Kirjoittaja Aihe: Maalämmöstä  (Luettu 23900 kertaa)

Lokakuu 16, 2015, 20:16:54 ip
Vastaus #45

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Huolto mies tulee, mulla on kolme tietokonetta ja yhdessä kaksi näyttöä. Ihan kädellä tuntee et lämpöä hönkii, eikä tuo printterikään kylmä ole. Pienistä virroista se lämpö tulee vai pyöriikö mun mittarit tyhjää. Voishan noita sammutella yöksi, usein vaan nousen yöllä selkä kivun takia ja surffailen tunnin. Kajarit suljen yöksi mut muut on päällä, ai mitäkö teen kolmella koneella. Vanha duuni painaa vielä niin kovaa päälle ettei ilman serveriä pärjää kun koneet domainissa.

En muista mikä se sun vanha duuni olikaan? Autojen korjaamiseeen liittyvää..
Kyllä ne vaan lämpii tehokkaammat koneet ainakin.
Mulla aikoinaan,hyvin kauan kauan sitten oli itte rakenneltu datski -nestejäähyinen 120mm flektillä syylarissa-tosi hiljainen laite kylläkin.
Siitä huomas että lämmintä se puhkuu tupaan vaimeasti.

Pumpun kuvassa on vielä protovaiheen letkut-vissiin mitä on kotoa löytynyt aina mehumaijasta alkaen  :)
Vuotta en muista mutta DNA oli vasta aloittamassa ja pääsin tutun naisen kautta pilottikäyttäjäksi.Aattelin vaan kun siinä näkyy olevan semmonen fanimerkki..

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2015, 20:30:32 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Lokakuu 16, 2015, 21:05:07 ip
Vastaus #46

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Vanha duuni oli vahtia Kemiran servereitä, no kasvoin siihen hommaan mikrotuesta ja sitten gurut lähti. Mullehan se paska sitten jäi, 20V olen elämästäni pilannut tietokoneiden ääressä, tana olisin voinut senkin aikaa kalastaa. Nyt kun viilenee sisko meinas panna keittiön Högforssiin tulet että sais kunnon lättyjä, meni ostamaan induktio hellan. No valurauta pannut sai heittää mäkeen, kaikki uusiksi. Osta uutta ja samalla kaikikki kattilat , paistin pannut. Ei ne toimi uudessa hellassa, katotaan lämpeekö mun pupu paisti uunissa.

Lokakuu 16, 2015, 21:21:58 ip
Vastaus #47

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Vanha duuni oli vahtia Kemiran servereitä, no kasvoin siihen hommaan mikrotuesta ja sitten gurut lähti. Mullehan se paska sitten jäi, 20V olen elämästäni pilannut tietokoneiden ääressä, tana olisin voinut senkin aikaa kalastaa. Nyt kun viilenee sisko meinas panna keittiön Högforssiin tulet että sais kunnon lättyjä, meni ostamaan induktio hellan. No valurauta pannut sai heittää mäkeen, kaikki uusiksi. Osta uutta ja samalla kaikikki kattilat , paistin pannut. Ei ne toimi uudessa hellassa, katotaan lämpeekö mun pupu paisti uunissa.

Täh  ???

Viilenee,puuhella-lättyjä  :P

Valurautapannu nimenomaan vaatii induktiolevyn ! Juuri alkuviikosta kokeilin ja ikinä ei oo se pannu niin nopiaan lämmenny.Norjalainen hyvä,paksu pannu.Induktio on lähes tunteeton pohjan paksuudelle.

Mulla on suuri osa kasareista ikivanhoja muttei näköjään kaikki tarpeeksi vanhoja-tai uusia.Nimittäin noi Hackmannin 10 litr. kattilathan ei lämpeä induktiolla kun liian puhdasta rosteria.Vasta uusimmissa(kaupan hyllyllä) on pohjaan upotettu  rautaa sen verta että toimii.
Alumiinipannut toimii osa,osa ei missä kupari tai alu sisus.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2015, 21:23:59 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Lokakuu 17, 2015, 10:07:33 ap
Vastaus #48

