Kirjoittaja Aihe: Ja kun moottoripyörät oli verolle pantava!  (Luettu 443565 kertaa)

Syyskuu 09, 2016, 10:33:24 ap
Vastaus #120

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Valmistelu vaiheessa pitää olla aktiivinen eikä valittaa ettei tiedetty kun päätös on tehty. Ja mitä tulee vmpk laisiin niin erittäin monella on pyöriä paljonkin jotka eivät ole museorekisterissä. Itselläkin 3

Syyskuu 09, 2016, 11:13:28 ap
Vastaus #121

Markku Pyörre

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei tuo laki tule kuitenkaan museoajoneuvoja koskemaan, joten ei VMPK:n tarvitse tässä mitenkään aktivoitua.
Missä on sanottu, ettei mahdollisesti koskisi museoajoneuvoja?

Tänään kysyin konttorilta rekisteröinnistä poistosta. Ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa jäljellä. Liikennekäytöstä poisto, tai rekisteristä poisto. Rekisteristä poisto vie pyörän paaliin.
Mitään poikkeusta ei ole projektikuntoisilla pyörillä enää.

Syyskuu 09, 2016, 12:40:59 ip
Vastaus #122

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös vmpk edusta yleensä veteraanimoottoripyöräilyä eikä ole vaan museorekisteröityille pyörille kerho. Kyllä päättäjille täytyisi järki saada ettei mene kilvettöminä romuihin tuhansia arvokkaita veteraanipyöriä
Kaikki vanha moottorikäyttöinen lähellä sydäntä, romustaja henkeen ja vereen

Syyskuu 09, 2016, 13:18:04 ip
Vastaus #123

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niitä kirjeitä lähetellessä kannattaa kuitenkin muistaa, että kansanedustaja on paljon enemmän huolissaan omista verottomista palkkioistaan, Pariisin ilmastosopimuksen ehtojen täyttämisestä ja liikenneturvallisuuden nollatoleransseista kuin jostakin persaukisesta motoristireppanasta  :P.

Syyskuu 09, 2016, 13:23:10 ip
Vastaus #124

mika uusitalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei Pentti, käsittääkseni tämä ei ole VeteraaniMUSEOpyörä klubi.Ja toki aktivoitua ei kannata kun eihän nää mua koske, muista nii väliä.

Syyskuu 09, 2016, 15:45:25 ip
Vastaus #125

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei tuo laki tule kuitenkaan museoajoneuvoja koskemaan, joten ei VMPK:n tarvitse tässä mitenkään aktivoitua. MMAF järkkää asian tiimoilta jonniinnäköisen mielenilmauksen eduskuntatalon eteen. Muutkin kuin hallituskoalition kansanedustajat pelästyvät pitkäpartaisia miehiä jylisevine pyörineen. Pitemmittä puheitta laki nuijitaan läpi. Kahvilassa yli puoluerajojen kehutaan toisiaan asioiden kuntoonsaattamisesta  :P.

Tuo on aika lyhytnäköistä ja itsekästä ajattelua, jos VMPK päättäisi ajatella noin.
Moottoripyöräily on harrastus ja jos siihen halutaan vaikuttaa, niin kaikkien on osallistuttava, myös VMPK:n

Jos VMPK yhdistyksenä ilmoittaa, että ei koske meitä, niin ainakin minä eroan VMPK:stä ja sen alajaostosta.

Vielä kerran lainaus Trafin sivuilta:
Kun romudirektiivin soveltamisalaan kuulumaton ajoneuvo, kuten kuorma- ja linja-auto, mopo, moottoripyörä, mönkijä, traktori, työkone tai moottorikelkka, toimitetaan Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteeseen, hoitaa vastaanottopiste lopullisen rekisteristä poiston. Jos ajoneuvo romutetaan muulla tavalla kuin Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteessä, voi ajoneuvon omistaja lähettää Trafin kirjaamoon luotettavan kirjallisen selvityksen ajoneuvon tuhoutumisesta tai romuttamisesta. Selvitykseen tulee omistajan allekirjoituksen lisäksi kahden todistajan allekirjoitukset ja nimenselvennykset sekä osoitteet ja syntymäajat. Selvityksen liitteenä on oltava tuhoamisesta vastanneen tahon todistus tai muu vastaava selvitys, josta ajoneuvon romuttuminen selviää. Luotettavan selvityksen perusteella Trafi voi poistaa romudirektiivin soveltamisalaan kuulumattoman ajoneuvon lopullisesti ajoneuvoliikennerekisteristä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 09, 2016, 17:16:49 ip
Vastaus #126

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
niin ja jos vaikka onnistuisikin harhauttamaan ja pyörä olisi piilossa jäljellä ei sitä saa koskaan enään kilpiin

meitä on kusetettu oikeen kunnolla, jotenkin kun tuli toi mp liikenteestä poisto vaikka oli seisonta vakuutuskin aattelin että mitä niillä on mielessä harmi että olin oikeassa

Syyskuu 10, 2016, 09:12:11 ap
Vastaus #127

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minusta on nyt oikea aika saattaa päättäjille tietoon erivä mielipiteemme verosta. Sitten kun joku päätös on tehty lopullisesti niin sen muuttaminen on paljon vaikeampaa kuin suunnitelman tarkastaminen tässä vaiheessa. On täysin väärin verottaa omistamisesta pyörien kohdalla. Jollain on 30.000€ kallis pyörä ja minulla yli 10 pyörää jotka ovat saatu miltei lahjoituksena kunnostettavaksi. Näistä miltei kaikki on ollut käytöstä pois vuosia museoihin. Näiden itäpyörien rahallinen arvo on alkuperäiskuntoisena joku sata euroa kappale, yhteishinta ehkä 6000€. Päättäjät eivät osaa ajatella asiaa tältä kannalta jos sitä ei niille selvästi tuoda julki.Mitenkä käy museoiden kun pyöristä joutuu omistajat maksamaan, että ihmiset saa käydä niitä katselemassa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2016, 09:55:07 ap kirjoittanut matti yli-ketola »
Kaikki vanha moottorikäyttöinen lähellä sydäntä, romustaja henkeen ja vereen

Syyskuu 10, 2016, 09:57:36 ap
Vastaus #128

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize
Tervehdys!

