Kirjoittaja Aihe: Ja kun moottoripyörät oli verolle pantava!  (Luettu 443083 kertaa)

Syyskuu 07, 2016, 15:34:30 ip
Vastaus #90

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaikkapa niistä rahoista jotka jäävät eläkevakuutusyhtiöihin kun vakuutettu kuolee ennenkuin on ehtinyt edes eläkkeelle. Mihin ne työuran eläkerahat katoavat?
  Minulla on viisi vanhempaa pyörää kilvissä. Mitä luulette, maksanko niistä kaikista käyttömaksua, osasta on maksettu jo ostaessa 70% vero?
Mun eläke on niin pieni että minulla ei ole varaa maksaa 500-1000 euroa ylimääräistä. Tämäkin pöhöttynyt hillotolppa joka puhuu juppiskoottereista voi tulla katsomaan niitä parin tonnin aarteita. Olihan se varmaan itse maksanut sen Rion matkansakin, juoksi varmaan maratonin siellä.
  Valtio on suurin rosvo tässä maassa, se vie yli puolet tuloistasi teet niin tai näin.   :embarassed:

Suurinpiirtein sama tilanne. Mulla seitsemän pyörää rekisterissä. Kuukauden eläketulot.

Syyskuu 07, 2016, 15:59:08 ip
Vastaus #91

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Ottihan ne veneistä pois polttoöljyllä ajon, mulla oli silloin matkavene ja kutosperkinsi. Tankit 400L, oli sekin juhlaa tankata veneaseman hinnoilla. Valtiosta on tullut ahne, ei ole ihme että aseita kerätään sulattamoon kun kansa voi vielä nousta kapinaan. Lyödäänkö vetoa ettei jää kertaveroksi, iltasanomissahan oli juttu moottoripyöristä 100-300€ ja tehokkaissa jopa yli. Vihreiden mielestä turhia koneita kun metron kuukausilippu on niin halpa.

Syyskuu 07, 2016, 19:22:02 ip
Vastaus #92

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tätä tulevaa rahastus veroa maksetaan niin kauan kuin bensaa myydään ja mootoripyöriä on.
Se tulee nousemaan joka vuosi 5-10% jos edes riittää.
Seuraavaksi tulee lähivuosina katsastus ???
Milloin määrätään 100hv enimmäis tehoksi?
Eräs poliisi jo on vaatinut/ehdottanut pakkoa MP varusteille. Eli E-hyväksytyn kypärän lisäksi:
Ajopuku,kengät,hanskat. Miten niitä E-hyväksyttyjä suojia sitten puvun sisältä valvottaisiin??

Terveisiä eduskunnalle...

https://www.youtube.com/watch?v=tJMEJgl9SNo

tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Syyskuu 07, 2016, 20:12:20 ip
Vastaus #93

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itsellä CZ 250 johon on tilattu alkuperäiset kilvet ja on Suomi pyörä. Pitäisi katsastaa ja kilvet on konttorilla. Tympii koko homma jos keväällä täytyy viedä kilvet konttorilla. Nyt 12 pyörää rekisterissä joten monet kilvet lähtee jos ei järkeä veroon löydy.
Kaikki vanha moottorikäyttöinen lähellä sydäntä, romustaja henkeen ja vereen

Syyskuu 07, 2016, 20:36:42 ip
Vastaus #94

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Itse oon tyytynyt nykyään enää yhteen mp:n. Enkä aio enää pitääkään kuin yhtä mp:tä kerrallaan. Noita harrastepäristimiä näyttää olevan jo muutenkin ihan riittävästi pihassa, muiden harrastusten lisäksi. Ei näytä löytyvän aikaa oikein muutenkaan, ylipäätään millekään harrastuksille. Aina olis muka jotakin muuta.  >:(
 Tulevan viikonlopun meinasin pyhittää täysin kalastukseen. Ja jos loppu syksyllä aikaa löytyy, niin meinasin lähteä vaeltamaan. Karhunkierrokselle tms... lataamaan vähän akkuja.

Syyskuu 07, 2016, 21:36:31 ip
Vastaus #95

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itsellä CZ 250 johon on tilattu alkuperäiset kilvet ja on Suomi pyörä. Pitäisi katsastaa ja kilvet on konttorilla. Tympii koko homma jos keväällä täytyy viedä kilvet konttorilla. Nyt 12 pyörää rekisterissä joten monet kilvet lähtee jos ei järkeä veroon löydy.

