Kirjoittaja Aihe: Pönttöuuni  (Luettu 21863 kertaa)

Syyskuu 15, 2015, 19:04:20 ip
Vastaus #15

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Ootko Jorma ite kokkeillu että kuinka hyvä muurari oisit?

Minä oon. Oon toivottoman hias.
Terve Timo! Minä olen varonut ryhtymästä sellaisiin töihin jota en osaa, tosin kyllä sen pönttöuunin rakenteen tiedän, mutta kyllä muurari täytyis löytyä ja kuunnollinen ammattimies, tämän nykyisen uunin noin 5vuotta sitten, muurata turautti mies jolla oli kyllä muurauskauha mutta ammattitaito oli vähän kyseenalainen.
T: Jorma

Syyskuu 15, 2015, 19:14:59 ip
Vastaus #16

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
On se monesti nuinki. Vaan kun vähillä rahhoillaan jottain koittaa saaha aikaseksi, niin monioita hommia tullee kokkeilluksi. :)

Tuo meiän pönttöuuni ei paitövei oo kovin hyvä lämmönpitäjä. Äkkiä se kyllä lämpiää, yhellä pesällisellä, mutta sillon viiskytluvulla kun se on tehty niin se on kuulema pakkasaikaan lämmitetty joka päivä. Lämmittäjä on noussu aamuyöllä laittelleen tulet että saa töihinlähtiissään pellit kiinni panna.

MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Syyskuu 15, 2015, 19:27:59 ip
Vastaus #17

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Vähän on mun silmään turhan solakka ei mahtuuko kunnon savukaasun kierto sissään, sehän sen lämmittää eikä suora torvi katolle.

Syyskuu 15, 2015, 19:37:25 ip
Vastaus #18

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Vähän on mun silmään turhan solakka ei mahtuuko kunnon savukaasun kierto sissään, sehän sen lämmittää eikä suora torvi katolle.

On siinä poskikanavat ja kierto niiden kautta alas mutta tarkoitus on lämmittääkkin jokapäivä talvella,riippuen ehkä kumminkin talosta ja säästä.
Minä oon lämmittäny mieluiten aamulla jos EI aikainen töihinlähtö,esim 6-7 aikaan.Luovuttaa sitten lämmön päivällä kun on kallis sähkö ja yöllä saa nukuttua kun ei ole liian kuuma.Ja illalla sitä ennen on vielä mukavan lämmin.
Mutta kun oli aikainen lähtö niin pakkohan se lämmitys oli jättää iltaan koska ei se nyt ihan tunnissa kahdessa valmistu.
Vaan käy se niinkin.

Syyskuu 15, 2015, 20:54:20 ip
Vastaus #19

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
No mulla oli sitten ylitehokas, oli ylhäällä kaksi luukkua säätöpellillä ja lämpöä tuli. Huomioikaa se että huonekorkeus oli 2,5M reilu.

Syyskuu 15, 2015, 21:51:14 ip
Vastaus #20

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juurikin tässä lämmittelen muutama vuosi sitten valmistunutta pönttöuunia. Tultiin juuri kotia turkista ja talossa 16 astetta lämmintä :)
Tosiaan noin 3 vuotta sitten tuli kanssa pönttöuunin kaipuu tuollaisen 80 lukusen paskan avotakan tilalle.
No sattu niin hyvin että vanha lapsuuden kaveri ammattimies (nuori nainen;) lupas sen tulla muuraamaan.
Silloin tutkin vähän hintoja ja taustoja jne. Ja voin kertoa tässä nyt vähän vertailun vuoksi omia kokemuksia hinnoista.

Muurarille maksoin mukisematta mitä pyysi. Muistaakseni 1000 euroa ellei vähän enemmän
Tuli toiselta paikkakunnalta ja aikaa meni joku 4 päivää.
Kuoret teetin ihan omien mittojen mukaan (muistaakseni) halkaisija 70cm ja korkeus 240cm.
Kyselin hintoja ja pajoilla ne makso yleensä 600 euroo ja siitä hlöspäin. Näinkin iso varmasti enemmän.
Sattui sitten löytymään "naapuriStA", eläkkeellä oleva peltiseppä joka teki kuoret 350.-, koosta viis.

