Kirjoittaja Aihe: Tunturi SS kaasarin säätö  (Luettu 19382 kertaa)

Maaliskuu 23, 2015, 21:32:27 ip
Luettu 19382 kertaa

Mika Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eli Tunturin kaasarin säätöön kaipaisin vinkkejä. Ongelmat alkavat moottorin lämmettyä, jolloin tyhjäkäynniltä kaasua avattaessa meinaa sammua, mutta 1-2 sekuntia emmittyään alkaa ottamaan kierroksia. Jos vain nopeasti kääntää kaasua ja vapauttaa, niin sammuu. Lisäksi jotenkin huonosti ottaa puolella kaasulla kierroksia.

Lisäksi moottorijarrutuksella ajon jälkeen kun avaa kaasun, empii samoin 1-2 sekuntia, ennenkuin alkaa vetämään normaalisti. Neulasta olen käynyt kaikki asennot läpi ja lisäksi kokeillut säätää bensapintaa eri suuntiin.

Oireet minusta viittaavat neulan väärään asentoon, mutta olen ne kaikki asennot jo kokeillut läpi. Onkohan mahdollista, että neula tai luisti olisivat kuluneet, jolloin ei meinaa toimia kunnolla oikein millään? Vai olisikohan vika pääsuuttimen koossa, silloinhan ongelmien pitäisi tulla enemmänkin täydellä kaasulla...

Maaliskuu 23, 2015, 21:54:41 ip
Vastaus #1

Kari Vähäkainu

• Vieras
Käytän itse pääsuuttimina pääasiassa kokoa 48 ja joissakin kokoa 50, riippuen kumpi parempi kyseiseen mopoon. Neula on joko toiseksi ylimmässä tai toiseksi alimmassa lovessa. Näillä resepteillä mopo kuin mopo on aina pelannut ok.

Maaliskuu 23, 2015, 22:06:21 ip
Vastaus #2

Mika Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Käytän itse pääsuuttimina pääasiassa kokoa 48 ja joissakin kokoa 50, riippuen kumpi parempi kyseiseen mopoon. Neula on joko toiseksi ylimmässä tai toiseksi alimmassa lovessa. Näillä resepteillä mopo kuin mopo on aina pelannut ok.
Mulla näkyi olevan pääsuutin kokoa 50 ja mietin, että kokeilisikohan isompaa vai pienempää. Neulan asentona mulla toimii parhaiten toiseksi alin asento. Mutta joku siinä vielä on, voisikohan se neula olla jotenkin kulunut tai vahingoittunut.

Maaliskuu 23, 2015, 22:45:30 ip
Vastaus #3

Kari Vähäkainu

• Vieras
Voi neula olla kulunutkin tai jopa viilailtu, sellaisiakin on vastaan tullut.

Suosittelen kokeilemaan pienempää suutinta ennemmin kuin isompaa.

Maaliskuu 24, 2015, 05:56:30 ap
Vastaus #4

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Onko kone varmasti muuten kunnossa?
Mäntä+pytty ja pakoputki tikissä? Ja mites nuo oireet alkoivat ?
Meinaan vaikuttas jo ettei sitä kaasarin säädöillä enää sen paremmin saa käymään..

Maaliskuu 24, 2015, 07:09:59 ap
Vastaus #5

Mika Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko kone varmasti muuten kunnossa?
Mäntä+pytty ja pakoputki tikissä? Ja mites nuo oireet alkoivat ?
Meinaan vaikuttas jo ettei sitä kaasarin säädöillä enää sen paremmin saa käymään..
Se on oikeestaan koko minun omistuksen ajan temppuillut. Ostin mopon viime syksynä, jolloin ei lähtenyt käyntiin ollenkaan ja säädettyäni sytytyksen ja putsattuani kaasarin lähti käyntiin.

Kuvaamani ongelma oli silloin paljon pahempi ja kaasaria useaan otteeseen säädettyäni pelaa nyt silleen, että pystyy liikenteessä ajamaan.

Pakoputken olen putsannut, joten ei varmaan sekään. Voisikohan mopossa olla kulunut sylinteri/mäntä? Niiden kuntoa on hankala arvioida päällepäin. Mitenkähän niiden kunnon selvittäisi, puristuspainemittauksella?

Maaliskuu 24, 2015, 07:29:17 ap
Vastaus #6

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Se on oikeestaan koko minun omistuksen ajan temppuillut. Ostin mopon viime syksynä, jolloin ei lähtenyt käyntiin ollenkaan ja säädettyäni sytytyksen ja putsattuani kaasarin lähti käyntiin.

Kuvaamani ongelma oli silloin paljon pahempi ja kaasaria useaan otteeseen säädettyäni pelaa nyt silleen, että pystyy liikenteessä ajamaan.