Toivotaan että, jos on pakko kerran vero lisätä tähänkin MP:n käytöön/omistamiseen,olisi kuten autoilla. Maksat vain kun on liikennekäytössä.
Seisottaminen/liikennekäytöstäpoisto poistaisi veron maksu velvollisuuden,,,mutta tuskin tuohon kansasta vierautuneeseen humanoidi laumaan järki tehoaa.
MR-pyörät täytyisi kuulua ehdottomasti tuon veron ulkopuolelle... kuten MR-autot.

Lisää terveisiä ministeriöön...

https://www.youtube.com/watch?v=OoXrN3wtiUQ

Syyskuu 07, 2016, 21:45:19 ip
Vastaus #96

Markku Pyörre

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saako kilpiä edes vietyä takaisin?
Trafin sivuilta löytyy nykyisin vain tilapäinen poisto ja lopullinen poisto.
Tilapäinen liikennekäytöstä poisto ei näillä näkymin katkaisisi verotusta ja lopullinen poisto olisi romutustodistus. Ajoneuvo poistuisi siis ikiajoiksi liikenteestä kun kilvet palautettaisiin.

Syyskuu 07, 2016, 22:05:37 ip
Vastaus #97

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Luulisi onnistuvan. Vien ainakin itte 1-2 pyörän kilvet konttorille.
Kirjotan vaikka todistuksen että mäntä lensi kiertoradalle...
Ei ajossa vuosiin,kunnostus kestää vuosia sekä rahaa jota ei ole.

Miten te jotka olette poistaneet pyörän rekisteristä?

Tässä tuleekin vakuutuksien suhteen joissain tapauksissa ongelma.
Poistin kelkan tänä vuonna vakuutuksista.
Ainakin Tapiolassa liikenteestä poisto ei katkaise liikennevakuutusta? Ainoa keino on sanoa koko vakuutus irti.
Sanoin sen irti. OK. Kelkka on siis ilman varkaus/palovakuutusta vuokra tallissa. Kilvet ovat kyllä paikoillaan.

Pyörien suhteen käytäntö toki eroaa varmasti.

Kyllä korpeaa taas pakkovero,tähänkin harrastukseen,no jonkunhan se on elätettävä tuo matu vyöry jotka tulevat
elämään tänne kaus pohjolaan Suomalaisten Veronmaksajien rahoilla... Perkeles....

Syyskuu 07, 2016, 22:39:10 ip
Vastaus #98

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Trafi sanoo tämmöistä:
Romudirektiivin ulkopuolisen ajoneuvon lopullinen poisto

Kun romudirektiivin soveltamisalaan kuulumaton ajoneuvo, kuten kuorma- ja linja-auto, mopo, moottoripyörä, mönkijä, traktori, työkone tai moottorikelkka, toimitetaan Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteeseen, hoitaa vastaanottopiste lopullisen rekisteristä poiston. Jos ajoneuvo romutetaan muulla tavalla kuin Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteessä, voi ajoneuvon omistaja lähettää Trafin kirjaamoon luotettavan kirjallisen selvityksen ajoneuvon tuhoutumisesta tai romuttamisesta. Selvitykseen tulee omistajan allekirjoituksen lisäksi kahden todistajan allekirjoitukset ja nimenselvennykset sekä osoitteet ja syntymäajat. Selvityksen liitteenä on oltava tuhoamisesta vastanneen tahon todistus tai muu vastaava selvitys, josta ajoneuvon romuttuminen selviää. Luotettavan selvityksen perusteella Trafi voi poistaa romudirektiivin soveltamisalaan kuulumattoman ajoneuvon lopullisesti ajoneuvoliikennerekisteristä.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvon_romutus_ja_lopullinen_poisto
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 07, 2016, 22:44:25 ip
Vastaus #99

Markku Pyörre

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Luulisi onnistuvan. Vien ainakin itte 1-2 pyörän kilvet konttorille.
Kirjotan vaikka todistuksen että mäntä lensi kiertoradalle...
Ei ajossa vuosiin,kunnostus kestää vuosia sekä rahaa jota ei ole.
Tämä mahdollisuus oli silloin, kun ei ollut vielä liikennekäytöstä poistoa.
Miten mahtaa olla nyt? Todetaanko vain, että otat liikennekäytöstä poiston käyttöön, kunnes uusi mäntä löytyy.
Pitänee tarkistaa, kun tulee konttorilla pistäydyttyä.

