Kirjoittaja Aihe: Oikeus päivärahaan  (Luettu 8962 kertaa)

Huhtikuu 11, 2015, 07:11:27 ap
Luettu 8962 kertaa

Harri Kauranen

• Vieras
No nyt kävi näin.Sain uuden työkohteen ja mulla ois sinne matkaa 94 km.Toi mun gepsi ilmottaa,että mulla menee aikaa siihen tunti ja kaksikymmentä minuuttia.No sehän tarkottaa,että työpäivästä tulee reilusti yli kymmentuntinen,varsinkin kun on vielä ruokatunti vieraalla paikkakunnalla.Täähän ei oo mikään lakijuttu,mutta liitot kyllä muistaakseni on sopinu,että matkaa on yli kolmekymmentä kilometriä ja aika yli kymmenen tuntia,kuuluu täyspäiväraha.Kyllähän matka-aikakin lasketaan.Sitten tietysti kilometrikorvaus ja nehän tekis yhdessä jo aika paljon per kuukausi.Eli kummosia on kokemukset,meneekö läpi vai ei.

Huhtikuu 11, 2015, 07:43:18 ap
Vastaus #1

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
No missäs sun työhönottopaikka on,sieltähän ne kilsat tietysti lasketaan eikä kotoa,mutta niinhän meinasitkin?
Itse en ole päivärahoilla ollu ainakaan 20 vuoteen joten olen huono muistamaan sääntöjä.Oisko ollu 50km minimi oltava jne..
sopimuskirjakin nyt hukassa jossakin lienee hän..tai jaa,löyty tosta laatikosta 2010 päättynyt Talotekniikan TESsi  :)
Oon ollu kiinteistönhoitoalalla sen jälkeen ja neuvovat kattomaan netistä TESsin ensitöikseen-on se semmosta nykysin..huohh.

Huhtikuu 11, 2015, 07:46:10 ap
Vastaus #2

Harri Kauranen

• Vieras
No firmaan tulis taas matkaa 138 kilsaa ja sitäkään ei paraskaan kuski tunnissa päästele rajoitusten mukaan.

Huhtikuu 11, 2015, 08:01:37 ap
Vastaus #3

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
No firmaan tulis taas matkaa 138 kilsaa ja sitäkään ei paraskaan kuski tunnissa päästele rajoitusten mukaan.

No sit se on ihan selvä keissi.
Mulla on aamiasien laitto pahasti kesken ym mut skannasin nopeaan ton sivun niin katteleppa sitä ensin :)

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2015, 08:12:33 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Huhtikuu 11, 2015, 08:43:47 ap
Vastaus #4

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Asia riippuu siitä mitä työehtosopimusta työssäsi noudatetaan, ja ne eroaa paljonkin toisistaan. Ei voi suoraan sanoa että asia on noin tai näin.

Huhtikuu 11, 2015, 08:50:35 ap
Vastaus #5

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Se riippuu hyvinkin pitkälti siitä, että mikä TES työpaikalla on käytössä. Työehtosopimuksia on varmaan satoja erilaisia ja kaikissa on omat kommervenkkinsä. Omallakin liitolla on käytössä 49 erilaista työehtosopimusta, joista yksi on mulle tuttu.

Jos työnantaja ilmoittaa, että meillä ei ole mikään TES käytössä, niin silloin voi tuumata, että mennäänpä sitten verohallinnon päätöksen mukaan, sillä...

11 §

Päivärahan suorittaminen edellyttää, että erityinen työntekemispaikka on 15 yli kilometrin etäisyydellä joko palkansaajan varsinaisesta työpaikasta tai asunnosta, riippuen siitä, kummasta matka on tehty. Erityisen työntekemispaikan on lisäksi oltava yli 5 kilometrin etäisyydellä sekä varsinaisesta työpaikasta että asunnosta.

http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_paatokset/Verohallinnon_paatos_verovapaista_matkak(35223)#kotimaanpaivarahat

Tuosta verohallinnon päätöksestä täytyy huomioida, että se ei velvoita maksamaa, vaan ainoastaan antaa mahdollisuuden maksaa matkakulut verottomana, jos nuo ehdot täyttyvät.

Tämän lisäksi työpaikalla voi vielä olla käytössä paikallisia sopimuksia, joissa asiat on sovittu erilailla, kuin TES:ssä.
Kahden pytyn loukussa.

Huhtikuu 11, 2015, 08:55:30 ap
Vastaus #6

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
No,Harrin tapauksessa matka ei ole ratkaiseva vaan kohteessa lusittu aika,ja jääkö yöks vai tuleeko himaan välillä.
Eikä näit TESsejä nyt mitään satoja ole.SAK aloilla pääosin samat säännöt kaikilla,se nyt riittänee alkuun-näin viikonloppuna  :)

Huhtikuu 11, 2015, 09:11:25 ap
Vastaus #7

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Kyllä niillä kilometreilläkin on väliä. Nyt työntekopaikka on lähempänä (94 km) kotoa, kuin työpaikka (138 km), niin sopivasti tulkiten Harrille ei kuulu kilometrikorvauksia, eikä päivärahoja. Vaan, kuten tässä on jo todettu, niin kaikki riippuu nyt siitä tulkittavasta työehtosopimuksesta.

