Ulko- ja sisäyksikkö olivat yhteensä 8200 (Nibe F2040-12 ja VVM310). Hieman ylimitoitetut tosiaan laskennalliseen tarpeeseen nähden, mutta mieluummin näin. Ulkoyksikön saa erikseenkin, se on jotain 4500. Pelkän ulkoyksikön saa asennettua olemassaolevaa varaajaa tai vaikka öljykattilaa tms vesipyttyä lämmittämään, siihen asennukseen tarvii sitten vaan erillisen ohjausyksikön.
Tuossa mun sisäyksikössä on samassa paketissa lämminvesivaraaja, lämmityskierron puskurivaraaja, lisävastuspatteri, shuntit, kiertopumput, ulkoyksikön ja koko systeemin ohjaus anturituloineen ym, eli käytännössä koko järjestelmä tuli uutta. Talon lattiakiertoihin ym ei koskettu. Kondessiputki saattolämmityksellä ja ulkoyksikön tellinki olivat vielä vajaat 500 siihen päälle, aavistuksen korpesi kun ne ovat "pakolliset" mutta niiden hintoja ei yleensä näihin paketteihin laiteta. Eipä silti, tuskin olisin telinettä alkanut itse rakentamaan, ja kondenssiputken saattolämmitys on nyt sellainen yhteensopiva että ulkoyksikön "aivo" ohjaa sen päälle vain tarvittaessa. Ja olisi se jotain maksanut itsekin tehden.
Loppu sitten on lähinnä putkitarvikkeita, yllättävän kallista on kupari nykyään, ja putkimies puuhaili paikalla pari päivää (15h), siinä ehdittiin jo ilmata systeemiä ja käydä läpi laitteen toimintoja ja valikoita. Sähkäri oli paikalla vajaan päivän. Samalla kyllä tehtiin muitakin sähkö- ja putkijuttuja, kaikki aika ei mennyt tähän rojektiin. Ja saahan noista töistä vähennykset sitten ensi vuonna pois. Homma tehtiin tosiaan tuntitöinä, avaimet käteen-diilit olivat järjestään joitakin tonneja kalliimpia, ja niissäkin tosi tarkat urakkarajat eli näin jälkikäteenkin katsottuna niihinkin olisi pitänyt lisätöitä maksella.
Ittelleni jätin noi eristyshommat, eli olen solukumia asennellut putkien päälle. Ihan mukavaa terapia-askartelua se