Kirjoittaja Aihe: Miten toimit bensojen kanssa  (Luettu 22191 kertaa)

Maaliskuu 15, 2015, 12:26:57 ip
Luettu 22191 kertaa

Esa Meskus

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuinka toimitte bensojen suhteen kun motonne seisoo ehkä pitkiäkin aikoja, käytättekö stabilointiaineita/tyhjennätte tankin ja kaasuttimen/-met?
Niksit ja konstit päivänvaloon ja kiertoon niin ongelmien kokonaismäärä pienenee ja ehkä jonkun maailmakin pelastuu :)
Itse kaadan talvisäilönnän ajaksi nykypyöräni tankkiin Brigss&Starattonin stabilointiainetta ja ajan tuolla bensalla tuona päivänä jolloin vien moton talliin, siinä kaikki. Hyvin myös käynnistyy keväällä. Käynti-, tai käynnistymisvaikeuksia ei ole ollut. Olen kyllä kuullut että nykybensoista olisi ollut paljonkin murheita mutta itselläni ei mitään hankaluuksia. Mitäs tuumailette?

T, Esa

Maaliskuu 15, 2015, 13:53:39 ip
Vastaus #1

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen tankannut talvisäilytyksen ajaksi Nesteen 4-T pienkonebensaa. Esim. Eläintarhan Nesteeltä sitä saa mittarista.

Maaliskuu 15, 2015, 14:16:59 ip
Vastaus #2

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
    Muuten kuin Esa mutta olen käyttänyt hanat kiinni sammuksiin, ja keväällä lähtee kuin nakki haulikosta.

Maaliskuu 15, 2015, 18:11:17 ip
Vastaus #3

Henri Kuusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aiemmin tuli käytettyä liqui molyn fuel stabilizeria, mutta  viime syksynä heitin vm.87 XJ600:sen tankkiin Aspen 4t pienkonebensaa jota ostin paikallisesta pienkoneliikkeestä. Ihan normaalit pyörälle ominaiset sahaukset ja tulppien putsailut piti tehdä, mutta kun käynnistyi niin kävi heti nättiä tyhjäkäyntiä. Joskus takavuosina kun ei tullut mitään aineita tankkiin kaadettua, niin joutui jostain pyörästä suuttimista putsailemaan valkoista kökköä, ihan kuin raastettua kookosta. ???

Maaliskuu 15, 2015, 19:25:39 ip
Vastaus #4

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää laitan motskarin vaan talliin tavallisilla bensoilla, elikkä niillä samoilla millä muutenkin ajan. Tallina mulla on puusepänverstas, joten kuivassa ainakin on kun lämpö on päällä koko talven. Ekalla lähti käyntiin kun kävin pikku lenkillä. Kakstahtisista kyse.

Maaliskuu 16, 2015, 20:36:51 ip
Vastaus #5

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Ennen käytin niitä säilöntälitkuja. Viime vuosina olen jättänyt käyttämättä, ja olen jättänyt sen muutaman litran vanhaa bensaa tankkiin. Keväällä ihan ekana mittarille, ja tankki täyteen. Muutaman kerran talven aikana olen käyttänyt koneet lämpöiseksi.
 Tuo keino toimii näköjään ihan yhtä hyvin kuin ne säilöntä aineetkin. Ainakin lämpöisessä tallissa, jossa ei pääse kertymään kondensiovettä tankkiin. Ei ole ilmennyt mainittavaa ongelmia. Eka tankillisella G:ssä on tyhjäkäynti ollut joka tapauksessa hieman ontuvaa, olipa käyttänyt sitä säilöntäainetta tai ei.
 Se 200 km. sillä pitää näköjään ajella ihan joka kevät ennenkuin kaasarit, kalvot ja pumput alkaa toimiin niinkuin pitääkin. Paikat kuivuu ja tiivisteet kovettuu?

Pappatunturista pimeni uusi tulppa kun tankissa oli pari vuotta vanhaa bensaa. Piti vaihtaa tulppa että bensat.

Maaliskuu 18, 2015, 06:45:05 ap
Vastaus #6

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Ei mitään erityistoimia täälläkään.Sellaiset säilöntöäaineet ja pienkonebensa on varmasti aivan suositeltavia kun nykybensa on niin huonoa säilymään.
Mutta enpä ole sellaisia mistään saanut koskaan hankituksi,joten ne bensat mitä minkäkin koneen tankkiin on jäänyt-niillä on ajoa aina seuraavan kerran jatkettu.
Moottorisaha on semmoinen jonka muistan kerran vaatineen uutta bensaa päälle,käynnistyäkseen suosiolla.Sitäkin jos pitkin vuotta silloin tällöin käyttää,ei ole mitään ongelmaa.Traktorissa hieman samaa vikaa.Voihan olla että silloin on ollut 95 vaikka pitäisi aina käyttää 98 2T koneissa..
Tuo vanha Honda jokatapauksessa hieman sahauttaa keväällä ensistartissa.Paukkuen vähitellen sitten käynnistyy.Mutta ei tosiaan mikään laakin peli,kylmänä ja vanhalla bensalla.

Maaliskuu 18, 2015, 09:39:13 ap
Vastaus #7

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
En ole mitään erityistoimia talvisäilytykseen tehnyt koskaan muuta kuin että tankki piripintaan täyteen.
Mulla on eristetty kylmä talli jossa pyöriä säilytän joten siellä lämpötilat vaihtuu talvella hitaasti eikä kondensoitumista tapahdu.

