Kirjoittaja Aihe: Matka enduro  (Luettu 15149 kertaa)

Maaliskuu 14, 2014, 19:17:17 ip
Luettu 15149 kertaa

Heikki Veijanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moikka

Lopetin röökin polton joitakin aikoja sitten. ( kaks ja puoli vuotta sitten) Vaimolle kerroin säästäväni askin hinnan päivässä prätkää varten. Tämän kerroin aamupalapöydässä. Hänen mielestään olisi pitänyt kertoa asia parempaan aikaan. Hän perusteli koska hänellä oli pulla suussa ja se olisi voinut mennä väärään kurkkuun. No voihan sen noinkin ilmaista. Musta väärään kurkkuun menemisestä on täkeää viina. Jos näin käy tulee väärä mies humalaan. Nyt olen selannut nettiä ja soitellut kavereille. Onko se Hondan trasalp, Aprilia pekaso vaiko pemari. Hintaluokkan voit laskea ajasta ja röökiaskin hinnasta.Armon raati nyt pyydän kommenteja ko. vehkeitten kokemuksista ja näkemyksistä.

Hessu

Maaliskuu 14, 2014, 19:37:26 ip
Vastaus #1

Harri Kauranen

• Vieras
Ei  sillä säästöllä vielä kovin kummosta pyörää osta,jonkun tosin saa.

Maaliskuu 14, 2014, 19:53:33 ip
Vastaus #2

hannu Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • BMWMZGUZZI
Kyllähän ny viirellä tonnilla on jo kovasti vailnnanvaraa.
HANE

Maaliskuu 14, 2014, 20:24:21 ip
Vastaus #3

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Jos nyt jonkun valintaperusteen laittasin, niin se on ehdottomasti kaksi pyttyä. Kyllä kakspyttynen kone on aivan eri mukava ajella, kuin ykspyttynen. Sen mitä mää oon testaillut isompia ykspyttysiä, niin niissä on käyttökelpoinen kierroslukualue jossain 3500-7000 välillä. Kakspyttysissä se on varmaan 2000-3000 kierrosta laajempi, joka tekee ajamisesta paljon miellyttävämpää.

Ainoana ykspyttysenä poikkeuksena on Kotarin 690, mutta sekään ei ole mikään matkaenduro. Siinä on todella laaja käyttökelpoinen kierroslukualue ykspyttyseksi ja muutenkin se on aivan omaa luokkaansa verrattuna muihin ykspyttysiin. Jos olisin ostamassa ykspyttystä, niin tuo Kotari olis ainoa vaihtoehto.

Jos ei ole tarvetta äärimmäiselle suorituskyvylle tai viimeisen päälle huippualustalle, niin kyllä tuo Transalppi on aivan näpäkkä peli. Tuohon 5000 €:n hintaluokkaan saa jo valita 650 kuutioisia ja pikkusen lisää laittamalla saa uudempaa 700 kuutioista. Oikkeestaan tuolle Transalpille ei taida olla juuri kilpailijoitakaan tuossa hintaluokassa. Jos tarkoituksena on mennä syvemmälle metsään, niin TA:sta saattapi loppua maavara ja joustot, mutta huonollakin tiellä ovat varmaan riitävät.

Jos vaatimuksena on paras suorityskyky tai huippualusta, niin on ostettava joku Kotari.
Kahden pytyn loukussa.

Maaliskuu 14, 2014, 21:47:04 ip
Vastaus #4

Heikki Veijanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hoikka

No ei varmaan kummosta saa. Elämä on rajallista. Elän toiveissa et olis vähän parempi toi mun 250 etz. Eläkeläisellä ei ole varaa kaikkeen. Koitan ymmärtää vaimoani joka ei ole ammatiltaan kokki mutta h#%T/ Ruoka on hyvää ja sitä on rittävästi. Koitan ottaa huomioon myöskin hänen tunteesa tähän asiaan

Hessu

Maaliskuu 14, 2014, 22:02:11 ip
Vastaus #5

Risto Saastamoinen

• Vieras
Saahan viidellä tonnilla Hondalta esimerkiksi 1000 Varaderoja valita. On varmasti vaikka kuinka mahtava matkaenduro jos vaan mahtuu haaroväliin. Mutta kaatuu salamannopeasti nurin jos lukko unohtuu kiinni etujarrulevyyn, on kokemusta. Korkea painopiste kait.

Maaliskuu 14, 2014, 23:07:30 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• Vieras
Minusta kannattaa rauhassa miettiä sitä käyttötarkoitusta.  Nuo isot "möhkö"endurot ovat kuten sitimaasturit: naapurin mielestä hienon näköisiä.  Vaan aika ikävän painavia ja korkeita - ainakin pienemmälle ja vanhemmalle miehelle - parkkeeratessa ja pihassa käännellessä.  Ja vielä painavampia, jos sattuu upottamaan johonkin.  Kakspäällä ja varusteet mukana tienpäällä taas ei tuollaisella kisaenskalla oikein homma onnistu.

Ittellä tieajokkina ollut 10 vuotta Yamahan TDM900, uutena ostettu ja viime kesänä tuli satatonnia kelloon täyteen.  Pyörä omasta mielestäni aivan kuin uutena, kaikki toimii, vain renkaita, ketjuja rattaita ja jarrupaloja vaiheltu muutamat matkan varrella.  Vaan sekin alkaa jo papasta tuntua aika korkealta ja painavalta paikallaan käsittelyssä, vaikkei varsinainen matkaenduro olekaan, vaan ryhtiasennossa ajeltava maantiepyörä.