Harri Kauranen

• Vieras
Juur juttelin kaupalla yhden tutun kanssa.Hänellä nyt on ollut puolitoistavuotta maalaämpö.Talo on 144 neliöö lämmitettävää tilaa ja aiemmin oli kolmen motin varaaja yösähkössä.Säkkölasku talvella kuulemma liki viissataa,eikä hän edes lämmittänyt 22 neliön tallia.Nyt on tallikin ollu lämmin ja sähkölasku pyörii siinä 170-190 € kuukausi kesät talvet.Eli kuulemma suunnilleen sama,kuin aiemmin kesäaikaan pelkän käyttöveden lämmitys.Asennus oli maksanut alle kolmetoistatuhatta,eikä tarvinnut kuin sohvalla syleskellä kattoon.Siis nyt siinä on lämpö myös tallissa ja hyvin huolettomasti pelaa.Ainoo miinus kuulemma on jos on neljä henkeä saunassa samaan aikaan,meinaa lämmin vesi loppua kesken,mutta kolmelle kuulemma silti riittää hyvin.Meinaskin laittaa sähkövastuksen lisäksi siihen käyttövesipuolelle,että se lämpö nousis kymmenen viistoista astetta lämpimämmäksi.On paikka vastukselle,mutta sitä ei ole asennettu vielä.

Lokakuu 17, 2015, 10:36:52 ap
Vastaus #49

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Nää on kyllä huvittavia lukea ja kuulla nää ihmisten tarinat siitä kuinka monta euroa sähkö maksaa kuussa jne..
Mitenkään et pysty ainakaan vertailemaan-vai eikö lie ole tarkoituskaan.
Sähköenergianhinnoissa ja sopimusten sisällöissä nimittäin on niin suuri haitari ollut aina että vertailu pelkkien eurojen perusteella on mahdotonta.

Kyllä pelkän käyttöveden tuottoon ja taloussähköön kuluva KWh määrä(kesäajan kulutus) pitäisi normaalisti olla huomattavan paljon pienempi kuin talviajan kokonaiskulutus.
Vai onkohan vielä olemassa tasaerälaskutusta kuten ennenvanhaan oli joka yhtiössä..

Toki hyvin suuntaa antavaa on tieto että 500 euroa kuussa lämmitykseen 150 neliön talossa on paljon.
Mutta niinkuin aiemmin totesin-kallein tapa on melkein aina ollut lämmittää sähköllä vesikiertoista lämmitystä.Olkoon vaikka yösähkö.Onko sitten niin että näitä on rakenneltu öljykriisin aikaan?

Olen nähnyt 63A tulppasulakkeita omakotitalon vedenlämmittimessa(läpivirtausvastus+varaaja).
Onneksi tämmöinen systeemi on kuitenkin hyvin helppo päivittää muulle energiamuodolle.

Aikonaan huoltokeikkoihini kuului myös elektrodikattilan huolto.Kattilassa käytettiin suolavettä joka johtaa sähköä.Vesi siis keitettiin johtamalla virtaa kolmeen suureen elektrodiin.Suolaa piti aika ajoin lisätä-tai tarkalleen ottaen se oli kidesoodaa.
Ja kiertovesipumppujen liukulaakereiden kaukalot piti täyttää öljyllä-se oli mukavin osuus.
En millään muista tehoja enää mutta jotku isot kahvasulakkeethan ne oli..Oisko 2-4 sadan ampeerin välillä jotain ollu.
Boilerin kokoa en myöskään tiedä mutta ison huoneen se vei.Saattoi olla luokkaa parikymmentä kuutiota.Soodavesi siis johdettiin sinne melko paksuja putkia pitkin ja käyttövedelle oli oma kierukka.Ja soodavesi kiersi pattereissa.Korroosio tietysti aiheutti aikaa myöten vuotoja vaikka kyseessä oli ns. musta vesi,hapeton vesi.

Sähkö oli silloin vielä halpaa ja ydinvoima uutta.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 17, 2015, 10:39:30 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Lokakuu 19, 2015, 20:01:35 ip
Vastaus #50

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Niin kerkesin polveni rikkoa kuorma auto asentajana, ei ole ihmisen duunia mutta opin kyllä paljon..

Mutta tuo maalämpö on siskon mielestä ameriikkaa, ei ainakaan vielä mitään huolto/säätö hommia ole tarvinnut tehdä. Piha vielä kaivetaan auki ja talliin ja veistoluokkaan patterit. Kummityttö harkitsee samaa, on vesilämpö eli patterit pitäis vaihtaa. No rahahan se suurin este on, serkun naapurit kyllä poraa halvalla. Sillä on ankkalampi joten vedelle olis käyttöä. Pitää vaikka hivenen osallistua ku mulla on autotallissa paikka.