Suzukissa on tuo mainio PRI asento alipainehanassa. Sen kun laittaa päälle varttia ennen kuin starttaa niin lähtee aina ensimmäisellä pyörähdyksellä tulille.
Muissa pyörissä pitää kuitenkin varmistaa että säilytyksen jälkeen kaasari on täynnä.
Muuten joutuu startilla sahaamaan tai poljeskelemaan.

Bensa Fergussa, Trumpassa ja Suzukissa on tapana löysätä vielä kohokammion pohjaproppu auki ja päästää noin puoli kahvikupillista bensaa ulos.
Tulevat mahdolliset roskatkin sieltä sitten bensan mukana pois.

Maaliskuu 18, 2015, 11:18:31 ap
Vastaus #8

Esa Meskus

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen kuullut nykyisten bensojen aiheuttamista ongelmista kaasareissa, joihin muodostuu likaa/karstaa/mönjää hyvinkin lyhyessä ajassa = viikoissa.
Kokemuksiaan ovat kertoneet mp-huoltoja tekevä yrittäjä niinkuin motoristitkin. Tätä taustaa vasten kaasareiden tyhjennys olisi varmaankin viisasta. Sitten on vielä ruiskutoimiset! Nähtäväksi jää kuinka puolivuotta seissyt motukkani tänä keväänä käynnistyy.

T. Esa

Maaliskuu 18, 2015, 11:30:36 ap
Vastaus #9

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Esimerkiksi Honda VFR pyörässä tuo kaasaripatterin rassaaminen ja irrottelu noin niin kuin "huvikseen" ei ole mitään herkkua. Joten näen sen pienen vaivan ja "ajan" bensalinjaan talveksi tuota 4-T pienkonebensaa.

Maaliskuu 18, 2015, 12:01:45 ip
Vastaus #10

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Olen kuullut nykyisten bensojen aiheuttamista ongelmista kaasareissa, joihin muodostuu likaa/karstaa/mönjää hyvinkin lyhyessä ajassa = viikoissa.
Kokemuksiaan ovat kertoneet mp-huoltoja tekevä yrittäjä niinkuin motoristitkin. Tätä taustaa vasten kaasareiden tyhjennys olisi varmaankin viisasta. Sitten on vielä ruiskutoimiset! Nähtäväksi jää kuinka puolivuotta seissyt motukkani tänä keväänä käynnistyy.

T. Esa

Voi olla että kuivillaan pitäminen kovettaa tiivisteitä ja ne kalkkeumat aiheuttaa kuivillaan niitä tukoksia ja tiivistevuotoja?
 Ensi talveksi meinasin laittaa vähän 2t öljyä bensan sekaan, jos se pitäis kaasareiden tiivisteet vähän paremmassa kunnossa ja voitelee osia.
Itselläni suzukit on lähtenyt käyntiin muutaman sekunnin starteilla, kun niitä käyttää muutaman kerran talven aikana lämpöiseksi. Ja lataantuuhan siinä käyttäessä ne akutkin samalla.

Bensahanat joissa on tuo PRI-asento, mistä Pekka kirjoitti aiemmin, auttaa todella paljon starttauksiin pidemmän seisonnan jälkeen. Alipaine hana antaa bensaa läpi siinä ON-asennossa ainoastaan silloin kun koneessa on imua. Pitkän seisonnan jälkeen akku saattaa starttaillessa tyhjetä ennenkuin kaasarit on täynnä. Esim. suzukin kaasarit näyttää täyttyvän itsekseen jo n. 20 sek. siinä PRI-asennossa.

Vajaalla akulla se startti toki pyörii, mutta ne kipunat puuttuu. Sytkäboksit tarvii yleensä melkolailla täydet virrat toimiakseen. Vajaalla akulla on äkkiä tulpat märkänä, jne... jne...

Maaliskuu 18, 2015, 15:01:24 ip
Vastaus #11

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla oli itellä tarkotus käyä täyttämässä tankki talveksi ja laittaa säilöntäainetta, mutta talvi yllätti ja tankki jäi tyhjäksi ja säilöntä aine laittamatta.

Kuukaus sitte koitin sitä tulille (alunperin tarkotus oli että ois kk-2kk välein tulilla käyttäny) niin lähti huomattavasti näppärämmin käyntiin ku säilöntäaineen kanssa edellis keväänä.

Plus ku on valmiiksi melko tyhjä tankki niin voi nyt sitte vaan heittää päälle tuoreempaa ainetta..

Tosin mää kyllä uusin sytytyspuolat viime kesänä, liekkö sillä vaikutusta.
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Maaliskuu 18, 2015, 15:31:47 ip
Vastaus #12

Jorma Kontio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Shiny chrome won't get you home
Yleensä aina olen talveksi tyhjännyt tankit. Voivat ruveta seisonnan aikana vaikka vuotamaan. Hakenut sitten keväällä kanisterilla tuoretta bensaa.
No nyt tuli ajeltua Royalilla vielä joulukuussa, enkä viitsinyt enää tyhjätä. Lauantaina potkin käymään, ja kyllä se selvästi huonommin lähti, kuin aikaisempina vuosina.

Huhtikuu 15, 2015, 21:17:50 ip
Vastaus #13

Antti Jokinen

• Vieras
Hyvin lähti Suzuki GS1100G (1983) käyntiin viimevuotisilla bensoilla. Nyt olen jo kaksi päivää ajellut sillä töihin ja takaisin.

(Kuvan motskari ei liity tapaukseen)

Huhtikuu 16, 2015, 10:26:39 ap
Vastaus #14

Jussi Kumpu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Yamaha yr1 seiso samoilla pentsiineillä pari vuotta lämpimässä tallissa, tokalla käyntiin.
Jussi 044 7212497