Väliaikatietona:
Olen ollut yhteydessä VMPK ry:n puheenjohtajana valtiovarainministeriön valmistevero-osastoon ja siellä valmistelevaan virkamieheen puhelimitse sekä sähköpostitse. Lausuntopyyntö tulee kierrokselle todennäköisesti ensi vuoden talvi-keväällä. Olen pyytänyt heitä huomioimaan yhdistyksemme kun lausuntoja pyydetään. VMPK ry tulee antamaan asiasta lausunnon aikanaan. Asia siis etenee.
Keskustelu asiasta jatkukoon.
BSA "Buzy Beeza"

Syyskuu 10, 2016, 12:44:28 ip
Vastaus #129

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
siellä on takana kun se matkailuautojen käyttömaksu rahankeräys epäonnistui kun porukat rupesi pistää vehkeitään liikennekäytöstä poistoon, viikkokin samalla leirintäalueella niin kannattaa

jos toi laki menee läpi niin eiköhän kerätä kaikki "turhat" mopot ja viedä ne muutama kymmenen tuhatta yksilöä sepeliautojen lavoilla helsinkiin ja kipata eduskuntatalon portaille eiköhän niistä sitten saa romutustodistukset

Syyskuu 10, 2016, 13:50:18 ip
Vastaus #130

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kymmenkunta ministeriä sai hyvin asiallisen ja perustellun viestin tätä veroa kohtaan, sanoin ettei sairaseläkeläisellä ole varaa moisiin kun ette ole nostaneet eläkkeitä niin ajaudumme tilanteeseen etten kykene niitä maksamaan. Mun lelujen olemassaolo ei kuulu vaimoni vastuulle, sanoin tilanteen muuttuvan jos pääsen kipupolin kautta kuntoutukseen. Ei pappi aikoinaan sanonut että vaimon pitää maksaa mun kulut.

Kerron jos joku edes vastaa mitä epäilen.

Syyskuu 10, 2016, 13:51:00 ip
Vastaus #131

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos mp- ja autokauppojen ei tarvitsisi maksaa samalla tavalla käyttömaksuja sun muita, pitäisiköhän VMPK:n perustaa "T:mi Rummukaisen MP ja ja laatuauto", jonka nimiin voisi siirtää säilyttämisen arvoiset rojektit ikään kuin reservaattiin? Toiminimellä voisi olla sivutoimipisteitä ja myyntiedustajia ympäri Suomea. Varastoa ja henkilöstöä olisi ihan saakelisti mutta liikevaihtoa tai kustannuksia ei yhtään, ois siinä tilintarkastajalla ihmettelemistä.

Uskoisin että kansalaiset keksii tähänkin ropleemiin jonkun maksunkiertokonstin, suomalaiset on siinä hyviä. (Vrt. suksiboksifarmarit yms.)  :police:   8)   :police:

Syyskuu 10, 2016, 14:07:02 ip
Vastaus #132

Lasse Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muistatte varmaan Toyota "timangin" kuinka markkinoitiin moottoripyörän tilalle. Valtiovalta nosti pian lava-autojen mittoja. Nyt jo mainostetaan traktorimönkijöitä mopoautojen korvaajiksi, etuna T kortti. Ei ajo-opetusta kirjallinen koe riittää. Halvemmat vakuutukset, varmaan nousee jos vahingot yleistyvät. Mopoautoille tulossa myös vero, traktorimönkijöille ei. Tällä hetkellä halvin traktorimönkijä maksaa noin 3500€.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2016, 14:18:46 ip kirjoittanut Lasse Nieminen »

Syyskuu 10, 2016, 15:10:04 ip
Vastaus #133

Jani Erola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Norton Big Four 1950 & Commando 961 Cafe Racer
Minulla on vanha klassikkorekisterissä oleva mahonkivene. Jossa toimimaton moottori eikä ole järvelle päästy kolmeen kesään. Museo ja uudempi pyörä. Näille nyt sitten on verot tulossa. Mutta mitenkäs tuo Sthilin moottorisaha, polttomoottori trimmeri ja ruohonleikkuri? Jotta verokohtelu olisi tasapuolista niin kyllähän näitäkin pitäisi verottaa.
Minä olen päättänyt että jos ja kun verolaput postilaatikkoon tipahtaa niin videoin niiden polttamisen ja pistän videon yleiseen jakoon. Riittävän moni kun tekis saman niin valtion johdon olisi pakko tarkistaa politiikkaansa. Me ollaan niin syvällä suossa että sieltä ei nousta ainakaan veroja nostamalla.

T:Jani Erola

Syyskuu 10, 2016, 15:27:46 ip
Vastaus #134

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mä en muuten ymmärrä miten veneiden veronmaksut valvotaan, mulle valitettiin ettei rekisteri näy tumman harmaalla maalatusta laidasta ja siinä tarrat. Kiinnihän ne ei saa ja pikku viikarista lähtien koluttu kaikki kiviset paikat joista eivät varmasti uskalla ajaa, soon tunti niin olen Uumajassa oluella.