Kuten kerroin, omakohtaista kokemusta on minulla vain piikeistä. Vierestä seurasin muutaman kaverin kisatouhua noilla viiskymppisillä, joskus osallistuin mekaanikon hommiin putsarin pesijänä ja pinnojen kiristäjänä. Ei niitä koneita kuitenkaan aukoa tarvinnut. Eli jotenkin vain oletin, että tuo vaihteisto olisi ollut tyypiltään sama. Piikkisessä laatikossa on ryhmäpyörä, eli toisen akselin rataspakka on samaa kappaletta. Toiseen akseliin on jyrsitty ura, missä tuo ristitappi liikkuu akselin suuntaisesti lukiten yhden rattaan kerrallaan akseliin. Ristitapin perusasetus piti ensin säätää kohdalleen, ja toisesta säädöstä säädettiin, kuinka pitkän liikkeen ristitappi kulkee kerran vaihdekepistä polkaistessa. Luultavasti suurimmat ongelmat esim. minun kohdallani johtuivat siitä, että ymmärrys ja sitkeys ei riittänyt asiaan paneutumiseen. Ja sitten pomppivalla rossipyörällä kun ilman kytkintä vaihtoi, oli vaihtoehtoina että vaihde ei ollut vaihtunut ollenkaan, oli vaihtunut toivotusti seuraavalle tai hypännyt yhdestä vaihteesta yli sitä seuraavalle. Siitä tuo nimitys "satavaihteinen sassi". Tälläinen muistijälki jäänyt tuosta piikkisestä, ja enhän minä taida olla viiskymppisen konetta edes nähnyt koskaan keskeltä aukaistuna.
jaakkovaakko