Minä tolle Markulle vastaan, vaikka tässä menemmekin yhteistuumin tämän säikeen toista laitaa. Laskettakoon tämä vaikkapa yleissivistäväksi.
Kyllä se sähköntuotanto ja -kulutus sopii kuvaamallasi tavallakin järjestää. Nostaa kylläkin huushollin sähköistyksen hintaa.
Arvelit tätä minun laitostani kalliiksi. Sattumalta tämä minulle joutui ja 50-luvulla silloinen omistaja oli tämän saattanut pääosin nykyiseen muotoonsa. Täällä vesiturpiini pyörittää tavallista verkkoon kytkettyä oikosulkumoottoria, joka siis toimii generaattorina. Koneistossa on nyt se etu, että generaattorille ei tarvitse järjestää erikseen magnetointia, vaan se ottaa magnetoinnin loistehona verkosta. Ilmaiseksi näin pienessä koneessa. Samoin generaattori tahdistuu automaattisesti verkkoon, jolloin ei tarvita erillistä kierrosluvunsäätöä. Ilmainen siis sekin. Haitta on se, että kun voimayhtiön verkossa ei ole jännitettä, niin ei ole meilläkään.
Hannullekin senverran, että nykyisin yleensä on sähköntuotantoyhtiö/sähkönostoyhtiö, joka myy energian asiakkailleen ja sitten sen kaverina verkkoyhtiö, vaikka laskutus tapahtuukin samalla laskulla. Silloin niitten on helppo sinksailla siirtohinta kohdilleen, jolloin kokonaisuudesta ei ota pirukaan selvää. Tuskin verottajakaan, jolla sentään on takanaan tuhatvuotinen kokemus kaikenmaailman kieroilujen selvittämisessä...