Loppukesästä viime vuonna hankin sitten sellaisen Kawasakin 250 klx ässän.  Sen jaksaa nostaa pukille ja pystyyn, jos sattuisi kaatamaan.  Mukavat joustot, tunnelma kuin 15-vuotiaalla uudella mopolla kaupungissa.  Voi mennä pieniäkin polkuja, jos ei kisavauhtia tarvi yrittää, eli nappivehje tuollaiseen "makkaranpaisto" enduroon.  Mutta taas 22 hevosvoimaa pitää maantiellä aika nöyränä.  Korkea sekin on, mutta kun painoa on vähemmän, ei se niin haittaa.

Kisaendurot on sitten taas ihan oma maailmansa.  Minulla kolmantena trialpyörä, jonka käyttö on tosin alkanut jäädä aika vähäiseksi.

Yhdestä pitäisi luopua, kun tuli luvatuksi (itselle), mutta mistä?

Jos TDM:ää tai tuollaista pikkukawaa joku haaveilee, niitä kyllä tuolla budjetilla löytää, muualtakin kuin minulta.

Sitä yritin sanoa, että mieti sitä käytön painopistealuetta rauhassa ja kokeile pyöriä ja niiden käsittelyä ennen päätöksiä.  Maavaraa ja joustoja ei kannata minun mielestäni ostaa, jos niitä ei tarvitse. 

Pyörien ostajilla taitaa nyt olla aika hyvät ajat.

jv

Maaliskuu 15, 2014, 14:43:11 ip
Vastaus #7

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oon kuussatasella -89 Transalpilla ny muutaman vuoden ajellu. Mittariin on kertynyt mun ajoja toistakymmentä tuhatta kilometriä. Kaiken kaikkiaan mittarista löytyy n. 60 tuhatta ja pyörä on toiminu jotakuinki loistavasti.

Mittarinpyörittäjän muoviskruuvin jouduin uusimaan, koskapa ajelin sään ollessa pakkasen puolella ja ilmeisesti turhan jäykkä rasva esti pyörittäjän vapaan rullaamisen.

Jos moitittavaa pitäs laittaa tähän niin polvikulma sais olla loivempi ja moottoriin yks vaihde lisää. Ykkönen on turhann joutuisa kiviselle tai juurakkoiselle polulle ja satasen vauhdissa mylly huutaa 5000 r/min mutta kaikkeahan ei voi saada samaan pakettiin hintaluokka huomioon ottaen.
Kommentteja uuninpankolta.

Maaliskuu 15, 2014, 14:47:04 ip
Vastaus #8

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Olen joskus "joutunut" ajelemaan 750 cc Honda Africa Twinillä, se on kyllä harvinaisen miellyttävä peli ajaa, pyörä tarjoilee pehmeää jotenkin jenkkiautomaista menoa, ja kulkupuolikin on kunnossa, vaikkei se nyt mikään raketti olekaan, tuohon mainitsemaasi viiteen tonniin luulisin semmosia löytyvän vaikka kuinka.....
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 15, 2014, 14:48:55 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Maaliskuu 15, 2014, 14:50:03 ip
Vastaus #9

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minäki oon Afriikavinistä pikkusen haaveillu...
Kommentteja uuninpankolta.

Maaliskuu 15, 2014, 14:55:43 ip
Vastaus #10

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tere!

Tuo "Africa Twin" taitaa olla malli "XRV"-no semmoisia
oli äsken Nettimotossa 8kpl myynnissä-halvin 2800e
ja kallein 4900e...joten onhan noita saatavilla!

t. Markku

Maaliskuu 15, 2014, 15:44:28 ip
Vastaus #11

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Onkos nuissa Transalpissa ja Ahrika Winissä sitten palijon erua? Toinen on vähän isompi ku toinen? Itekkin joskus haavelin Winistä, mutta sitten erehyn ostammaan oranssin ja siitäpä ei sitten oo palluuta.

Sen mitä oon ajellut 650 Transalpilla, niin en sitä huonona pitänyt. Moottori on tosi miellyttävä laajalla vetoalueella. Pikkusen kuminauhamainen, mutta sehän on just sopiva ominaisuus jokapäiväseen ajeluun. Jos sitä vaikka vertaa 660 Jammu Tenereehen, niin iliman muuta ottasin Transalpin. Tennarissa pittää olla koko ajan yli 3500 kierrosta, tai muuten se hakkaa ketjut poikki.

Kävin tuossa muutama viikko sitten morjestamassa entistä luokkakaveria Raimoa ja sillä oli menossa Ahrika Winin 180 tkm huolto. Kaks vaihteiston hammasratasta oli pikkusen rupisia, mutta muuten kone oli ihan kunnossa. Ei tuota Hontaa voi kovin huonoksi moittia.
Kahden pytyn loukussa.

Maaliskuu 15, 2014, 16:29:04 ip
Vastaus #12

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Maaliskuu 15, 2014, 16:38:46 ip
Vastaus #13

Rane Nordfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En silti malta näin jäykkänä mutta kankena olla ottamatta huomioon pyörän korkeutta.
Itse pidän enduro/allround pyörässä näin ikämiehenä myös tärkeänä ominaisuutena tuota pyörään nousemisin/sieltä pois pääsemisen helppoutta. Olen jopa sen varjolla valmis tinkimään jousituksesta, itse kun enimmäkseen ajelen varsin helpoilla reiteillä.

Maaliskuu 15, 2014, 16:56:44 ip
Vastaus #14

Risto Saastamoinen

• Vieras
Jos teet matkaa ja jätät ne polut, niin tuosta... mutta pysähtymiseen tarvitset laiturin.

[ylläpito on poistanut liitteen]