Pakoputken olen putsannut, joten ei varmaan sekään. Voisikohan mopossa olla kulunut sylinteri/mäntä? Niiden kuntoa on hankala arvioida päällepäin. Mitenkähän niiden kunnon selvittäisi, puristuspainemittauksella?

Minulla oli samaa ongelmaa talvella aika uudehkossa mootttoripolkupyörässä(50cc/3,5 hp).
Avasin pytyn ja silmämääräisesti se näytti kuitenkin olevan kunnossa.Kun epäilin katkenneita männänrenkaita.
Voimat vaan tollain hävis yhtäkkiä kovemman ajon jälkeen ja kaasaria toki yritin säädellä kuten sinäkin.Olevinaan toimi välillä paremmin mutta ei siitä oikein viisaammaks lopulta tullu neulaa muuttelemalla.
Tässä yks päivä se vaan alkoi kulkea taas entiseen tapaan ja on toiminut nyt tosi hyvin.Saattohan bensakin olla huonoa,vanhaa,toisesta moottorista otettua eikä edes 98 kuten pitäisi.

Tosin tiellä ei ole enää lunta hidastamassa menoa eikä ole pakkasia-voihan nekin kesäkeliin tottuneella tehdä harhavaikutelman että kone on nyt sökönä kun syy onkin vetelässä ja upottavassa tiessä ;D

Puristuspaineen mittaus käy lämpöisessä koneessa puristuspainemittarilla.6 bar on ehdoton minimi että se lähtee edes kunnolla käyntiin.Varmaan päälle 8 tai 9 olis jo hyvä.Tunskamiehet varmaan osaa vastata tarkemmin.Minulla mopo ollu viimeksi n. 40 sitten enkä muista tuliko niitä mittailtua koskaan kun ei varsinaisesti ollu ongelmia,vaikka tulihan sitä virityshommaakin tietty harrastettua siihen aikaan oli tavallista teharien teko ja pyttyjen modaus sekä 18mm Minunien laitto.

Kampikammion tiiveys on tietysti 2T koneessa edellytys myös että kone käynnistyy ja vetää hyvin.Mutta senhän jo tiesitkin eikä tuo vika viittaa semmoseen..

Maaliskuu 24, 2015, 08:41:57 ap
Vastaus #7

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eli Tunturin kaasarin säätöön kaipaisin vinkkejä. Ongelmat alkavat moottorin lämmettyä, jolloin tyhjäkäynniltä kaasua avattaessa meinaa sammua, mutta 1-2 sekuntia emmittyään alkaa ottamaan kierroksia. Jos vain nopeasti kääntää kaasua ja vapauttaa, niin sammuu. Lisäksi jotenkin huonosti ottaa puolella kaasulla kierroksia.

Lisäksi moottorijarrutuksella ajon jälkeen kun avaa kaasun, empii samoin 1-2 sekuntia, ennenkuin alkaa vetämään normaalisti. Neulasta olen käynyt kaikki asennot läpi ja lisäksi kokeillut säätää bensapintaa eri suuntiin.

Oireet minusta viittaavat neulan väärään asentoon, mutta olen ne kaikki asennot jo kokeillut läpi. Onkohan mahdollista, että neula tai luisti olisivat kuluneet, jolloin ei meinaa toimia kunnolla oikein millään? Vai olisikohan vika pääsuuttimen koossa, silloinhan ongelmien pitäisi tulla enemmänkin täydellä kaasulla...
Minulla auttoi tuollaiseen oireeseen, kun säädin bensan pintaa kohokammiosta alaspäin taivuttamalla kohon juuressa oleva metalliliuskaa siten, että kohon neula sulkee bensan tulon jo aiemmin, mutta lienet siis tuon jo kokeillut. Ja luistin neulan sokka toiseksi ylimmässä lovessa, eli toiseksi alin neulan asento,  on paras asento.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2015, 08:43:41 ap kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Maaliskuu 24, 2015, 09:11:21 ap
Vastaus #8

Kari Vähäkainu

• Vieras
Olethan tarkistanut että luisti ei ole kulunut liikaa? Sekin nimittäin kuluu ja voi päästää ilmaa yläkautta, varsinkin jos ei ole muovista kylmäkäynnistyshärpäkettä peittämässä kannessa olevaa reikää, myös kannessa kannattaisi olla tiiviste (usein puuttuu). Minulle tuli aikoinaan kohtuuvähän ajettu Tunturi joka oli ollut vanhan miehen ajomopona, luisti oli ylhäältä päin katsoen kulunut muistaakseni imukaulan puolelta aivan veitsenteräväksi eli seinämästä oli tavaraa kadonnut aika paljon. Syyksi epäilen joidenkin tapaa pumpata kaasukapulaa ajaessaan vaikka minun mopot menee kyllä eteenpäin ihan kaasukapulaa paikallaan pitämälläkin.