SAK:lla näyttää muuten olevan 20 työehtosopimusta...
Kahden pytyn loukussa.

Huhtikuu 11, 2015, 12:04:26 ip
Vastaus #8

Erkki Korpela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolta kun alkaa lukea niin löytyy ihan oikea ajantasainen tieto: http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Kilometrikorvaus_ja_paivaraha (jaa, johan Ossi olikin laittanut linkin Verohallinnon päätökseen).

Jos olet toiminimiyrittäjä, et voi nostaa päivärahaa, mutta voit tehdä vastaavan suuruisen lisävähennyksen verotuksessa. Kyl maar sulla kirjanpitäjä on? Hänen pitäisi nämä asiat tietää ihan työnsä puolesta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2015, 12:06:24 ip kirjoittanut Erkki Korpela »

Huhtikuu 12, 2015, 06:01:09 ap
Vastaus #9

Markku Hakola

• Vieras
.....................SAK:lla näyttää muuten olevan 20 työehtosopimusta...

Mikä kylläkin ihmetyttää, ettei ylsisiä ja jokaista koskevaa osiota ole laadittu samansisältöiseksi.

Samalla työpaikalla saattaa käydä niin,että samaa tyätä tekeviäkoskee eri sopimukset, mikä taasentekee sen, että
porukkaa tulee kohdella eri tavalla, niin matkakulujen, kuin muiden juttujen osalta.
Sitten on tietty vielä se työnantajan mahdollisuus tulkta asioita.

Yksiselitteistä vastausta tuohon alkuperäiseen kysymykseen on hankalahkoa antaa.
Lähtökhtaisesti tarvitaan tieto, yksityisyrittäjä vai toisen työntekijänä, mikä ammattiliitto vai liitossa ollenkaan,
minkä liiton tai toimialan sopimuksia työpaikalla noudatetaan, oma vai työnantajan tarjoama kulkuväline.

Huhtikuu 12, 2015, 08:18:42 ap
Vastaus #10

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Yksiselitteistä vastausta tuohon alkuperäiseen kysymykseen on hankalahkoa antaa.
Lähtökhtaisesti tarvitaan tieto, yksityisyrittäjä vai toisen työntekijänä, mikä ammattiliitto vai liitossa ollenkaan,
minkä liiton tai toimialan sopimuksia työpaikalla noudatetaan, oma vai työnantajan tarjoama kulkuväline.

Todennäköisesti "Villin Lännen liitto" aina silloin kun netissä kysellään neuvoja.
Mun ei ole onneksi ikinä tarvinnu sellasia työnantajia katella kauaa(tai rosiksessa tavataan jos ongelmia ilmaantuu),jotka laistaa näitä sääntöjä tai ei ole tietävinään niistä.
Isoissa työpaikoissa myös lisäksi tuki ja turva ympärillä ja luottamusmieskin.
Kumminkin olen ollu alalla joka valtakunnan lakotetuin ja työtaistelluin eli kaikenlaista on nähty mutta selvitty.
Toisaalta oon huomannu että pienemmillä ja yksityisillä sektoreilla yleensäkin saa olla tarkempana oikeuksistaan ja nykyään kuten jokainen tietää-on yhä vaikeampi välttää villiä työnantajaa.

Minä henk.koht. ainakin yhteen aikaan jo väsyin siihen ainaiseen taisteluun ja heittäydyin suosiolla pois oravanpyörästä ja vaihdoin alaa.Yksi syy oli se ettei jaksanut sivusta seurata sitä lahjontaa ja korruptiota mitä rakennusliikkeiden ja rakennuttajan välillä harrastetaan/työturvallisuus-ja rakennusmääräysten laiminlyöntiä..eikä muuten tullu kutsua enää seuraavalle työmaalle kun tuli vähän auottua suuta juuri ennen luovutustarkastusta,semmosille tahoille mitkä vaikuttivat epäsuotuisasti kyseisen firman tulevaisuudennäkymiin ;)

Huhtikuu 12, 2015, 09:13:35 ap
Vastaus #11

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
Toisaalta oon huomannu että pienemmillä ja yksityisillä sektoreilla yleensäkin saa olla tarkempana oikeuksistaan ja nykyään kuten jokainen tietää-on yhä vaikeampi välttää villiä työnantajaa.
Suomessahan on voimassa (toistaiseksi) yleissitovuus, eli liittojen tekemät sopimukset sitovat kaikkia työnantajia.
Ja mikäli ei sido, kannttaa tehdä kuten Harri sanoi; vaihtaa firmaa/alaa!
Vaihto on edessä kuitekin pian, sillä nuo hämäräfirmat, joilla ei ole muuta kilpaluetua, kuin laittomuudet, kuolevat kuitenkin.  :'(
Työvoimaankin pätee laki: "se joka pähikönöitä jakaa, apinoita saa"!
Eli hyvästä kannattaa aina maksaa!  :police:

