Huh.., nyt oon pihalla ku lintulauta jo 
onneks täl rojektilla ei oo hirveä tulipalo kiire, mut nyt ois tärkeintä et saatais se 'pötpöttämään..,' niinku isosiskoni sitä pienenä nimitti. Mummulan pötpöt pyörä..
Hankalalta nämä voivat tuntua, vaikka loppujen lopuksi aika yksinkertaisia ovatkin. Kunhan vain ensin tajuaa mistä on kyse, ja se voi olla vaikea...
Itse tuossa puolisentoista vuotta sitten hommasin IC:n, ja siinä oli virtapuoli täysi sotku. Eikä minulla ollut näistä vehkeistä oikein mitään kokemusta ennen sitä. Kovalla vaivalla sain värkkäiltyä sähköt jonkinlaiseen kuntoon, mutta latauksen kanssa oli ongelmaa ja jäin tien varteen muutama kerran. Kirjoittelen tässä hiukkasen näistä vaihtoehdoista lyhyen (mutta intensiivisen...) kokemukseni valossa.
Typistettynä tällaisen laitteen sähköt sisältävät sähköä tuottavat laturin ja lataussäätimen sekä niiden virtaa kuluttavat laitteet kuten valot ja sytytyksen. Laturi antaa ulos sähkövirtaa, ja lataussäädin pitää huolen, ettei sähkövirtaa pääse valoille ja muille laitteille liikaa. Laturipakettiin kuuluu myös sytytykseen liittyvät osat.
Minulla oli ongelmia nimenomaan tuon lataussäätimen kanssa. Laturista kyllä tuli virtaa, mutta lataussäädin ei tahtonut tietyissä olosuhteissa laittaa sitä eteenpäin. Myös sytytys oli minulla huono. Sytytys ei pitänyt säätöään, ja sitä sai olla säätämässä vähän väliä. Vaihdoin sitten tilalle nuo mainitut Vapen valmistamat modernit sähkölaitteet ja sen jälkeen on pelannut hyvin. Valot on olleet kirkkaat ja sytytys toiminut täsmällisesti.
Minulla nuo sähköt oli kyllä aikamoiset värkkäykset, eivät siis aivan alkuperäiset. Osittain ehkä siksikin epäluotettavat, etenkin sytytyksen osalta. Monet kokeneemmat kertovat, että alkuperäiset, vanhat laturit sun muut saa kyllä toimimaan kun vaan laittaa huolella ja korvaa tai korjaa rikkinäiset osat. Ja varmasti asia näin onkin. Olen antanut itselleni kertoa, että alkuperäisen latausjännitteensäätimen käyttö pitää opetella. Se vaatii välillä pientä rukkaamista, ja tämä pitäisi tehdä oikein. Muutoin siinä ilmenee ongelmia.
Vapen valmistamat sähköt sen sijaan eivät varsinaisesti vaadi säätämistä asennuksen jälkeen. Yksi ongelma minulla on niiden kanssa ollut. Jos akku pääsee tyhjenemään (minulla se tekee sitä kovalla pakkasella) niin pyörä ei tahdo käynnistyä. Tällöin pitää irroittaa eräs piuha paikaltaan. Sen jälkeen taas käynnistyy.
Alkuperäisten sähköjen puolesta puhuu tietenkin alkuperäisyys. Jos pyörä on muutenkin hienossa alkuperäiskunnossa niin ainakin itse arvostan sitä, että sähkölaitteetkin ovat aikakauteen kuuluvat. Myös pyörän käyttötarkoitus on hyvä ottaa huomioon. Jos aikoo ajaa pidempää matkaa niin Vapen varmuus voi olla mieltä lämmittävä seikka. Tosin, kuten Kallu tuolla jo kirjoittelikin, kyllä sitä reissua voi vanhoilla sähköilläkin ajaa, mutta silloin on hyvä ymmärtää niiden sielunelämää hiukan tarkemmin. Vapea on saatavilla myös kaksitoistavolttisena versiona (alkuperäinen on 6 volttinen), jolloin valot kirkastuvat selvästi. Pimeällä ajaminenkin alkaa tällöin luonnistua hiukan turvallisemmin. Toisaalta Vapen laitteet voivat olla mahdoton korjata jos tien päällä tulee hankaluuksia.
Lyhyestä virsi kaunis:
Kumpikin on varmasti ihan käyttökelpoinen vaihtoehto, riippuen siitä mikä on pyörän käyttötarkoitus ja minkä verran tahtoo syventyä aiheeseen.