Minkämoinen talo sulla Harri on? Nykyinen öljynkulutus, onko patterit vai lattialämpö jne?
Nibe ainakin tarjoaa laskentapalvelua jossa neliöiden ja nykyisen kulutuksen ym juttujen perusteella lasketaan tarvittava pumpun teho. Meillä meni noin 9 kilowattiin, no pumppuvaihtoehdot oli 8 ja 12 joten isompaan päädyttiin. Pienempi olisi ollut vajaan tonnin halvempi, silläkin olisi varmaan pärjännyt mutta sähkövastukset olisi saanut ottaa peliin aiemmin. Saa sen nytkin säädettyä miten päin vaan, ajattelin että isommalla pumpulla ei tartte huudattaa täysillä, ja elinikä pitenee + hyötysuhde on parempi.
V-Ilpit tekee tosiaan lämpöä jonkinmoisella hyötysuhteella vielä -25:ssä, ja montako päivää on sellaista keliä tai kylmempää ollut teidän nurkilla yhteensä vaikka 5 viime vuoden aikana? Meillä ei kovin montaa. Maalämpöönhän pakkanen ei sillä lailla vaikuta, mutta se pitää sitten itse kunkin puntaroida paljonko sille asialle painoa laittaa. Mulla helpotti päätöstä sekin että maaperä ei ole otollinen porailuun, kallio on aika syvällä, ja tontti tällainen 1200m2 postimerkki mihin ei mitään maakeruuputkia mahdu hautailemaan.
Meilläkin avaimet käteen-tarjoukset huitelivat laitteistosta ja tarjoajasta riippuen 12-16 tonnin hujakoilla, otin sitten yhdestä firmasta laitteet+tarvikkeet ja putkimiehen tuntitöinä sekä sähkärin erikseen. Enempi joutui ja joutuu nyt perehtymään mutta muutaman tonnin säästän (toivottavasti) näin. Loppusumma ei ole ihan tarkkaan vielä selvillä, ja toisaalta noissa avaimet käteen-urakoissakin oli rajat aika tiukat joten jos ja kun "ylläreitä" olisi tullut niin lisämaksusta niitä olisi tehty tai odotutettu ukkoja omaan laskuun kun itse tai joku kolmas osapuoli olisi tehnyt. Nytkin esim vedettiin piuhat sisäanturille ja pääkeskukseen virtavahdit "samaan hintaan", noita töitä ei oltu mainittu missään noista kokonaispaketeista. Virtavahti on sellainen systeemi joka tarkkailee talon kokonaiskulutusta ja säätää pumpun ja vastusten toimintaa tarvittaessa pienemmälle jos sattuu olemaan vähän nirkoset pääsulakkeet (kuten mulla) ja vaikka 9kW:n kiuas ja pyykkikone päällä samaan aikaan kun vastusten pitäisi mennä päälle.