Huhtikuu 12, 2015, 09:37:06 ap
Vastaus #12

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Lainaus
Suomessahan on voimassa (toistaiseksi) yleissitovuus, eli liittojen tekemät sopimukset sitovat kaikkia työnantajia.
Ja mikäli ei sido, kannttaa tehdä kuten Harri sanoi; vaihtaa firmaa/alaa!
Vaihto on edessä kuitekin pian, sillä nuo hämäräfirmat, joilla ei ole muuta kilpaluetua, kuin laittomuudet, kuolevat kuitenkin.  :'(
Työvoimaankin pätee laki: "se joka pähikönöitä jakaa, apinoita saa"!
Eli hyvästä kannattaa aina maksaa!  :police:

Pitäskö vaihtaa nimeä-niin moni kutsuu Hakkaraisen Harriksi  ;D

Juu,meinasin kans sanoa samaa,ja harmaata työvoimaa on jo saatu aika kivasti kiinni uusien konstien avulla.Myös verokortit rintapielessä on karsinu pimeetä porukkaa rankasti.Mitä nyt oon uutisista lukenut,muuten en tiedä.Silloin kun isoilla raksoilla olin viimeksi niin liiton miehet alkoivat tehdä ratsioita mutta ei se oikein uskottavaa minusta ollu-työsarka oli alussa liian suuri sille pikku ryhmälle kun ala oli vielä muutenkin kuuma.
Ei sinällään mitään Virolaisia vastaan mutta sattumoisin samaan aikaan raksahommat kotona päin heillä on kasvamaan päin/samoin palkat ja moni ei enää viitsi tulla tänne senkään takia.Siis tällähetkellä tilanne on se.Ryssät ja muut polakit ja balakit on asia erikseen,niistä en tiedä mitä nykyään puuhaavat.

Ja harjakaisista pihtaavalle työnantajalle käy noin kun eka kuva osoittaa.
Jätkät häviää ennen vesikatetta,näre jää muistuttamaan pihtaria syystä.

Toinen kuva:kuvan henkilö ei liity juttuun.
Vaan esittää kuinka esimerkillinen järjestys työmaalla lisää turvallisuutta. ::)
huom-siis keskellä on kulkuväylä josta kuljetaan läpi tarvikkeita ja työvälineitä mukana rullaavien putkien päällä kieppuen-kehittää samalla mukavasti motoriikkaa ja sirkustaidoille on aina kysyntää näillä nykypäivän ullakkotyömailla Helsingissä.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2015, 09:51:51 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Huhtikuu 12, 2015, 13:15:24 ip
Vastaus #13

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tere!

Sanonpa tähän,että kuuluu sekä kilometrikorvaus että päiväraha-
matkaan kuluvaa aikaa ei katsota nääs kuuklella vaan todellisen
ajan mukaan-ja väitän,että nopeurajoitusten mukaiseen aikaan tuota ei
tunnissa ajeta-joskus muistelen,että verottajan ohje oli,että matka-aikaa
lasketaan 60 km/h mukaan...Se keskinopeus ei yllättäen nouse edes 80km/h-vaikka
osa matkaa olisi moottoritietä. Kokemusta asiasta on.

Ja sitten niihin Tesseihin-jos Sinuun sovelletaan toimihenkilösopimusta-sulle kuuluu
silloin myös lisäksi matka-ajan palkka...ylemmillä toimihenkilöillä taas yllättäen
joudut matkustelemaan työnantajan asioilla 2 tuntia päivässä ihan omaan piikkiin-
jos kyseessä on siis töihin meno tai paluu kotiin.

Jos matka lähtee kotoa liikkelle-silloin nämä hommat lasketaan sieltä käsin,jos
matka on siis lyhyempi kuin varsinaisesta työpaikasta.Ei se heikennä asemaasi-paitsi
tietenkin niin,että kilometrejä on vähemmin.

Jos työaikasi on 8h-siihen tulee laskea mukaan myös ainakin 1/2 tunnin ruokapaussi=päivä on 8,5h ja
matkat päälle-eli 10 tuntia paukkuu kevyesti-niin kuin paukkuu 7,5 tunninkin mukaan,koska riittää,
että päivä on YLI 10 tuntia. Eli 10h 5min riittää hyvin-eikä sitä joka päivältä tarvitse erikseen
mitata.

Mutta jos syntyy pulinaa työmaalla-jos kuulut liittoon,niin sieltä tulee kyllä
kaveri,joka taivuttelee asian rautalangasta pomollesi. Oikeudet ne on työmiehelläkin-vaikka
sitä periaattellista valitusta aina välillä aikojen ankeudesta saa työnantajan suusta kuunnellakin.

t. Markku

Huhtikuu 14, 2015, 05:21:34 ap
Vastaus #14

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moron!

No Harri-miten kävi kulukorvauskiistassasi?

t. Markku