Kirjoittaja Aihe: Saksan armeijan beige  (Luettu 6990 kertaa)

Maaliskuu 03, 2015, 21:06:23 ip
Luettu 6990 kertaa

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikähän on värikoodi Natsi-Saksan armeijavehkeiden beige-värille (sahara ?) ?
Onko kellään hyviä ehdotuksia millä tuon värin saisi vielä vanhennettua niin ettei uutuuttaan kiillä ?
Tarkoitus on maalata osia jotka tulevat muuten alkuperäisen väriseen projektiin.

Maaliskuu 03, 2015, 21:36:17 ip
Vastaus #1

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve Matti,

Minkä ikäinen laite on kyseessä (vuosimalli), silloin vois vähän tarkemmin sanoa jotain siitä väristä. Jos puhutaan "Saharasta" silloin puhutaan kahdesta eri keltaisesta väristä, joita käytettiin ainoastaan Pohjois-Afrikan rintamalla.
Jos taas puhutaan Euroopaassa käytetyistä keltaisista väreistä löytyy 3 eri vaihtoehtoa, joten laitteen vuosimalli helpottaisi oikean värin löytämisen.

//Frank

Maaliskuu 03, 2015, 21:52:02 ip
Vastaus #2

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
-39 -43 väliltä luulisin ?
Kyseessä on Festo-merkkinen moottorisaha.
Se vanhennuskeino olis hyvä tietää.
Kuinka ne huijarit tuolla etelämpänä niitä pyöriä fiksaa ?

Maaliskuu 03, 2015, 22:08:07 ip
Vastaus #3

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve,

Miten noita värejä vanhennetaan, siitä minulla ei ole tietoa. Villi veikkaus että siihen hinkataan jotain nokea ym. joka varmaan tarttuu aika hyvin tuohon mattaväriin.
Hankala sanoa mitään tuohon moottorisahan väriin. Wehrmachtin keltainen totteli nimitystä RAL 7028, mutta noita RAL koodeja on muutettu sodan jälkeen, joten ei välttämättä pidä paikkansa.

Wehrmachtin edelläkävijä Reichswehr käytti yhtä keltaista sävyä ennen sotia, sen jälkeen siirryttiin harmaan käyttöön, maaliskuussa -43 taas keltaiseen (eri sävy kun tuo Reichswehrin), Lokakuussa -44 siirryttiin takaisin siihen Reichswehrin keltaiseen, ja vuonna -45 keksittiin siirtyä vihreän värin käyttöön, mutta se vihreän käyttö oli tosi vähäistä enää sodan lopussa.

Mulla on tota 7028 jota käytettiin 1943-44 ja jos laitat sähköpostiosoitteesi niin voin laittaa siitä jotain kuvia niin näet onko se sinnepäin. Jos se on käypänen, niin kyllä täältä varmaan löytyy sen verran ylimääräistä että riittää sahan osiin.

//Frank

Maaliskuu 03, 2015, 23:02:21 ip
Vastaus #4

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Maaliskuu 04, 2015, 05:38:29 ap
Vastaus #5

Markku Hakola

• Vieras
Joskus olen oikeaa sävyä etsiessäni ottanut mallikappaleen mukaan ja mennyt maalikauppaan.
Maalikaupassa sitten värimittarilla värin tunnistus, saanut niin RAL kuin NCS koodeina ja jopa Pantonenkin koodit.
Riippuu tietty maalikaupasta mimmoset laitteet löytyy ja kuin palvelualttiita ovat.

