Tuota,saattaapi olla että aiheesta ollut moneenkin kertaan joskus vuonna kivi&kampa mutta mites on kokemuksia ja jopa onnistumisia
kun kyseessä on tuollainen 80-luvun alun japskipyörä,alumiinivanne ihan pinnoilla varustettuna ja sisärenkaat tietty vielä.
Tarkoitus olisi noin 30 vuoden ikäiset koppurat pois ja uudet sisus kuin päällysrenkaat ja ehkäpä ne rengasnauhatkin.
Mopoon olen itse vaihtanut,moottoripyörään en eli onnistuuko vai tuleeko vanteesta ns entinen hieno vanne ja sisuskumista alkaen uudet rikki heti asennellessa=monta varasisusrengasta hommattava jo ennen alkamista.
Kokoluokkaa 3.50-19 ja 4.00-18
Netistä lueskellut ulkomaisia mp palstoja ja niissäkin kaikenmoista säätäjää kuin täälläkin tietty.
Mites tuo tasapainotus kun tällä ei ajella yli satasta ikinä ja ehkä enempikin reilusti alle,siis nautiskellen.
Jotkut jopa asennelleet sisärenkaattomia ilman murheita tai nekin vähän mahd vuodot loppuneet rengasvaahtokäsittelyllä,toiset tyrmäävät idean täysin vaarallisena touhuna.
Osa pitää ihan turhana tämmöisille museoprätkille koska niissä silloin uutenakaan juuri tasapainoteltu ja osa ei oikein tiedä tai pitää tarpeellisena ainakin näissä nykypyörissä joilla nuo vauhditkin tuplat tuohon mitä minä ajelen ja ovat toki muutenkin herkempiä, kuin sukkasillaan vauhti mikä vauhti kun paikat ok.
Suurin osa pitänyt riittävänä kunhan täplän laittaa venttiilinkohtaan ja ihan itsekyhätyssä "telineessä" antaneet painovoimatestejä pyörittäen+painoja tarvittaessa vastapuolelle.
Vaihtopuuhissa näköjään ollut mm Mäntysuopaliuos,saippuaraaste,kasvisöljy ja kuulemma jotain tuohon tarkoitettuja aineitakin olemassa?
Osa ei ole käyttänyt mitään apuvälineitä(polkeneet ympärinsä kunnes "liuotus" auttanut),toiset rengasrautoja kaikenmoisiksi tuunattuina ellei vakiot toimi,ruuvipuristimia,puukiiloja....ja vannesuojia kaikenmoisia viritelmiä.
Lopputuloksena olleet ruhjotut vanteet,puhjenneet sisuskumit ym kivaa ja osa jopa onnistunut hyvin ja pitäneet hommaa helppona,mitäs kokemuksia?
Tottahan ne voi viedä mp liikkeeseen tms jossa vaihtavat itse viemäni renkaat(moisia antiikki kuvioisia+tyyppisiä ei niillä ole)mutta kun en oikein vakuuttunut että homma tehtäisiin kunnolla ja huolella,tietäähän tuon,nopeasti urakalla sinnepäin ja painotukset ilman vanhojen irrotusta jotenkin vain ja rahat pois,näinhän se tuntuu olevan nykysuomessa