Kirjoittaja Aihe: Vielä vakuutuksista  (Luettu 10810 kertaa)

Kesäkuu 05, 2015, 15:08:58 ip
Vastaus #15

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Englannista mallia, vakuutus on henkilö kohtainen. Yksi ei pysty ajamaan kuin yhdellä autolla vaikka niissä ratti "oikealla" puolella, perhe jossa vain yksiauto saa puoliso ja lapset hyvin edullisen rinnakkais vakuutuksen. Eli isäntä pubissa ja vaimo autolla kauppaan, isännältä on saatu täysi vakuutus joten raha on vakuutusyhtiöllä.

Siskolle lupasivat harkita jos siirtää kaikki vakuutukset, yskintää aiheutti kaksi vanhahkoa hevosta jotka nyt ovat vakuutuksen piirissä. Ei ollut halpaa ku yhdeltä hepalta halkesi kavio. Maanantaina olemme viisaampia, mulla on luovari allekirjoitettu ja ihan sama jos sisko omistaa ja kummipoka saa autolla ajaa mikä on tarkoitus, opiskelijalle puoli hintainen vakuutus on merkittävä etu. Käytännössä kummipojan ei edes tarvi maksaa äitillensä kun vanhemmat tukee muutenki rahallisesti ja meidän perhe. Joka pennin on maksanut pikku erissä takaisin ja nytkin myin uudet renkaat neljän vuoden maksuajalla, auto on kaupanpäällinen.

Kesäkuu 05, 2015, 16:19:33 ip
Vastaus #16

Jari Eronen

• Vieras
kaikkea nykyään seurataan

http://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/404770/la+ryhdy+bulvaaniksi

Minulla poika pyörän haltijana, minä omistajana, vakuutus pojan nimissä, kummatkin ajaa. Onko pidettävä ajopäiväkirjaa, jotta pystytään selvittämään, kumpi on pääasiallinen käyttäjä? Jos ajaisin kolarin, jäisinkö korvauksitta ja poika saisi syytteen rekisterimerkintärikoksesta.  Oikeastihan tässä on kyse siitä, että minun ei kannata enää ottaa uutta vakuutusta, vaan bonuksia kerätään yhteiskäytöllä jälkikasvulle.   
Ajoneuvohan saa kuljettaa laillisesti, kun omistaa siihen käypäisen ajokortin. Vakuutusta ei tarvita. Eihän tuossa tapauksessa ole mitää laitonta, veronkiertoa tahi muuta. Haltijalla on nimissään vakuutus, maksoi sen sitten käytännössä kuka tahansa. Omistajaa, tai muuta yo. kriteerit täyttävää henkilöä, ei ole missään kielletty ajamasta toisen hallitsemalla ajoneuvolla, jos siihen vain lupa on saatu.

Kesäkuu 05, 2015, 17:41:44 ip
Vastaus #17

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, näinhän se on. Nuoresta poijaasta vaan tietenki tuntuis mukavalta olla auton omistaja, olis elämän eka ns. kunnon auto. Onhan sillä rakenteilla kutos Volvo ja sitten Dotge, rahapula vaan vaivaa. Vaikka auton pitäis olla iso ja tehokas tykkäs se tolla Mazdalla ajella kun mun selkä oli sökö niin oli pitkään lainassa.

Kesäkuu 05, 2015, 19:34:20 ip
Vastaus #18

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Minulla poika pyörän haltijana, minä omistajana, vakuutus pojan nimissä, kummatkin ajaa. Onko pidettävä ajopäiväkirjaa, jotta pystytään selvittämään, kumpi on pääasiallinen käyttäjä? Jos ajaisin kolarin, jäisinkö korvauksitta ja poika saisi syytteen rekisterimerkintärikoksesta.  Oikeastihan tässä on kyse siitä, että minun ei kannata enää ottaa uutta vakuutusta, vaan bonuksia kerätään yhteiskäytöllä jälkikasvulle.   
Ajoneuvohan saa kuljettaa laillisesti, kun omistaa siihen käypäisen ajokortin. Vakuutusta ei tarvita. Eihän tuossa tapauksessa ole mitää laitonta, veronkiertoa tahi muuta. Haltijalla on nimissään vakuutus, maksoi sen sitten käytännössä kuka tahansa. Omistajaa, tai muuta yo. kriteerit täyttävää henkilöä, ei ole missään kielletty ajamasta toisen hallitsemalla ajoneuvolla, jos siihen vain lupa on saatu.

Artikkelin teksti tosin antaa ymmärtää, ettei tuo kovin suotavaa olisi. Mielenkiintoista olisi tietää, missä tapauksessa hyvikemaksu on määrätty.

"Maan tapana on ollut ottaa jälkeläisten vakuutuksia vanhempien nimiin. Ongelmaa ei ole silloin, kun ollaan samalla jääkaapilla. Rajanvetotapauksessa ollaan silloin, kun vanhempi omistaa ajoneuvon ja maksaa vakuutuksen, mutta autoa käyttää pääasiallisesti perheen aikuisikäinen lapsi opiskellessaan toisella paikkakunnalla.
– Liikennevakuutuskeskus kerää parhaillaan vakuutusyhtiöiltä tietoja linjavedon pohjaksi. Kyse on osaltaan myös siitä, kuka tai ketkä voidaan hyväksyä ajoneuvon haltijaksi. Olemme kehottaneet yhtiöitä perheiden osalta korostettuun huolellisuuteen, joskin selvissä tapauksissa määräämme hyvikemaksun normaalisti"

Kesäkuu 05, 2015, 20:24:26 ip
Vastaus #19

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja aika hankalaa kuitenkaan käytännössä lasten kohdalla. Esim oma juniori: asui samassa talossa vielä 3 vuotta sitten. Sen jälkeen opiskelupaikalla. Sieltä takaisin mun luo kirjat siksi aikaa kun oli ulkomailla. Ja nyt alle vuoden taas omassa taloudessa. Että joka välissäkö pitäisi ja saisi sitten muutella ees taas, jottei olis rikollinen välissä...
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Kesäkuu 05, 2015, 21:14:21 ip
Vastaus #20

Jari Eronen

• Vieras

Artikkelin teksti tosin antaa ymmärtää, ettei tuo kovin suotavaa olisi. Mielenkiintoista olisi tietää, missä tapauksessa hyvikemaksu on määrätty.