Vanhennukseen on sitten vaihtoehtoja alkaen kevyestä hionnasta eri kemikalikäsittelyihin.
Kemikalit riippuu sitten käytetystä maalityypistä yms.
Yksinkertaisimmillaan voi kyseesttn tulla vaikkapa hieno karhunkieli yhdistettynä vaikkapa kahviin tai teehen, UV valoa unohtamatta.
Vähemmän pintaa vahingoittavat nyt mainitakseni.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2015, 05:40:42 ap kirjoittanut Markku Hakola »

Maaliskuu 04, 2015, 10:56:59 ap
Vastaus #6

Kari Halinen

• Vieras

Morjens
Touhuttuani vuosikymmeniä näiden sotalaitteiden kanssa niin keltaisten harmaitten kun vihreidenkin kanssa voin sanoa että juuri sinun moottorisahassa olevan sävyn löytäminen valmiina on ihan sattuman kauppaa. Minä olen sekoittanut itse ja verrannut maalin kuivuttua alkuperäiseen samaten matta-asteen määritys selviää ainoastaan kokeilemalla ja on muistettava että mattauspastan lisääminen maaliin vaalentaa sävyjä mikä voi taas panna sävyn sekoittamisen uusiksi. Mikäli kyse on noin vanhan sahan maalaamisesta sitähän tuskin enään viedään tukkimetsään eli maalin kestävyys on sivuseikka ja osat on pieniä minusta viisainta on katsella pienoismalli maaleja niitä on muitakin kun ne tunnetut Humbrol ja rewell ja niitä voi sekoittaa niinkun muitakin maaleja. Ne maksaa muutaman euron kappale joten ovat edullisia hankkia. Pienoismallin rakentajilta minä sain tuon vinkin ja olen sitä käyttänyt monissa pienissä paikkamaalauksissa sotapyörissä hyvällä menestyksellä. Nuo vanhentamis niksit kiinnostaisi myös minua eiköhän se ole ihan oma taiteenhaara.
                  Kari                   

Maaliskuu 04, 2015, 11:54:22 ap
Vastaus #7

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Matilla riittää sahoja, joka päivälle eri saha vaikka kävisi läpi vuoden savotassa. :laugh: :laugh:

L&K.

Maaliskuu 04, 2015, 20:49:46 ip
Vastaus #8

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Matilla riittää sahoja, joka päivälle eri saha vaikka kävisi läpi vuoden savotassa. :laugh: :laugh:
L&K.
Tai kaksi !  :laugh:

Kokeiluksi menee tuo maalihomma.  Tänään jo yritin ja värikarttojen mukaan ei tule ollenkaan sellaista väriä mitä kartta näyttää.
Kauhtunut vanha maali, vaikea löytää juuri oikea sävy.
Helpointa olisi kai maalata koko vehje yli mutta on siinäkin kiemuroita.

Maaliskuu 05, 2015, 07:34:09 ap
Vastaus #9

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Piti uteliaisuuttaan Kooklata tuo Festo,lieneekö kyseessä tuo taistelijaparin käytettävä malli?Jossain sotamuistelmassa luki v.-39 maahamme tunkeutujalla olleen 2 miehen moottorisahoja,lienevätkö sitten olleet Feston-sukuisia...

Maaliskuu 05, 2015, 11:21:17 ap
Vastaus #10

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siihen aikaan oli vain kahden miehen sahoja.
Ryssällä oli ehkä omansa, saattoivat olla saksalaisten vehkeistä kopioituja. Saksa oli tuolloin johtava maa sahakehityksessä.
Minkäänlaista tietoa siitä saivatko suomalaiset sotasaaliina sahoja venäläisiltä, ei ole. Ehkä niitä ei sielläkään vielä talvisodassa ollut.
Saksalaiset käytti montaa merkkiä, mm.  Stihl, Dolmar, NSU Ural, Rinco, Festo. Festoa oli iso ja pieni.
NSU Ural oli pioneerijoukkojen saha johon luultavasti sai myös jonkinlaisen vesistön ylityslaitteen, "häntäpotkurin" ?
Rinco oli alun perin saksalainen mutta tehtiin Tsekin puolella, sudeettialueella Rumburgissa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2015, 11:25:22 ap kirjoittanut Matti Kivistö »

Maaliskuu 21, 2015, 18:17:55 ip
Vastaus #11

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävin sitten paikallisessa rautakaupassa ja otettiin maalikoneelle alkuperäisestä malli.
Aika oikeanlainen tuli kun Empireen sekoitettiin.
Riittää tähän projektiin.