Kirjoittaja Aihe: Mutterin ulosvetäjä  (Luettu 13868 kertaa)

Maaliskuu 18, 2015, 23:12:05 ip
Vastaus #15

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Eiks kukaan muu ole migiä käyttänyt ? sillä kun isolla virralla räkii, niin menee mutteri punaiseksi ja sit vaan alkaa kierrellä lukkopihdeillä kun alkaa tummumaan väri.

"koska avonaisella avaimella ei tee mitään"

Niitä on jarruputkiavaimia eli avoimia lenkkejä juuri tuohon tarkoitukseen tallissa. Ainakin meillä on.....

Eii oo niin pahaa paikkaa enää kovin usein ollu-tai siitä on aikaa.Hitsimuuntajalla oon joskus kyllä kuumentanu jonkin mutterin ehkä.
Kyllä ne avo-avaimet joskus alkaa joustamaan kun on oikein tiukka paikka. Eli lenkkipää venyy eikä pidä sitten vaan nylhii mutterikannan.Vaikka on Bahcon satsi minullakin niitä.Vaan pienin avain on kai alle 6mm,joku tuumakoko.Tuumasia ne on kaikki.Ja hyvin ohutkaulaisia että mahtuu ahtaaseen paikkaan.
Vaan ne kun ei olekkaan tarkoitettu ruosteisten romujen korjaamiseen niin eikai ne silloin kestä  ;D
On mulla isompikin satsi niitä,ne on putkimihen vehkeitä(Tai hydrauliikkapuolen) ne ja kestää eikä vääntyile mutta aika paljon isompia kuin jarruosat..
Ja venyy ne isommatkin Bacholaiset kun niillä Amerikan rautaa vääntää-se on nähty  ;D

Maaliskuu 19, 2015, 15:12:06 ip
Vastaus #16

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eiks kukaan muu ole migiä käyttänyt ?

joo mää olen tehnyt niin että otan ison mutun ja muuraan sen reiästä läpi kiinni huonoon mutteriin, niin kauan kun on punanen tulee helposti ulos

jarruputkiavaimiin kannattaa sijoittaa rahat saa takasin ekassa duunissa eikä maksa enempää kun nuot irrotusmutterisarjat

Maaliskuu 19, 2015, 19:53:30 ip
Vastaus #17

Jani Erola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Norton Big Four 1950 & Commando 961 Cafe Racer
Moro.

Sen minkä itse olen oppinut kiinni ruostuneiden osien kanssa on maltti. Riittävän monta kertaa antaa lämpöä ja kuumana öljyä perään. Tämän jälkeen antaa jäähtyä ja uudestaan kuumaa perään ja lisää öljyä niin irtoaa lopulta pahastikin ruostunut osa ehjänä. Viimeksi eilen sain Hyundain jarrusatulan kiinniruostuneen liukutapin ehjänä irti. Tosin neljä kertaa lämmitin kuumaks ja annoin välillä jäähtyä. Maltti on valttia...

T:Jani

Maaliskuu 19, 2015, 20:53:57 ip
Vastaus #18

Antti Jokinen

• Vieras
Tosin neljä kertaa lämmitin kuumaks ja annoin välillä jäähtyä. Maltti on valttia...

No se on justiinsa se, mikä puuttuu meiltä harrastelijoilta.
Jos ei ruuvi aukea heti, menee hermot ja haetaan toinen järeämpi työkalu, eikä sekään auta...  :(

Maaliskuu 19, 2015, 21:02:49 ip
Vastaus #19

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Jep, maltti on tosiaan valttia. Veikkaanpa että tuolla kuvan ulos(teen)vääntimellä saa nipan katkeamaan kätevästi siitä kierteen ja vääntiön rajamailta :)

Liotus ja lämpö vaikka vuorotellen ja onhan niitä kylmäsuihkeitakin olemassa. Helpointa jos saa sen hankalan osan ruustukkiin, ei tartte auton alla könytä ja etenkään vääntää tai muuten kammeta, ettei pian kaadu pukit ja tapahdu kamalia.