"Maan tapana on ollut ottaa jälkeläisten vakuutuksia vanhempien nimiin. Ongelmaa ei ole silloin, kun ollaan samalla jääkaapilla. Rajanvetotapauksessa ollaan silloin, kun vanhempi omistaa ajoneuvon ja maksaa vakuutuksen, mutta autoa käyttää pääasiallisesti perheen aikuisikäinen lapsi opiskellessaan toisella paikkakunnalla.
– Liikennevakuutuskeskus kerää parhaillaan vakuutusyhtiöiltä tietoja linjavedon pohjaksi. Kyse on osaltaan myös siitä, kuka tai ketkä voidaan hyväksyä ajoneuvon haltijaksi. Olemme kehottaneet yhtiöitä perheiden osalta korostettuun huolellisuuteen, joskin selvissä tapauksissa määräämme hyvikemaksun normaalisti"
Boldaus minun: Rajanvetotapauksessa...autoa käyttää pääasiallisesti perheen ... opiskellessaan...

Yleensä henkilön nimiin rekisteröity autohan on merkattu olevan käytöltään "yksityiskäyttö". Jos omaisuus on omassa yksityiskäytössä, ei mikään instanssi voi määritellä mikä on käyttöä; tarkoitan sitä, että ajoneuvon käyttöä on myös monet muutkin asiat kuin pelkkä ajaminen sillä. Vaikka opiskeleva poikani esimerkiksi ajaisikin 99% kaikista 21000km/vuosi, ei voi sanoa hänen käyttönsä olevan pääasiallista.
Autoa(ni) voi käyttä moniin muihin puuhiin ajamisen lisäksi: puunaus, pesu, kiilloitus, purku, kasaus, tuunaus (keksi itse lisää verbejä). Yksityiskäytössä ei olla raportointivastuussa käytön tavasta mihinkään viranomaiseen auton käytön osalta, ei Trafiin, katsastus- eikä poliisiviranomaisiin, eikä vakuutushemmoihin. Kunhan lain edellyttämät vaateet täytetään.

Melko guru saisi ulkopuolisen instanssin olla, että näyttäisi, etten olisi omistajana autoni pääasiallinen käyttäjä vaikken ajaisi sillä metriäkään vuotuisesta ajomäärästä. Esim. 21tkm/vuosi 70km/h keskinopeudella tietää 300 tunnin käyttöä. Vuodessa on 8760 tuntia, joten jäljellä olevan 8460 tunnin osalta katsoisin tässä esimerkissä edustavani kuitenkin sitä pääasiallista käyttäjää.

Kesäkuu 08, 2015, 19:00:09 ip
Vastaus #21

Kari Vähäkainu

• Vieras
 Vuodessa on 8760 tuntia, joten jäljellä olevan 8460 tunnin osalta katsoisin tässä esimerkissä edustavani kuitenkin sitä pääasiallista käyttäjää.

Totta, et vaan ole 100% hyödyntänyt pääasiallisen käyttäjän aikaasi ratin takana.

Kesäkuu 10, 2015, 05:28:15 ap
Vastaus #22

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli ilmoitus että uusi lasku IF kansiossa, oon mä kova ku on kolme autoa. Mun laskuopin mukaan mulla on vain yksi, luovarit ja rekisteröinnit on jo perjantaina tehty, omaa rekisteriotetta vaikka viime viikolla maksanu eli lain mukaan en omista yhtäkään mutta nyt maksan kolmesta. Melko reilua eikö, mulla on nämä harhat poislukien 9 vakuutusta. Veneen trailerista ruuvaan kilvet veke kun sitä ajaa vain ihan ammatti venekuski niin kolmiot takana riittää ja säilytetään lukitussa hallissa eli hyvästi pikku kaskokin. Samalla nyt tehty katsastus oli sitten viimeinen ku tarpeeksi isolla ajetaan ei tarvi olla jarruja, koira vetää viimeisiä joten sen vakuutus loppuu, nyt jo tuli yli 200€/vuosi säästöä. No entisen asunnon vesivahinko ja tämän Dopperipojan hoito on mulle plussaa kauemmin kuin elän. Katotaan vielä kaikki tarkkaan läpi niin pari vakuutusta lähtee vielä. Kummipoika sai bonarit, vaikka auto on vielä mun. mukamas.

Kaksi vuotta sitten maanantai aamuna jäin kahden auton väliin ja damakea tuli paitsi mun panssarivaunuun, no tietenki oli vähän promilleja mutta edes ja taka sitten paljon. Mun vakuutus maksoi ja nyt on taas 60% bonarit, melko reilua. En mä siihen edessä olevaan olis ajanut mutta takaa tuli joku saakelin Dukatti koppiauto persiiseen ja promillet reippaat. Menihän mullakin kortti 3kk mutta kun mulla oli se selkä niin sain ajaa päivisin. Mailma on mätä mutta oikeuttakin löytyy.