Suuluukut tuli ostettua vanha navetta kaupasta (joka siis myy kaikkee ylihintaista kierrätyskamaa). Sopivalle halkaisijalle tarkoitetut luukut vain piti löytää heti eikä huomenna;). Itse kunnostin. Näissä voi säästää. Uudet nuohousluukut ym ostettiin.
Tiilet ja laastit , raudat sun muut maksoi varmaan jonkun 600-800. Muurattu saviuunilaastilla.
Eli jotain vähän yli kaksitonnia tuli maksamaan. Tästä muurarin työstä sai sitten vielä kotitalousvähennyksen. Eli jokusen satasen takaisinpäin.
Vähän joutu alussa säätää kun muutettiin samalla takka toiseen hormiin . Oli aikaisemmin samassa hormissa öljypannun kanssa joka kait ei oo kovin suositeltavaa tai edes laillista.
Tyytyväisiä ollaan oltu.
Pakkasilla pesä päivässä ja pysyy vuorokauden lämpimänä.

(Tämä esimerkki eteläsuomessa)

Syyskuu 15, 2015, 21:57:27 ip
Vastaus #21

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Tyytyväisiä ollaan oltu.
Pakkasilla pesä päivässä ja pysyy vuorokauden lämpimänä.

(Tämä esimerkki eteläsuomessa)

Minä olen asunut monissa taloissa ja uuneja on ollu monenlaisia,suurin osa varaavia takkoja.
Paras&mukavin on minusta pönttäri.Niin helppo ja nopea sytyttää ja pesällinen riittää vrk lämpimään.
Puunkulutus on todella pientä.Ja voi siinä paistaa vaikka makkarat,halstrata silakat ja on ollu joskus joku haudutettava uuniruokakin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2015, 21:59:10 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Syyskuu 16, 2015, 09:21:40 ap
Vastaus #22

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Seittemänkymmentä senttiä halakasija rinnankorkuselta ja korkeutta näky olevan n. 245cm. Hormiliitos on alapäässä. Tuo yläpäässä oleva kiertoräppänä on feikki. Ei siellä mittään kiertokanavoita oo.

Joo, se aika äkkiä alakaa anteleen lämpyä ja mitä enempi lämmittää niin sen enempi mennee makkarraa. On tuossa halstaroitu joku kerta muikkujaki. Ne ei niin oo lihottanu ku makkara. Ja kalia.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Syyskuu 16, 2015, 09:46:31 ap
Vastaus #23

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tuo yläpäässä oleva kiertoräppänä on feikki. Ei siellä mittään kiertokanavoita oo.

Yläpäässä on yleensä tupakkipelti,tupakkiräppänä.

Siis tuo pyöreä luukku.Aukeaa kiertämällä ja mahorkan sauhut imeytyy suoraan hormiin lämpimän uunin päältä.Vetää se toki kylmänäkin.Eli tarkoitettu huoneen tuuletukseen.

Kyllä tuli nousee ensin keskiosassa ylös jota ennen liekinkärki laantuu,sieltä palaa poskikanavia pitkin alas josta kootaan savuhormiin joka on uunin selässä.
Normaalin pönttöuunin ei kyllä pitäisi lämmitä juurikaan tuntuvasti ensimmäisen tunnin aikana..Pintalämmön voi saada jopa lähelle 70 astetta pellin sulkemisen jälkeen.
Tuo Timon toinen pelti on vain siksi että siinä on tuplapellit.Niiden väliin jää ilmapatja jotenka hormiin ei karkaa niin helposti lämpö kuin yhdellä pellillä.

Ja kalia tuppaa hiukka lihottamaan mutta toisinaan niin hyvää  :embarassed:  :D

Syyskuu 16, 2015, 11:06:00 ap
Vastaus #24

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tuossa vielä lyhyesti ja selkeästi kerrottu peltien ja tupakkiluukun tarkoitus ja toimintaperiaate:

Nimityksiä

Kruunuosa on uunin yläosissa oleva levennys.
    Jalkaosa on suuluukkujen alla oleva levennys.
    Varsiosa on venttiilin ja luukkujen välinen osa
    Suuluukut
    Tähtiventtiili, kierreventtiili on "propellimainen" venttiili ylhäällä keskellä, josta roikkuu pellinketju. Tämä venttiili sijaitsee kahden savupellin       välissä kun uuni on liitetty savuhormiin yläkautta. Venttiili on erittäin tehokas ilmanvaihtaja huonetilassa. Kun kummatkin pellit ovat kiinni ilmaventtiili on suljettu täysin. Kun ylempi avataan aukeaa kanava piipusta ulos, mutta alempi suljettuna oleva pelti pitää lämmön pönttöuunissa tallessa. Kun halutaan lisälämpöä huoneeseen nopeasti, suljetaan yläpelti ja avataan alapelti. Tällöin uuni puskee sisuksistaan kuumaa tai lämmintä ilmaa huonetilaan, mutta ymmärrettävästi jäähtyy nopeammin.
    Sulkupellit sulkevat hormin, yleensä kaksi. Niissä pelliohjaimet.
    Tuhkaluukku
    Eduspelti uunin edessä lattialla