Siinä liotuksen ja lämmittelyn lomassa voi harminkappaletta nitkutella esim lukkopihdeillä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2015, 21:06:07 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 19, 2015, 21:22:49 ip
Vastaus #20

juha helenius

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä kyseinen hylsy on nimenomaan tarkoitettu huonokantaisten pulttien/mutterien aukaisuun jossa hommassa toimii erittäin hyvin,paremmin kuin numeroa pienempi norm.hylsy, lukkopihdit,putkitongit tai taltta.Pito on niin hyvä,että ruuvi katkeaa jos ei aukea.
Putki hommiin on myös myynnissä lenkkiavaimia jotka saa suljettua lujuuden vastatessa normaali lenkkiavainta.eräs turbon korjaaja esitteli hinta ei ollut halpa.mutta tämäkin avain edellyttää toimiakseen ehjän kannan.Ei siinä kuumat auta jos kanta on sökö,jollain kikalla tarttee se kantti saada sellaiseksi ,että avain pitää.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,että pienemmällä vaivalla pääsee käyttämällä tällaista hylsyä kuin heti ensimmäisenä alkaa hitsailemaan tai viilailemaan kantteja kuntoon.Jos tuntuu siltä,että ei aukea eikä halua katkaista ruuvia voi sitten antaa kuumat.
Aika paljon on kehitystä tapahtunut työkaluissa verrattuna 50vuotta sitten käytettyihin.

Maaliskuu 19, 2015, 22:34:35 ip
Vastaus #21

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tämä kyseinen hylsy on nimenomaan tarkoitettu huonokantaisten pulttien/mutterien aukaisuun jossa hommassa toimii erittäin hyvin,paremmin kuin numeroa pienempi norm.hylsy, lukkopihdit,putkitongit tai taltta.Pito on niin hyvä,että ruuvi katkeaa jos ei aukea.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,että pienemmällä vaivalla pääsee käyttämällä tällaista hylsyä kuin heti ensimmäisenä alkaa hitsailemaan tai viilailemaan kantteja kuntoon.

Hyvä tietää,että noinkin pätevät hylsyt kyseessä.Voihan täs tulla itellekkin vielä semmonen kone jokupäivä eteen ettei hitsaushommat onnistu.Täytyy kai sanoa että itse en taida omistaa mitään härveliä missä olisi pyöristyneet pultit-vielä..

Maaliskuu 20, 2015, 11:18:51 ap
Vastaus #22

juha helenius

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Hyvä tietää,että noinkin pätevät hylsyt kyseessä.Voihan täs tulla itellekkin vielä semmonen kone jokupäivä eteen ettei hitsaushommat onnistu.Täytyy kai sanoa että itse en taida omistaa mitään härveliä missä olisi pyöristyneet pultit-vielä.
Kyllä sua Hannu on siunattu.
Pyöristyneistä pultinkannoista saamme usein kiittää herroja Johan Johansson ja Jack Johnson,joista eka oli Ruotsalainen ja toinen USAn poika.Todennäköisesti eivät sukua keskenään koska toinen oli ihonväriltään musta.Näistä keksijöiden ominaisuuksista johtuen jotkut pahantahtoiset voivat sanoa heidän keksintöään kelvottomaksi,mutta oikein käytettynä se ei pyöristä kantteja.
Taitaa tämä työkalu kuulua joka VMPK jäsenen työkaluvarustukseen.

Maaliskuu 20, 2015, 13:02:04 ip
Vastaus #23

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit

Just sitä meinasin että siitä se vasta riemu repeääkin kun saa sen jo valmiiksi hankalassa paikassa olevan nipan tai muun katkaistua siististi vähän pinnan alapuolelta sinne koloonsa ;D

Että sen puoleen esmes lukkopihdit+liotus+lämpö ovat turvallisemmat harrastelijalle.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 20, 2015, 18:13:50 ip
Vastaus #24

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Pyöristyneistä pultinkannoista saamme usein kiittää herroja Johan Johansson ja Jack Johnson,joista eka oli Ruotsalainen ja toinen USAn poika
Näistä keksijöiden ominaisuuksista johtuen jotkut pahantahtoiset voivat sanoa heidän keksintöään kelvottomaksi,mutta oikein käytettynä se ei pyöristä kantteja.
Taitaa tämä työkalu kuulua joka VMPK jäsenen työkaluvarustukseen.

Mulla on niitä pitkin seiniä nauloissa roikkuu,ainakin 5,6 kpl eri kokoista ja osa samanlaisiakin.
Harvoinhan niille on käyttöä,no tänään viimeksi yhtä vesijohdon nippaa väänsin-semmosissa ihan omiaan ja putkihommissa yleensäkin.Isot putkitongit pitää silti olla lisäksi putkarin pakissa.

Niissä kyllä lukee Bahco.Että puhummekohan nyt samasta vermeksestä?