Kirjoittaja Aihe: Matka enduro  (Luettu 15173 kertaa)

Maaliskuu 15, 2014, 17:32:37 ip
Vastaus #15

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Hyvin on jalka noussut, transalpin satulaan ole päässyt ilman jakkaraa saas nähdä sitten 6kk päästä kun tulee 70 täyteen ;)

Maaliskuu 15, 2014, 17:50:06 ip
Vastaus #16

Rane Nordfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvin on jalka noussut, transalpin satulaan ole päässyt ilman jakkaraa saas nähdä sitten 6kk päästä kun tulee 70 täyteen ;)
Niinpä, noloahan se olisi kuljettaa keittiöjakkaraa mukana. Tiedän sen, kun itsellä on käytöksen lisäksi muutakin kankeaa.

Maaliskuu 15, 2014, 18:04:02 ip
Vastaus #17

Heikki Veijanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moikka

Olin ysmk talkoissa ja kyselin sieltäkin mielipiteitä. Eräs mielipide et osta pyörä jossa on 21 tuumainen etupyörä. Voisiko arvon raati kertoa minulle mitä merkitystä etupyörän koolla on matkaeddurossa.

Hessu

Maaliskuu 15, 2014, 18:16:20 ip
Vastaus #18

Rane Nordfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moikka

Olin ysmk talkoissa ja kyselin sieltäkin mielipiteitä. Eräs mielipide et osta pyörä jossa on 21 tuumainen etupyörä. Voisiko arvon raati kertoa minulle mitä merkitystä etupyörän koolla on matkaeddurossa.

Hessu

Kai se pyörän halkaisijan kasvattaminen helpottaa kuopista selviämistä. Isompihalkaisijainen pyörä kun ei käy jokaisen kuopan pohjalla asti.
Toisaalta taas ne pyörivät massat kasvavat rengaskoon kasvaessa, jotka hankaloittavat pyörän käsittelyä kuivalla kelillä. Tämän takiahan Moto-GP ym kilpapyörissä renkaan halkaisja on noin 16".
Se miten se vaikuttaa meikäläisen ajoihin onkin ihan toinen juttu....

Maaliskuu 15, 2014, 18:30:30 ip
Vastaus #19

Jaakko Latvanen

• Vieras
Isompihalkaisijainen rengas ei ui pehmeällä ajoalustalla yhtä helposti sinne maan sisään, eli pyörä ei ala lingertämään eikä haukkaile mutkissa pehmeällä ajoalustalla yhtä helposti.

Taas tuollaisella hiekkatiellä, mikä on päällystetty kuulalaakerikivillä, renkaan leveys ja sileys ovat haittaavia tekijöitä.  Mitä levempi rengas, sitä enemmän rullaa kivien päällä sekä muuttaa tukipistettä sivusuunnassa, mikä tekee ajamisesta epävarman oloista.

Kuskin lääke noihin ongelmiin on rentona pysyminen, antaa pyörän tehdä omiaan ja istuu vain kyydissä kädet ja hartiat löysinä, ei se pyörä mihinkään karkaa vaikka vähän elääkin mennessään.  Rengaspaineiden radikaali alentaminen helpottaa myös melkolailla noissa olosuhteissa. Mutta esimerkiksi omista pyöristäni ei tuo TDM aivan ihana kulkupeli ole sellaisella paksulla kuulalaakerilla tai pehmeässä hiekassa, toki sillä sellaisia voi ajaa, ja on ajettukin.  Pahin hiki minulla tulee TDM:n kanssa, kun pehmeällä kärritiellä tulee suljettu portti vastaan ja pitää kääntyä takaisin.  Taaksepäin työntäminen minun mitoilleni korkeahkolla ja aika yläpainoisella pyörällä on hankalaa.  Kawasakin saa ympäri polullakin, ja trialpyörän voi nostaa takarenkaalleen ja kääntää siinä, eli kyllä välineurheilun makua on noissa tilanteissa...

Jaakkovaakko

Maaliskuu 15, 2014, 22:38:48 ip
Vastaus #20

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä oon ajellu muutaman kesän Yamahan XT 660 R:llä. Ei oo katkonu ketjuja, ei hajoillu, kulutus on neljän-viiden litran nurkilla ja noita on saanut jo vuosia alle viiden tonnin. Taitaa olla se oikea haarukka jossain 3000-4000 välillä -04-06 vuosimalleilla. Voi mennä pehmeämpääkin paikkaan ja pienemmällekin polulle, ja kyllä sillä vaan matkakin taittuu. Kotari on tietysti parempi mutta niin on kyllä hintakin. Mutta jos pyörit metsäautoteillä ja sorateillä niin käy testaamassa. Ei se nyt niin mopo kuitenkaan ole.

Maaliskuu 15, 2014, 23:54:34 ip
Vastaus #21

Vesa Ukkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Ei se häpee ole.
Kärhän Pertti kun aloitteli kilpauraansa Jawalla, niin tarvitsi pakkilaatikon minkä päältä pääsi pyörän päälle.

Tärkeää olisi jaksaa nostaa kaatunut pyörä pystyyn omin voimin.
Eihän tuolla erämaan hiekkateillä ole ketään apuna nostamassa ( pari kertaa tosin on apuvoimia ollut nostamassa).
Itse olen joutunut neljä kertaa punnertamaan kaatuneen pyörän pystyyn, jostakin niitä voimia silloin löytyy kun tarvitaan.
Hiekkatiellä kun yrittää kääntyä ja jalat ei ylläkkään maahan niin kyljelleen menee ( Kawa KLE 500 ).

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2014, 00:05:03 ap kirjoittanut Vesa Ukkola »

Maaliskuu 16, 2014, 17:36:30 ip
Vastaus #22

veijo sallinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hei, olen omistanut pari vuotta Suzukin 650 V-Stromin. Ikää kohta 68 ,itsellä, ja olen tykänä, ei ihan poluille mutta hiekkatiellä menee. Löytyy hintaluokassa.

Maaliskuu 16, 2014, 19:40:02 ip
Vastaus #23

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No mä ostin omani pyöräkaupasta, Tampereen toiseksi vanhimmasta, pyörä tuttavan uutena ostama ja toiseen vaihtama, kilometrit jotain vähän yli kahdenkympin, siisti, huollettu, kelpoiset renkaat alla ja vuosimalli -04, hinta neljä tonnia. Tämä siis kolme vuotta sitten. Nyt siinä on jonkun verran yli kolmenkympin, en muista tarkkaa km-määrää. Ei mitään ongelmia pyörän suhteen. Nyt pyörän hinta ei voi olla kyllä tuota suurempi, ihan sama kuka sellaista myy. Omaan olen laittanut rysterit, pohjapanssarin ja pudottanut linkuista 30 mm. Ainoat korjaukset varmuuden vuoksi vaihdetut pyöränlaakerit renkaanvaihdon yhteydessä sekä takaketjupyörän vaimentimet. Vuosimalli vaikuttanee jonkun verran mutta laite on aika sama. Olen kyllä tykännyt ja onhan tuolla pyöritty siellä sun täällä sorateillä, itärajalta Hämeeseen.

Maaliskuu 19, 2014, 18:16:13 ip
Vastaus #24

Risto Saastamoinen

• Vieras
AVK:lla näyttäisi olevan naukea käyttöpyörä Aprilia Caponord 1000, lunastettu varkailla olon takia, vikoja ei havaittavissa.