Kirjoittaja Aihe: Aika hieno kotari  (Luettu 8787 kertaa)

Tammikuu 27, 2015, 07:37:18 ap
Luettu 8787 kertaa

Harri Kauranen

• Vieras
Tuli juur kuvia pari kappaletta mun puhelimee.Kaveri oli ostanut eilen gs ktm:n.Laitto pari kuvaa.Pyörä on papereiden mukaan -73 malli ja toi mulla oikein silmiin pisti.Pyörä onkin sininen,sen tavallisen punaisen sijaa.Kaveri meinaa sen käyttöentisöidä,eli vähän kuulemma puutteita,ei paljon,mutta jotain pientä puuttuu.Pyörä on kilvet kiinni,mutta ei se ole ainakaan kymmeneen vuoteen liikkunut.Mutta sininen kotari,mahtaako muilla ollakkaan.

Tammikuu 27, 2015, 07:43:45 ap
Vastaus #1

Henry O. Luoma-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
KVG:n kuvahaulla löytyi sinisiä.

Tammikuu 27, 2015, 08:50:46 ap
Vastaus #2

kari kallio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla oli sininen sataseiskafemma vuodelta -73.

ex. enduropyöränkuljettaja kk

Tammikuu 27, 2015, 09:03:04 ap
Vastaus #3

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan niitä sinisiä. Liittyykö väri jotenkin Pentoniin, sillä -97 taisi tulla joku KTM-Penton 25 (tjsp.)-vuotta -juhlamalli, joka Kotarin kurpitsaoranssista tyylistä poiketen oli verhottu vanhaan väriin.

Ihan järjettömän hyvän näköinen peli  :P
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Tammikuu 27, 2015, 09:15:18 ap
Vastaus #4

heikki fors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mc bloodsuckers
onko se tämmöinen? vihreänäkin löytyi....

Tammikuu 27, 2015, 10:34:55 ap
Vastaus #5

Harri Kauranen

• Vieras
Puhelimen kuvassa juurikin tommonen,on toi numeropaikkakin.

Tammikuu 27, 2015, 14:40:22 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• Vieras
-75 keväällä ostin ihan uuden piikin kotarin.  Sai valita sinisen tai punasen; tahoin punasen.  Poikkes tuosta Heikin kuvasta siinä, että takapumput oli jo pikkusen kallistettu, eli vähän enemmän joustoja, ja muovilokarit.  Ja satavaihteinen kone...

Autonhankinnassa oon yhen kerran saanu värin valita enemmän ko yhestä, oiskohan tuo kotari ollu ainoo kerta ko moottoripyörän värin sai valita ite, ees kahesta vaihtoehosta?  Auto oli ainoa ikinä uutena miulle tullu, eikä sekään omilla rahoilla vaan työnantajan.  Pyöriä oon ostanu ihan uutena viis muutakin kun tuon kotarin, mutta ei oo ollu silti väreissä justkaan vaihtoehtoja.

Minähän vuonna se muuten tuli kotariin sataseiskaviitonen kone eka kertaa?

jv

EDIT:  Tuolta Pauli hakemaan!

http://misc.feedfury.com/content/67306041-ktm-exc-ktm-1997-5-200-limited-edition-jackpiner-30-year-penton-commemorative.html
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2015, 15:07:55 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 27, 2015, 15:13:51 ip
Vastaus #7

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos, Jaakko, inkistä! Pitää pyytää isä-ukon Ransportteri lainaks ja lähtä kaupoille.  :)

Sehän olikin 30-vuotisjuhlamalli, väärinhän minä muistin. Mutta hyvin näyttävät hintansa pitävän! Jollain ameriikan poikain kotaripalstalla haukkuivat ilman muuta pöljäksi tyyppiä, joka oli tuollaisella keräilykappaleella mennyt rypemään...

Tammikuu 27, 2015, 15:49:25 ip
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

• Vieras
Meillä Eeron kanssa lipsuu...

Siis ilman kuukkelia, muistista:  John Penton - amerikkalainen endurokuski - suunnitteli ja teki runkoja enduropyöriin.  KTM pyysi Pentonia suunnittelemaan heille enduropyörän Sachsin 125-kuutioisen koneen ympärille.  Tuo yhteistyö alkoi siis 1967 (tää ei oo muistista, vaan tuosta linkatusta mainoksesta).  Pyörää myytiin amerikan markkinoille Penton-nimellä, Euroopassakin saattoi olla aluksi pelkkä Penton, tai sitten KTM-Penton.  Penton putosi nimestä ainakin Euroopassa heti 70-luvun alussa.  Suomeen taisi tuonti alkaa 1968, maahantuojana M-Tuonti eli Juha Tirisen ja Jouko Laaksosen yritys.

Kuusivaihteiseksi taisi Sachs muuttua -74, ristitappi- ja säätöongelmat vaikeutuivat entisestään.  KTM aloitti omien koneiden tekemisen 70-luvun alkupuolella, taisi 175-kuutioinen tulla ensimmäisenä.  Piikissä oli vielä -75 tarjolla vain Sachs, -76 sai valita joko Sachsin tai KTM:n oman koneen, ja siitä eteenpäin vain omilla koneilla.

Siis nuo tiedot muistista, eli varauksella.  Tuo 125-Sachs ja vuosi 1975 on varmahko tieto, kun itse silloin sellaisen ostin.

jv

Edit: Oiskohan tuo uusvanha vaan photoshoppiversio?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2015, 15:50:56 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 27, 2015, 16:26:28 ip
Vastaus #9

Risto Saastamoinen

• Vieras
Jätti muuten lähtemättömän jäljen vuonna 1973 tuollainen kotari. Just olin vuoden ajellu ygs-1 jammulla ja mieli teki isompaa, niin eikös seiso kaupan pihalla tuommonen kotari. Hintaa en saanut ihan tarkasti udeltua kuskilta mutta kyllä jäi verinen muisto mieleen. Ei ollu rahaa, niin ei ollut. :(

Tammikuu 27, 2015, 17:47:53 ip
Vastaus #10

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Edit: Oiskohan tuo uusvanha vaan photoshoppiversio?

On, mutta harvinaisen hieno sellainen. Tämä kyseinen moottoripyörätaiteilija Oberdan Bezzi piirtää työkseen ja huvikseen. Itte tykkään just näistä sen uutta ja vanhaa sekoittavista taiteiluista. http://motosketches.blogspot.fi/

Tammikuu 27, 2015, 22:43:22 ip
Vastaus #11

Antti Mäki-Paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Yamahamaha
Joskus löysin kuvan 450EXC-F KTM:stä joka oli rakennettu tuollasen 70-lukulaisen näköiseksi, hieman kuin tuossa Eeron laittamassa kuvassa mutta oli nelarikoneella. En vain nyt löydä mistään sitä tähän hätään. >:(

E: HAA! Löytyipäs:

Albert Siegl on ilmeisesti rakentajan nimi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2015, 22:46:03 ip kirjoittanut Antti Mäki-Paavola »
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Kawasaki KS125 '74
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard