20

jussi koskinen

• Vieras

Epäilet vahvasti Häyhää ja hänen taistelutovereitaan valehtelijoiksi?
Mistäköhän ansioista  ryssät lupasivat palkkion Simo Häyhästä?  Vai eikö siitäkään ole todisteita? :D

Lokakuu 29, 2015, 14:47:38 ip
Vastaus #21

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Lainaus käyttäjältä: Kari Pääkkönen
Nälkä se oli opettanut Häyhänkin nuorempana ampumaan ja osumaan. Tuli mieleen enoni joka sorsastamassa ollessaan odotti että parvi oli sopivassa kulmassa ja sai laukauksella eseamman linnun .. silloin joskus kun järvellä niitä sorsia oli ! '
Kauppareissullahan ostettiin vain suolaa, sokeria, kahvia ym.   
Se on ollu niinkun yhellä Kuopiossa vaekuttanneella puolalaesella muusikolla, kun se oli ollu käräjillä kahen silikkiuikun ampumisesta syytettynä:
"En ole niitä ampunut, ne olivat siellä sorsaparven sisällä"  :P

-pena-

Lokakuu 29, 2015, 15:03:01 ip
Vastaus #22

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Epäilet vahvasti Häyhää ja hänen taistelutovereitaan valehtelijoiksi?
Mistäköhän ansioista  ryssät lupasivat palkkion Simo Häyhästä?  Vai eikö siitäkään ole todisteita? :D

En minä sitä epäile. Sitä vuan tuumailen mitä voidaan pitää historiallisesti pätevänä todisteena ja mitä ei.

Eskelinen tuumasi, että paljon Häyhän tapoista on vain hänen omaa suullista sanomistaan.
Sinä sanoit, että Kollaassa kuoli 8000 venäläistä ja että kyllä niitä siellä joku siis tappoi ja annoit ymmärtää että sehän on tällä selvä että Häyhä pisti siellä paljon jengiä kylmäksi.

En tosiaan tällä pyri sanomaan Häyhää valehtelijaksi. En minä hänen rooliaan tapahtumissa epäile.

Sitä minä sen sijaan sanon, että vaikka Häyhä oli paikalla ja venäläisiä kuoli, ei vielä ole mikään osoitus siitä että hän olisi tappanut yhtäkään. Häyhän taitavuus on osoitettu, ei siinä mitään, mutta ne perusteet on muita kuin se, että hän oli paikalla silloin kun venäläisiä kuoli. Minun isosetäkin oli siellä, mutta ei se vielä kerro mitään siitä paljonko hänen tililleen tappoja tuli.

Lokakuu 29, 2015, 15:26:31 ip
Vastaus #23

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Martti, ei nämä sinun eikä minun eikä muidenkaan jutut täällä osoita että me ollaan niitä kirjoiteltu. Voi olla Vaikka Lilja Hyyppä-Tökkelön kirjoituksia. Ei se logiikka ihan noin mene kuitenkaan.. ;)

Lokakuu 29, 2015, 15:39:24 ip
Vastaus #24

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Minen sitä tiijä mikä on totta ja mikä lekentoo, kun en ollu ite paekalla. ::)

Vuan vaekee kae se on kenenkää muunkaa tarkkoja lukuja esittöö, jos Häyhä on kerta enimmäkseen kuleksinu itekseen, niinkun tuossakii saksalaeslehessä on väetetty.
http://yle.fi/uutiset/der_spiegel_kiinnostui_simo_hayhasta__ase_tappaa_pelko_halvaannuttaa/7661178
-pena-

Lokakuu 29, 2015, 15:50:43 ip
Vastaus #25

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Olisiko "Simuna" ihan ilman hyviä perusteluja saanut ylennyksen 28. elokuuta suoraan alikersantista vänrikiksi.Hänestä tehtiin myös nimitysesitys Mannerheim-ristin ritariksi vuonna 1941, esitys kuitenkin hylättiin. Hän myös sai Kollaan taistelijoiden kunniamerkin Kollaan ristin hopeisen version numero 4,Häyhälle myös myönnettiin 1. ja 2. luokan vapaudenmitalit.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Lokakuu 29, 2015, 16:03:31 ip
Vastaus #26

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Martti, ei nämä sinun eikä minun eikä muidenkaan jutut täällä osoita että me ollaan niitä kirjoiteltu. Voi olla Vaikka Lilja Hyyppä-Tökkelön kirjoituksia. Ei se logiikka ihan noin mene kuitenkaan.. ;)

Kyllä se vain niin on, että historiantutkimuksessa vaaditaan enemmän todistetta ansioille kuin se, että joku on ollut paikalla kun jotain on tapahtunut. Ja toki niitä parempia todisteita Häyhän toiminnasta onkin. En minä hänen taitojaan ole missään vaiheessa epäillyt. Tartuin niihin muutamaan lauseeseen, jotka eivät minusta olleet mitenkään riittäviä todistamaan että Häyhä on kunnostautunut Kollaan taistelussa.

Ja totta turiset siinä, että periaatteessa tätä kirjoittamaani juttua ei voi varmuudella sanoa minun kirjoittamakseni. Sitä voidaan kuitenkin pitää todennäköisimpänä vaihtoehtona. Kyllähän sitä sopii epäilläkin jos siltä tuntuu.

Lokakuu 29, 2015, 16:14:07 ip
Vastaus #27

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Ei Simo koskaan kehuskellu uhrien määrillä, itse uskon luvun 500 olevan lähinnä totuutta. Ei niin väliä kuoliko kaikki mutta sota loppui kyllä osuman saaneiden kohdalta, Simolle annettiin usein tehtäväksi poistaa venäläinen tarkka ampuja. Meni yksin ja palatessaan sanoi et vaara on poistettu, sillä sodasta ei tullut elämän tapaa kuten Lauri Törnille jolle kelpasi sota missäpäin mailmaa vaan ja ketä vastaan vaan. Aikansa legenda hänkin ja vaikka kuinka raakaa on heidänlaisiaan tarvitaan, ikävä kyllä. Mun paappa lääkintämiehenä neuloi meidän poikia kasaan jotta saatiin sairaalaan hoitoitoon, ei paljon sodasta puhunut, teki mitä piti.

Lokakuu 29, 2015, 16:22:02 ip
Vastaus #28

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Häyhälle myös myönnettiin 1. ja 2. luokan vapaudenmitalit.

Aeka monelle muullekkii nuita mitaleita on jaeltu, mitähän ne lienevät sitten tehneet?

Myönnetyt Vapaudenmitalit ja -ristit
Listasta mukana vain nauhassa rintaan kiinnitettävät Vapaudenristin kunniamerkit ja niiden jakomäärät eri sodissa.

v.1939-40                                       v.1941-45
Vm 1      11720                                                   70611
Vm 2      115842                                                239622
-pena-

Lokakuu 29, 2015, 16:23:27 ip
Vastaus #29

Petteri Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eppäilemättä jotain vahvistusta Häyhän suorittamille kaadoille on saatu myös venäläisten puolelta, joko vankien kertoman perusteella, tai sitten radiokuuntelun kautta. Tarkkaa lukua tietysti kukaan pystyy antamaan, mutta en epäile etteikö niitä olisi ollut paljon, kun se ryssien sodankäynti oli talvisodan aikaan kait muutenkin vielä aika avutonta.