Teksti on lainattu täältä:

http://wikikko.info/wiki/Uunit

Ja kuten Timo sanoi,joskus se vaan on "pakko" kokeilla itse.
Minäkin aikanaan kysyin muurareilta joutaisko joku..kun varaavasta takasta romahti alas suuri tulenkestävä laatta tulipesän katto ja savut tuli yllättäen tupaan.
Useampikin kivi oli myös löysällä yläosassa ja takaseinässä.Jo edelliset asukaat kertoi ettei osanneet käyttää takkaa ja heidän mielestään se savutti aluksi ainakin.Siinä oli lyhyt ja pitkä kierto ohjattuna kiertopellillä.Ilmeisesti kukaan ei muistanut kumminpäin se toimii.

Ammattimuurarilta(muurarikouluttaja) hain savilaastia joka sekin oli talvella ulkona räystään alla ja märkää mutta se ei menoa haittaa.
Uusin osan tulenkestävistä kivistä ja valtaosan kierrätin entisiä -ahtamalla itseni rintaa myöten uunin sisään ja roikkalampun valossa hartiat niin lysyssä kuin voi olla.Käytännössä uunin sydän tuli uusiksi ja lisäksi teräsrakentein varmistetuksi sydämen ulkopinnalta.

Muurari sanoi ettei pysty tekemään ilman ulkokuoren purkamista.No ihan tervejärkinen ei pystykkään.Pikkkusen hullu täytyy olla ja lisäksi persaukinen  ;)

Nykysin tuo takka on antiikkilaastilla rapattu samoin tiiliseinä.Ihan erinäköistä kuin 80 luvun tyyli  ;)

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2015, 11:17:41 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Syyskuu 16, 2015, 11:40:00 ap
Vastaus #25

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muutama vuosi sitten olin Saksassa eräässä uuni firmassa koulutuksessa ja siellä kertoivat uudesta keksinnöstä eli tähtiventtiili jonka avaamalla hillittiin liian kovaa vetoa. Naureskeltiin siinä muiden Suomalaisten ammattimiesten kanssa että ei ole ihan uusi keksintö kun on ollut meillä käytössä jo yli sata vuotta

Syyskuu 16, 2015, 12:06:38 ip
Vastaus #26

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä rappasin kerran tuon räppänän auki, kun se oli maalattu valakiaksi eikä ollu liikutettu vissiin ikinä. Ravoista näky vain muurilaastia. Ja toisekseen, tuonne peltien välliin ei oo pantu liitosta hormiin. Paikka olis ollu, eli pellissä kolo liitoskohassa. Alunperin tuo nurkimmainen hormi, elikkä tuo missä pellinvarret sukeltaa sisälle ois ollu vappaana alakerran ilimanvaihtua varten. Vaan liekkö ollu omatoimimuurari joka on päättäny, että ilimahormeja on tarpeeksi jos keittiössö on yks ja yläkerrassa yks. Loput hormeista on vissiin tarvinnu uuneille, joita on ollu alakerrassa kolome ja yläkerrassa ei yhttään. Sitten aikonaan kait kuuskytäluvun lopulla alakerran kamarista on purettu pönttöuuni pois ja sen tilalla on ollu kammiina. Kammiina on ollu myös yläkerrassa siinä hormissa, joka ois ollu tarkotettu alakerran ilimanvaihtoon. Näin minnon sen tulukinnu.

Tuo uunin peltipönttö saattaa olla tuotu tänne käytettynä, kö koko talo on tehty purkutavarasta. Tämän alakutekijä on kuulema ollu Oulunsalon Variakan Pömilä. Siltä se tuntuu joskus kyllä vieläki. :)

Syyskuu 16, 2015, 13:35:43 ip
Vastaus #27

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vai Pömilä  :) Nyt onkin paree palauttaa tuo vanha käytäntö korvata sukunimi talon nimellä...
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Syyskuu 16, 2015, 13:51:18 ip
Vastaus #28

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vai Pömilä  :) Nyt onkin paree palauttaa tuo vanha käytäntö korvata sukunimi talon nimellä...
Pömilä =kahvila,kuppila ,huonompi ravintola?????

Syyskuu 16, 2015, 17:11:57 ip
Vastaus #29

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tällane meillä. https://www.dropbox.com/s/h0r7vxagatap67b/photo%2016.9.2015%2017.02.02.jpg?dl=0
Tuossa lattiassa joutu vähän betonilla paikkaa ku oli parketissa edellisen takan muotoinen reikä. On vähän  jääny sen kipinäsuojan teettäminen.