Kirjoittaja Aihe: Pönttöuuni  (Luettu 21876 kertaa)

Syyskuu 14, 2015, 20:09:03 ip
Luettu 21876 kertaa

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Ankaraa talvea pukkaa päälle, oiskohan suomessa vielä sellaista muuraria joka osaisi muurata perinteisen peltikuorisen lämmitysuunin, josko löytyy niin vinkatkaa yhteistietoja. T: Jorma

Syyskuu 14, 2015, 20:17:44 ip
Vastaus #1

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Soitapa Jani Häkkinen,Punkalaidun 0407331722.
Jani ja veljensä Mika(Pieksämäellä) tekevät pönttöuuneja.

Syyskuu 14, 2015, 20:20:13 ip
Vastaus #2

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tere!

Peltikuorisia pönttöuuneja löytyy myös uunikaupoista-muurarin saa samasta paikasta!

Kuukle neuvoo!

t. Markku

Syyskuu 14, 2015, 20:36:53 ip
Vastaus #3

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Tere!

Peltikuorisia pönttöuuneja löytyy myös uunikaupoista-muurarin saa samasta paikasta!

Kuukle neuvoo!

t. Markku
Terve! Olenhan minä niitä katsellut mutta ovat kyllä kaukana niistä perinteisistä uuneista, lämmön talteenotto on surkea, hurjimmissa laitoksissa jotain kevytsoravalua sisusta. T: Jorma

Syyskuu 14, 2015, 23:00:19 ip
Vastaus #4

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tere!

Kuukle neuvoo!

t. Markku
Terve! Olenhan minä niitä katsellut mutta ovat kyllä kaukana niistä perinteisistä uuneista, lämmön talteenotto on surkea, hurjimmissa laitoksissa jotain kevytsoravalua sisusta. T: Jorma

Niin on varmaan turhaa laittaa rahojaan niihin,eikö nekin maksa 2-4 tonnin hujakoilla korkeudesta riippuen,saahan sillä jo muurautettuakin hyvän matkaa oikeata uunia.
Yks kaveri sai muurarilta varaavan ison tiiliuunin pelkästään kilvettömän 3 pyöräsen IiSeen hinnalla teetettyä.Sama traikki mitä tarjosi mulle aikoinaan liki ilmatteeksi ja nyt sai arviolta päälle kahen tonnin uunin sillä.Siis euron.

Vaan tällä muurarillapa onkin siellä keittiön hella nyt vasta puolessa välissä eikä miestä ole enää pariin viikkoon näkynyt.Kuulemma niin hurahtanut moottoreihin(että ei johdu viinasta).Mutta kunhan kesämessut loppuu..

Syyskuu 14, 2015, 23:17:21 ip
Vastaus #5

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Jep. Näinkin voi käydä muurarien kanssa: Ongelmana on ettei enää löydy ainakaan täältä pohjoisesta uuni mestareita ovat majoittuneen tuonne palvelutaloihin tai siirtyneet muihin joukkoihin, nämä nuoremmat, ei niitä kiinosta tämmöiset uunijutut ne tilaa vain rakennus-sarjoja latovat kasaan ja hinta on kunnon muuratun uunin hinta 2500-3000€. Mutta kuulostellaan, toivossa on hyvä elää sanoi vanhapiikakin ;)

Syyskuu 15, 2015, 06:15:59 ap
Vastaus #6

Tuomas Korkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tahtoo nämä nyky rakentajat olla noiden kauppamiesten aivopesemiä niiden valmis uunien ja takkojen kanssa. Kehuvat maasta taivaisiin kuinka halpoja ovat ja varaavia. Vaikka oikiasti ovat paljon kalliimpia eivätkä varaa mitään. Valmis piiput ne vasta kalliita ovatkin ja eivät varaa senkään vertaa  ??? Isäukko noita perinteisiä muurauksia on jo 40 vuotta tehnyt ja sille taas taito periytyny papalta.

Syyskuu 15, 2015, 06:17:56 ap
Vastaus #7

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Mistä  meinasit peltiosat pönttöön saada? Muurari ei ehkä
ole peltihommiin halukas?,

PS. Mulla on aika hienot pönttöuunin valurautaluukut  joutilaana,jos sattuu puuttumaan...

t. Markku

Syyskuu 15, 2015, 07:03:54 ap
Vastaus #8

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Moi!

t. Markku

Kuoria onneksi sentään myydään vielä ja valinnanvaraakin on.Moni on jemmannut esim vintille,aikoinaan puretun uunin ja on halukas luopumaan rahaa vastaan.Hintaa voi kaikkineen tulla aina 500 euroon asti.Yleisin pyyntö lienee kuitenkin n. 100-150€.
Toki uusiakin saa..

Vaikkapa tuosta alkaen: http://www.ilmoitusopas.fi/koti/p%C3%B6ntt%C3%B6uunin-kuoret.html

Syyskuu 15, 2015, 07:23:47 ap
Vastaus #9

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

PS. Mulla on aika hienot pönttöuunin valurautaluukut  joutilaana,jos sattuu puuttumaan...

t. Markku

Kuten tuossa mainitsin,Häkkiset TEKEVÄT pönttöuuneja,myös pellit.

Syyskuu 15, 2015, 07:44:35 ap
Vastaus #10

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Morjensta,

Oulussa on Markkasen Reijo, joka tekkee uuneja ns. omasta päästä ja eikä tykkää ollenkaan nuista valamiista palapelleistä. Reijo on muurannut meille kaksi leivinuunia ja jäläki on kyllä siistä ja toiminta ripiää.

Sitäpä en tiiä, että onko erikoistunu nuihin pönttöuuneihin, mutta kannattahaan tuota kysyä. Ja jos ei ite niitä tee, niin varmaan ossaa sanua, että kuka niitä värkkäillee pohojosessa.
Kahden pytyn loukussa.

Syyskuu 15, 2015, 11:40:39 ap
Vastaus #11

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Moi!

t. Markku
Terve! Markku Pönttöuunin kuoret ja luukut on hankittu ja tiiliäkin saa paikkakunnalta,. mutta tekijä puuttuu.

Syyskuu 15, 2015, 16:09:57 ip
Vastaus #12

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Ootko Jorma ite kokkeillu että kuinka hyvä muurari oisit?

Minä oon. Oon toivottoman hias.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Syyskuu 15, 2015, 16:31:26 ip
Vastaus #13

Jaakko Latvanen

• Vieras
Onkos Jorman uunille paikka jo katottu lopullisesti vai pitäskös muurarin osata tehä sellanen paikkaansa hakeva?
jv

Syyskuu 15, 2015, 18:54:19 ip
Vastaus #14

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
On se ammattilaisen tekemä vaan hyvä, entisessä asunnossa oli ja kolme päivää oli lämmin. Saakeli ku oli makuu huoneessa niin sielä kuumuudessa voinut nukkua, olkkarissa oli hieno laatoitettu joka kylmeni ku tuli sammui.