Jäipi sanomat paikat 1977 Upinniemessä missä syksyllä kunnon miehet kävi ennen aamuherätystä uimassa, sitten ylivääpeli niin humalassa ettei tukematta pysynyt pystyssä koitti lukea päiväkäskyä ja aloitti aina uudestaan alusta kunnes joku uskalsi ottaa sen pois ja luki. Valan jälkeen pääsin sieltä paskasta pois ja passissa lukee et olin siirtotykkimies 3 vko, ainut velvollisuus oli ruokailu. Tykkimies joka ei koskaan ampunut tykillä, fillarilla ajoin kyllä piipun alta. Vaasan rannikkotykistössä sitten loppu lusmuiltu, omalla ajalla iltaisin käytiin ampumaradalla, tupa kaveri oli asevarikolla ja kysyi saako omilla paukuilla ampua armeijan pyssyssyllä. Hänellä on oma rynkky nyt vain itselataava, kenenkä kanssa menossa niin tykkimies Eklundin kanssa jolla myös ase lupia. Asia oli sillä selvä, paukkeen piti loppua 21.00. Ei mulle jäänyt yhdestäkään simputuksesta pahaa mieltä, lähettinä ku olin ja iltakeikat oli hakea upseerikerholta viinaa niin tuli istuttua usein everstiluunnasti alespäin eikä kuivin suin. Ihmisiähän nekin oli ja lomahakemuksiin haettiin puolto kun esikunna vääpeli oli pois. EV Rutanen kun puolsi hakemusta niin ei patterin juoppo luti voinut kuin hyväksyä, joku lähetti oli aina paikalla ja vanhat opetti et kannattaa aamulla hakea helsinginsanomat armeijan postilokerosta ja Rutasen postiluukkuun laittaa, ei kuulunut meidän tehtäviin mutta kannatti. Hänen oveensa kun koputti ja kertoi tilanteen niin lappu kädessä kasarmille, niin lähetin laukkua ei saanut tarkistaa kukaan ja palveluspuku oli ns. lomapuku. Ihan hukkaan meni mun kohdalla tämä koulutus.