Syyskuu 08, 2016, 07:29:07 ap
Vastaus #100

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ymmärtääkseni laki on nyt sellainen, että on vain kaksi vaihtoehtoa, liikennekäytöstäpoisto ja lopullinen poisto. Tuo jälkimmäinen tarkoittaa käytännössä romutusta, eli sen tehtyään ajoneuvoa ei saa enää rekisteriin, se on pelkkä osakasa. Liikennekäytöstäpoisto on väliaikainen poisto, eikä siihen tarvita erityistä syytä. Sen voi tehdä itsekin netissä ja maksaa 6€. Ongelmaksi muodostuu se, että poisto ei näillä näkymin katkaise tulevaa verovelvollisuutta. Eli tallissa seisottaminenkin maksaa vuosittain sen arvioidun 100-300€.

Syyskuu 08, 2016, 07:33:28 ap
Vastaus #101

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Valtiovalta on viisas ja ovela.Jos se määräisi ajoneuvoveron pyörille samanlaisena kuin autoille (senttiä/pv) ,niin sehän ei saisi kuin noin 0.4-kertaisen verokertymän sillä eihän veneillä ja moottoripyörillä ajeta talvella.samoin kelkoilla kesällä. Mutta kun lätkäistään könttäsumma niin se on siinä kuin se paha Junttilan tuvan seinässä.Että repikää siitä.

Syyskuu 08, 2016, 07:48:36 ap
Vastaus #102

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Tuo venehomma askarruttaa, en ikinä olisi hankkinut Buster XXL ja 115Hp (shipattu 130 Hp peliä. Mulle riittäisi XL ja 60-70 Hp peli ihan hyvin, tuli vaan matkaveneen vaihdossa ja on pressuineen + navikaattori ja kaksitaajuus kaiulla liian arvokas antaa lähes ilman vaihdossa pienempään. Olen sitä hiljaisessa myynnissä pitänyt pari vuotta ja hintatarjouksista on puuttunut 7-8 tuhatta, ei raaski. Noita pienempiä löytyy paljon, mittarissa nyt 200 tuntia joten Honda on vasta sisään ajettu.

Syyskuu 08, 2016, 07:52:02 ap
Vastaus #103

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän siinä jokin käyttöön liittyvä helpotus täytyisi olla...kuinka paljon on liikkeitä joilla on reilut sata motukkaa/venetä tms. myyntivarastossa ? pitäisikö niiistä kilvellisistä rekisteröidyistä kaikista maksaa veroa/tai romuttaa..??
Onhan autoliikkeilläkin erikoisvapaus.Kijoitetaan lappu siksi aikaa kun esim. käyt koeajolla.Muulloin verosta vapaa??Ajopäiväkirja oltava tässä ajettavassa autossa jolla Trafi voi valvoa että lakia ei rikota.

Syyskuu 08, 2016, 08:14:36 ap
Vastaus #104

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Autoliikkeitä ei tähän kannata sekoittaa, niille varmasti hoituu erivapaudet. Käytäntö lienee jo nyt se, että ovat liikennekäytöstä poistettuja ja myyntivarastossa. Lakiin ei siis tarvitse kirjata muuta kuin, että ei koske myyntivarastossa olevia. Ongelma on siis tavallisten käyttäjien kanssa.
Veneillähän ei ole ollenkaan liikennekäytöstäpoistoa käytettävissä, eli veneilijät joutuvat maksamaan verot aina kun vene on nimissä. Moottoripyörillä ja autoilla on liikennekäytöstäpoisto, mutta verovelvollisuus ei koske autoja poiston ajalta. Tuleva laki asettaa harrastajakunnat varsin eriarvoiseen asemaan. Se talvikauden ajamattomuus ei tässä ole se ongelma vaan se, ettei verotus mene käytön mukaan. Veroa ei pitäisi periä silloin, jos kalusto seisoo koko kauden käyttämättömänä.