kaikkea nykyään seurataan
http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/404770/la+ryhdy+bulvaaniksi
Minulla poika pyörän haltijana, minä omistajana, vakuutus pojan nimissä, kummatkin ajaa. Onko pidettävä ajopäiväkirjaa, jotta pystytään selvittämään, kumpi on pääasiallinen käyttäjä? Jos ajaisin kolarin, jäisinkö korvauksitta ja poika saisi syytteen rekisterimerkintärikoksesta. Oikeastihan tässä on kyse siitä, että minun ei kannata enää ottaa uutta vakuutusta, vaan bonuksia kerätään yhteiskäytöllä jälkikasvulle.
Ajoneuvohan saa kuljettaa laillisesti, kun omistaa siihen käypäisen ajokortin. Vakuutusta ei tarvita. Eihän tuossa tapauksessa ole mitää laitonta, veronkiertoa tahi muuta. Haltijalla on nimissään vakuutus, maksoi sen sitten käytännössä kuka tahansa. Omistajaa, tai muuta yo. kriteerit täyttävää henkilöä, ei ole missään kielletty ajamasta toisen hallitsemalla ajoneuvolla, jos siihen vain lupa on saatu.
Artikkelin teksti tosin antaa ymmärtää, ettei tuo kovin suotavaa olisi. Mielenkiintoista olisi tietää, missä tapauksessa hyvikemaksu on määrätty.
"Maan tapana on ollut ottaa jälkeläisten vakuutuksia vanhempien nimiin. Ongelmaa ei ole silloin, kun ollaan samalla jääkaapilla. Rajanvetotapauksessa ollaan silloin, kun vanhempi omistaa ajoneuvon ja maksaa vakuutuksen, mutta autoa käyttää pääasiallisesti perheen aikuisikäinen lapsi opiskellessaan toisella paikkakunnalla.
– Liikennevakuutuskeskus kerää parhaillaan vakuutusyhtiöiltä tietoja linjavedon pohjaksi. Kyse on osaltaan myös siitä, kuka tai ketkä voidaan hyväksyä ajoneuvon haltijaksi. Olemme kehottaneet yhtiöitä perheiden osalta korostettuun huolellisuuteen, joskin selvissä tapauksissa määräämme hyvikemaksun normaalisti"
Boldaus minun: Rajanvetotapauksessa...autoa käyttää pääasiallisesti perheen ... opiskellessaan...
Yleensä henkilön nimiin rekisteröity autohan on merkattu olevan käytöltään "yksityiskäyttö". Jos omaisuus on omassa yksityiskäytössä, ei mikään instanssi voi määritellä mikä on käyttöä; tarkoitan sitä, että ajoneuvon käyttöä on myös monet muutkin asiat kuin pelkkä ajaminen sillä. Vaikka opiskeleva poikani esimerkiksi ajaisikin 99% kaikista 21000km/vuosi, ei voi sanoa hänen käyttönsä olevan pääasiallista.
Autoa(ni) voi käyttä moniin muihin puuhiin ajamisen lisäksi: puunaus, pesu, kiilloitus, purku, kasaus, tuunaus (keksi itse lisää verbejä). Yksityiskäytössä ei olla raportointivastuussa käytön tavasta mihinkään viranomaiseen auton käytön osalta, ei Trafiin, katsastus- eikä poliisiviranomaisiin, eikä vakuutushemmoihin. Kunhan lain edellyttämät vaateet täytetään.
Melko guru saisi ulkopuolisen instanssin olla, että näyttäisi, etten olisi omistajana autoni pääasiallinen käyttäjä vaikken ajaisi sillä metriäkään vuotuisesta ajomäärästä. Esim. 21tkm/vuosi 70km/h keskinopeudella tietää 300 tunnin käyttöä. Vuodessa on 8760 tuntia, joten jäljellä olevan 8460 tunnin osalta katsoisin tässä esimerkissä edustavani kuitenkin sitä pääasiallista käyttäjää.