Olen miettinyt miksi kaasarissa on se prikka siellä luistin päällä, neulan sokan ja jousen välissä. Olisiko tasaamassa kaasuvaijerin/luistin jousen aiheuttamaa luistin vääntämistä ja liiallista kulumista? En oikein muuta syytä keksi prikalle.

Maaliskuu 24, 2015, 09:28:45 ap
Vastaus #9

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Olen miettinyt miksi kaasarissa on se prikka siellä luistin päällä, neulan sokan ja jousen välissä. Olisiko tasaamassa kaasuvaijerin/luistin jousen aiheuttamaa luistin vääntämistä ja liiallista kulumista? En oikein muuta syytä keksi prikalle.

Prikka on sitä varten että neula pysyy alhaalla reiässään.Jousi painaa prikkaa-prikka sokkaa-sokka neulaa  :)
Juu eihän mopon kaasussa ole kuin 2 asentoa;Auki ja kiinni  :)
No sillein tapas sanoa muuan jokkiskuski aina harjotellessaan,siviiliautollakin.Kyllä mopedin kaasusta väliasentojakin pitää löytyä,silloin tietää että kone on kunnossa ja säädöt kohdillaan.

Mutta ihme pumppaaminen tosiaan turhaa,voimien liioittelua vai mitä lie kaasutusperformanssia.Ota niistä halvatun papoista selvä  ;D

Maaliskuu 24, 2015, 09:45:13 ap
Vastaus #10

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Prikka on sitä varten että neula pysyy alhaalla reiässään.Jousi painaa prikkaa-prikka sokkaa-sokka neulaa  :)

Pysyy se kyllä ilman prikkaakin, silloinhan jousi painaa sokkaa.
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Maaliskuu 24, 2015, 10:40:33 ap
Vastaus #11

Mika Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tilasin kaasuttimeen uusia osia:
-48 kokoinen pääsuutin
-luisti ja luistin neula
-imukurkun kumi, koska nyt paikoillaan oleva ei ole alkuperäinen

Katsotaan auttaako noiden vaihtaminen asiaan...

Maaliskuu 24, 2015, 10:56:03 ap
Vastaus #12

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Pysyy se kyllä ilman prikkaakin, silloinhan jousi painaa sokkaa.

Niin aattelin että vissiin tuossa mallissa..mulla on yksi Tunskan kaasari hyllyssä mutten viitsinyt lähteä katsomaan ;)
Vaan tuo Kiinalainen millä nyt ajan,siinä jousen halkaisija sokkaa isompi joten prikka oltava ja hyvä niin.Niin,ja ennenkaikkea luisti kun on pyöreä.
Osat on pieniä-ihmettelenkin etten talvella kertaakaan pudottanu näpeistäni niitä lumihankeen kesken säätökokeilujen.

Eihän nuo uudet osat hukkaan mene vaikkei vika poistuisikaan,sittenpähän ei tarvi niitä miettiä  :)

Maaliskuu 24, 2015, 11:41:28 ap
Vastaus #13

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tilasin kaasuttimeen uusia osia:
-48 kokoinen pääsuutin
-luisti ja luistin neula
-imukurkun kumi, koska nyt paikoillaan oleva ei ole alkuperäinen

Katsotaan auttaako noiden vaihtaminen asiaan...

Imukurkun kumi on melko usein vaihdettava nykyään, bensassa oleva etanoli tekee sisäosasta kumista mössöä eli taitaa sulattaa kumia. Siihen kun lisätään pinnalle tulevat halkeamat niin imuvuoto on vain ajan kysymys. Tämä paljastuu useimmiten sillä että mopoa on hankala saada käyntiin, pitää polkaista todella terävästi tai pahimmassa tapauksessa lykätä käyntiin. Jokunen vuosi sitten kun oltiin lähdössä Oulaisissa Piipsjärven ympäriajoon eräs vanhempi mies ei saanutkaan Tunturi DX:äänsä käyntiin. Aavistin missä vika ja kysyin saanko minä yrittää mopoa käyntiin. Polkaisin voimalla ja lähtihän se käymään. Kerroin missä vika on ja sanoin että vaatii voimakkaan polkaisun jotta kone pyörähtää voimakkaammin ja jaksaa lähteä käyntiin imuvuodosta huolimatta. Pappa oli tyytyväinen kun pääsi mopollaan kierrokselle mukaan.

Maaliskuu 24, 2015, 15:37:56 ip
Vastaus #14

harri ojala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ss neulan pituun muistaakseni 36mm ja papan32,5mm.tuota karin suuttimen kokoa 50 ja alle en oikein ymmärrä,itte en saa toimimaan millään noin pienillä reijillä.justiin sain -77 ja -82 ss:t ajokuntoon ja kumpaankin piti laittaa 54 suuttimet,että sai kiertämään loppuun asti.kummatkin puolenmillin ylikoko männillä,muuten kaikki aivan tehtaan papan mitoissa.